کد خبر: ۸۵۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
تعداد بازدید: ۲۵۷
مردی که صورت خود را پوشانده بود، از ماشین پیاده شد و به آرامی به سمت در ساختمان اطلاعات در شهر کرکوک در شمال عراق رفت و پس از آنکه به درخواست ایست مأموران امنیتی توجهی نکرد، به سمت او شلیک شد اما او خود را منفجر کرده و موجب کشته شدن سه تن از مأموران امنیتی عراق در هفته اول ماه رمضان شود.

رهبر جدید داعش چگونه از کرونا برای تقویت نفوذ خود استفاده می کند؟ / موج جدید حملات این گروه تروریستی در راه است؟عربی پست نوشت: مردی که صورت خود را پوشانده بود، از ماشین پیاده شد و به آرامی به سمت در ساختمان اطلاعات در شهر کرکوک در شمال عراق رفت و پس از آنکه به درخواست ایست مأموران امنیتی توجهی نکرد، به سمت او شلیک شد اما او خود را منفجر کرده و موجب کشته شدن سه تن از مأموران امنیتی عراق در هفته اول ماه رمضان شود. اما چگونه داعش از ویروس کرونا برای بازگشت دوباره استفاده می کند؟

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: اینگونه حملات، در شمال عراق، در نوع خود جدید محسوب می شود، به این دلیل که از ماهها پیش نظیر آن را ندیده ایم. علاوه بر اینکه در سوریه نیز شاهد شدت گرفتن حملات نیروهای داعش به نیروهای امنیتی و میدانهای نفتی هستیم.

این هرج و مرج دوباره، یکی از نشانه های آن است که داعش سعی می کند از سرگرمی دولتها به مساله مقابله با کرونا و پیامدهای اقتصادی آن استفاده کرده و بار دیگر قدرت بگیرد.

در عراق، این نیروها همچنین از شکاف های امنیتی استفاده می کنند که بر اثر کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه ایجاد شده است. در همین رابطه، قباد طالبانی، معاون رئیس اقلیم کردستان، می گوید:«این یک تهدید واقعی است. داعش در حال کشتن نیروهای ما در شمال است و کم کم شروع به حمله به بغداد هم می کند». به عقیده طالبانی، داعش از شکاف ایجاد شده بین نیروهای کرد و نیروهای مسلح عراقی که در نتیجه درگیریهای سیاسی ایجاد شده، سود می برد.

این در حالی است که در سوریه، نیروهای پلیس، که کردها بر آن سیطره دارند، به هدف مشخصی برای نیروهای داعش تبدیل شده اند، بویژه یگانهایی که در خیابانها مشغول اجرای اقدامات مربوط به مبارزه با کرونا هستند.

در اواخر مارس، نیروهای داعش حملاتی را در داخل بخش هایی که تحت سیطره دولت سوریه هستند آغاز کردند، بخش هایی که از استان حمس در مرکز سوریه شروع شده و تا دیرالزور در دورترین نقطه در مرزهای سوریه با عراق، امتداد می یابد.

به گفته سه تن از مسئولان و کارشناسان نظامی عراقی، داعش استراتژی خود را از تهدید داخلی، به تمرکز بر حملات پیچیده تر، منتقل کرده است. این در حالی است که قبلا، عملیات داعش به ترور مسئولان داخلی و حملاتی با حجم پیچیدگی کمتر، منحصر بود.

به نظر می رسد نیروهای داعش از عوامل مختلفی برای گسترش فعالیتهای خود استفاده می کنند، به این دلیل که تعداد نیروهای ارتش عراق به دلیل درگیری 50 درصد انها برای مقابله با ویروس کرونا، کاهش یافته است. علاوه بر اینکه درگیریها بین بغداد و مسئولان حکومت خودگردان کرد در شمال، باعث شده سه استان بدون نیروهایی برای اجرای قانون باشد و سیطره نظام عراق بر این مناطق، که اغلب صعب العبور هستند، دشوار است.

این افزایش حملات همچنین همزمان شده است با عقب نشینی نیروهای ائتلاف به رهبری واشنگتن، از پایگاههای غرب عراق، بویژه استانهای نینوا و کرکوک.

به گفته یکی از مسئولان عالی رتبه اطلاعاتی در عراق، پیش از شیوع ویروس و عقب نشینی نیروهای آمریکایی، عملیات داعش تقریبا متوقف شده بود و از یک عملیات در طول هفته تجاوز نمی کرد، اما پس از شیوع ویروس، حدود 20 عملیات به طور متوسط در هر ماه انجام می شود.

رهبر جدید داعش از حملات برای افزایش نفوذ خود استفاده می کند

به عقیده مسئولان نظامی عراق، ماهیت درست و منسجم حملات، باعث تقویت نفوذ ابو ابراهیم الهاشمی القرشی رهبر جدید داعش می شود، که به دنبال کشته شدن ابوبکر البغدادی، به عنوان رهبری داعش منسوب شده است. گذشته از این، به احتمال زیاد در طول ماه رمضان، رهبر جدید برای اثبات قدرت خود، عملیات بیشتری را ترتیب خواهد داد.

در سوریه، نیز بیشترین حملات در ماه اپریل انجام شد، زمانی که داعش به پایگاههای دولتی حمله کردند و دولت سوریه خواستار انجام عملیاتی علیه این نیروها، با حمایت هوایی روسیه شد. این درگیریها که به مدت دو روز به طول انجامید، موجب کشته شدن 32 سرباز سوریه ای و 26 نفر از نیروهای داعش شد.

چند روز بعد، دولت سوریه اعلام کرد که شرایط امنیتی مربوط به درگیری با داعش، باعث آسیب رسیدن به تعدادی از چاههای گاز و همچنین کاهش تولید برق تا 30 درصد شده است.

در این میان، به گفته یکی از مسئولان کرد، به نام کمال محمود در عراق، برخی ساکنان محلی به داعش کمک کرده و به انها پناهگاه و غذا و وسایل حمل و نقل می دهند!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: