کد خبر: ۸۴۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
تعداد بازدید: ۶۴۱
قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه اول اردیبهشت با نزدیک به ۷۳ درصد کاهش به چهار دلار و ۷۹ سنت سقوط کرد که کمترین میزان طی چهار دهه گذشته است.

نفت آمریکا به زیر پنج دلار در هر بشکه سقوط کردبه گزارش خبرداغ به نقل از برترین‌ها ، به نقل از رسانه فارسی زبان؛ قیمت نفت آمریکا روز دوشنبه اول اردیبهشت با نزدیک به ۷۳ درصد کاهش به چهار دلار و ۷۹ سنت سقوط کرد که کمترین میزان طی چهار دهه گذشته است.

قیمت نفت شاخص برنت نیز با پنج درصد افت به ۲۶.۷ دلار سقوط کرد.

کاهش قیمت نفت آمریکا به زیر پنج دلار شدیدترین سقوط از سال ۱۹۸۶ به این سو است. این قیمت در روز دوشنبه بیش از ۱۳ دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت.

 

علت اینکه افت قیمت نفت آمریکا ۱۴ برابر بیشتر از نفت برنت بوده، به این نکته بر‌ می‌گردد که تاسیسات ذخایر نفت آمریکا در حال پر شدن است و نفت مازاد تولیدی کشور نه به فروش می‌رسد و نه قابلیت ذخیره‌سازی دارد.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، با شیوع گسترده کرونا و قرنطینه نیمی از مردم جهان، تقاضای جهانی نفت هم اکنون حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز، معادل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

اوپک و کشورهای ‌هم‌پیمان به رهبری روسیه اخیرا توافق کردند تولید روزانه خود را برای ماه‌های مه و ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند.

آمریکا، نروژ، کانادا و برخی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت نیز متعهد شده‌اند تولیدشان را ۳.۷ میلیون بشکه کاهش دهند و ۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی نیز متعهد به خرید و ذخیره‌سازی ۲۰۰ میلیون بشکه نفت طی دو ماه شده‌اند.

۲۳ عضو مجموعه اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در نظر دارند در ماه مه و ژوئن تولید روزانه خود را ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند.

بدین ترتیب انتظار می‌رود در ماه‌های مه و ژوئن روزانه نزدیک به ۲۰ میلیون بشکه، معادل ۲۰ درصد از تقاضای جهانی، از بازارها حذف شود.

با این‌حال هنوز هم برآوردها حاکی از تولید حجم عظیمی از نفت مازاد در جهان طی دو ماه آتی است.

تنها نفت خام مازاد نیست که به صورت انبوهی به بازارها سرازیر شده است.

شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، به رادیو فردا گفته است در ماه آوریل ۲۴ میلیون بشکه محصولات نفتی اضافی فقط در نفتکش‌ها انبار شده و حجم محصولات نفتی انبار شده در نفتکش‌ها از ابتدای ماه گذشته تاکنون به بالای ۵۸ میلیون بشکه رسیده است.

هنوز معلوم نیست کشورهای متعهد به کاهش تولید، تا چه میزان به تعهدشان پای‌بند باشند، اما قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که مشتریان نفتی امید به قطع تولید نفت مازاد در جهان ندارند.

در این میان خبرگزاری رویترز با استناد به منابع مطلع گزارش داده دولت روسیه به شرکت‌های نفتی این کشور دستور داده است تا تولید نفت را نسبت به ماه فوریه ۲۰ درصد کاهش دهند.

تولید نفت روسیه در ماه فوریه ۱۱.۲۹ میلیون بشکه بود و اگر ۲۰ درصد تولیدش را کاهش دهد، تولید ماه مه و ژوئن این کشور ۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۵۰۰ هزار بشکه بالاتر از رقمی است که این کشور برای تولید متعهد شده بود.

بر اساس توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان، روسیه متعهد شده بود تولید خود را در ماه‌های مه و ژوئن، حدود ۲۳ درصد نسبت به سطح تولید اکتبر ۲۰۱۸ (نه فوریه سال جاری) کاهش دهد و به ۸.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در پاییز و خصوصا زمستان افزایش یابد. در مجموع، تقاضای نفت خام در سال جاری نسبت به پارسال روزانه به‌طور متوسط ۹.۳ میلیون بشکه کاهش می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: