کد خبر: ۸۴۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
تعداد بازدید: ۲۳۸
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در روزهای اخیر به رغم تحولات پزشکی، دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ادامه دارد. آقای ظریف در همین راستا حدود ۱۴ تماس تلفنی با شخصیت‌های بین‌المللی برقرار کرد که بیشتر حول محور مسائل بین‌الملل، تحریم‌های آمریکا و مباحث مربوط به افغانستان و یمن بود.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، سیدعباس موسوی در نشست صبح امروز خود با خبرنگاران ضمن شاعرانه خواندن روز نخست اردیبهشت و بزرگداشت سعدی و گرامیداشت شاعر لطیف ایران، سهراب سپهری و ملک‌الشعرای بهار و اقبال لاهوری و ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده‌هایی که عزیزان خود را در بحران کرونا از دست داده‌اند و خسته نباشید به کادر درمانی گفت: استحضار دارید که در روزهای اخیر به رغم تحولات پزشکی، دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ادامه دارد.

وی افزود: دکتر ظریف تماس‌های زیادی داشتند و ایشان حدود ۱۴ تماس تلفنی با شخصیت‌های بین‌المللی برقرار کردند که بیشتر حول محور مسائل بین‌الملل، تحریم‌های آمریکا و مباحث مربوط به افغانستان و یمن بود. وزیر امورخارجه امروز هم سفری به سوریه خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست کشورمان در خصوص مساله افغانستان و مساله میانجیگری برای حل بحران سیاسی در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان مایل است همسایه با ثبات را در مرزهای شرقی خود داشته باشد. متاسفانه بروز اختلاف‌های سیاسی، ایران را بر آن داشته که به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان اقدامات خود را آغاز کند. تماس‌های دکتر ظریف با مقام‌های افغانستان انجام شده و دستیار ایشان دکتر طاهریان هم از روز گذشته در کابل هستند. هم و غم ایران دستیابی به تفاهم بین گروه‌های افغانستانی است. بنده از تلاش‌های آمریکایی‌ها خبر ندارم اما تلاش‌های ما مستقل و در چهارچوب منافع افغانستان است.

تشریح اهداف سفر ظریف به سوریه

وی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص سفر وزیر امور خارجه به سوریه و اینکه آیا این سفر با توجه به لغو نشست سران روند آستانه در تهران در هماهنگی با روند آستانه و دو کشور ضامن صلح در سوریه صورت گرفته و یا اقدامی یکجانبه از سوی تهران خواهد بود، گفت: طیف وسیعی از مسائل در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و مدت طولانی بود که دیداری نداشتیم و لازم بود برای هماهنگی امور دیداری صورت بپذیرد.

موسوی گفت: این سفر اخیرا برنامه‌ریزی شد و دکتر ظریف در آنجا در خصوص تحولات منطقه و تحولات در خاک سوریه رایزنی و تبادل‌نظر خواهند کرد. ضمن اینکه روند آستانه همچنان به عنوان مهمترین روند در دستور کار کشورهای عضو قرار دارد. بنا بود که نشست سران عضو روند را در تهران داشته باشیم که به دلیل کرونا به تعویق افتاد اما به این معنی نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های ما مختل شود. این سفر لازم بود و امیدواریم نتایج خوبی هم به همراه داشته باشد.

نیروی دریایی ایران گشت‌های معمولی دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با ادعای ایالات متحده مبنی بر ایجاد تنش دریایی در خلیج فارس از سوی نیروهای ایرانی و توقیف صورت گرفته گفت: در خصوص توقیف خبری نشنیده‌ام اما طبیعی است که نیروی دریایی ایران گشت‌های معمولی دارد و اگر با مورد مشکوکی مواجه شود، با آنها گفت‌وگو خواهد کرد.

باید توازنی بین حقوق و وظایف ما در حوزه برجام صورت بگیرد

وی در خصوص آخرین تحولات رخ داده در حوزه اینستکس و خبر عقب‌نشینی کشورهای اروپایی از ادامه عملی کردن این سازوکار و اینکه آیا گسترش این سازوکار باعث بازگشت ۵ گام هسته‌ای ایران خواهد شد یا خیر، گفت: بنده قبلا اعلام کرده‌ام که اینستکس مقدمه‌ای بر انجام تعهدات گسترده اروپا است و اروپا باید کلیه تعهدات خود را در حوزه‌های مورد نظر تهران انجام دهد. بنده در خصوص عقب‌نشینی اروپا چیزی نشنیده‌ام اما باز هم تکرار می‌کنم ما منتظر آنها نخواهیم بود. باید توازنی بین حقوق و وظایف ما در حوزه برجام صورت بگیرد تا ایران اقدامات برگشت‌پذیر خود را آغاز کند.

حدود ۹۵ هزار زندانی با تشخیص قاضی به مرخصی رفته‌اند

وی همچنین در خصوص گزارش اخیر گزارشگر حقوق بشر برای ایران در خصوص اعمال تبعیض میان زندانیان برای اعطای مرخصی گفت: من این حرف‌ها و گزارش‌ها را قبول ندارم اما می‌دانم که اقدامات اخلاقی در قوه قضائیه ایران صورت گرفته و حدود ۹۵ هزار زندانی با تشخیص قاضی به مرخصی رفته و حتی مرخصی آنها تمدید شده و تبعیضی هم بین زندانی‌های ایرانی و غیرایرانی صورت نگرفته است. فکر می‌کنم باز هم قوه قضائیه در حال بررسی مجدد است و آمار من مربوط به ۱۶ فروردین است.

کرونا در کنار تهدیدهایش باعث نزدیکی دیدگاه کشورهای مختلف و تغییر اولویت‌ها شده است

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان ایجاد همکاری مدنظر وزیر امور خارجه در خاورمیانه و در دوران پساکرونا گفت: کرونا در کنار تهدیدهایش باعث نزدیکی اندک دیدگاه کشورهای مختلف و تغییر اولویت‌ها شده که رگه‌هایی از این تغییر اولویت‌ها و این تغییر جهت‌گیری‌ها را در منطقه خودمان هم شاهد هستیم. البته ایران همیشه و در هر شرایطی آماده بود که با همسایگان خود در منطقه وارد بحث و گفت‌وگوی جدی شود که طرح‌های زیادی را هم مطرح کردیم و گفتیم بدون پیش شرط با همسایگان گفت‌و‌گو می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: الان هم که مساله بهداشت جهانی اندکی نامعلوم است اما دیپلماسی همواره اولویت دارد و اگر همسایگان ما آمادگی داشته باشند، در همین زمان هم می‌توانیم گفت‌وگوهای خود را آغاز کنیم. ما در این حوزه پاسخ به نامه ریاست محترم جمهور را در خصوص طرح صلح هرمز را نیز دنبال می‌کنیم و کماکان منتظر نتایج بررسی کشورها هستیم تا آمادگی در این حوزه را اعلام کنند.

آمریکایی‌ها می‌خواهند افکار عمومی جهان را از تروریسم اقتصادی خود منحرف کنند

وی در رابطه با درخواست ایالات متحده از اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: این هم از عجایت روزگار است که دولت قانون‌شکن برجام و ناقض قطعنامه شورای امنیت، همچنان پیگیر مفاد آن است و به نقض خود ادامه می‌دهد و حتی دیگران را هم به نقض قطعنامه تشویق می‌کند. آنچه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند این است که افکار عمومی جهان را از تروریسم اقتصادی خود منحرف کنند. این اقدام آمریکا اقدام گزاف و خلافی است ضمن اینکه آنها نباید خیلی نگران وضعیت ما باشند و توصیه می‌کنیم اگر نگران وضعیت گسترش تسلیحات در منطقه هستند فروش تسلیحات به کشورهای همسایه ما را متوقف کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: