کد خبر: ۸۴۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
تعداد بازدید: ۲۰۰
سفارت سوئیس در تهران خبر داد؛
سفارت سوئیس در تهران در اطلاعیه‌ای از اجرایی شدن ساز و کار مالی برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه به ایران خبر داد.

جزئیات اجرایی شدن ساز و کار مالی برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه به ایران
به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، سفارت سوئیس در تهران در اطلاعیه‌ای با اعلام این خبر نوشت:

برن ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ (برابر با ۱۰ بهمن ۱۳۹۸)_ تمهید تجاری انساندوستانه سوئیس (SHTA)، ساز و کار مالی با هدف ممکن ساختن تحویل کالاهی انسان‌دوستانه به ایران در آستانه اجرایی شدن است.

روز ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰ برابر با ۷ بهمن ۱۳۹۸ یک پرداخت اولیه برای محموله‌ای از دارو به مقصد ایران، به طور آزمایشی مورد تایید قرار گرفت.

هدف ساز و کار تجاری انساندوستانه سوئیس(SHTA) حصول اطمینان از آن است که صادرکنندگان و شرکت‌های تجاری در زمینه غذا، بخش‌های دارویی و پزشکی مستقر در سوئیس از یک کانال پرداخت مطمئن از طریق یک بانک سوئیسی برخوردار شوند که به وسیله آن پرداخت‌ها در ازای صادرات آنها به ایران تضمین می‌شود. به این ترتیب، سوئیس، در راستای سنت انساندوستانه خود، به تأمین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی برای ایرانیان یاری می‌کند.

تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس(SHTA) از سوی سوئیس و در همکاری نزدیک با مقامات مربوطه در ایالات متحده آمریکا و ایران و نیز بانک‌ها و شرکت‌های برگزیده سوئیسی ایجاد شده است. تحت این تمهید، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تضمین‌های لازم را برای بانک‌های دست‌اندرکار فراهم خواهد نمودتا اطمینان یابند امکان انجام معاملات مالی در راستای قوانین ایالات متحده وجود دارد.

در مقابل، بانک‌ها و شرکت‌های مشارکت‌کننده در تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس(SHTA) ریز اطلاعات فعالیت‌ها و شرکای تجاری خود در ایران و معاملات انجام شده با آنها را به وزارت امور اقتصادی سوئیس(SECO) اعلام می‌نمایند. وزارت امور اقتصادی سوئیس، این اطلاعات را راستی‌آزمایی نموده و در همکاری با وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، اطمینان می‌یابد که تعهد کامل در معاملات به کار بسته شده باشد. بدین جهت، وزارت امور اقتصادی سوئیس، همچنین، اطلاعات دریافت شده از بانک‌ها و صادرکنندگان را در اختیار وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا قرار خواهد داد.

مذاکرات درباره تمهید تجاری انساندوستانه سوئیس (SHTA) در حال تکمیل شدن است. وزارت امور اقتصادی سوئیس به همراه وزارت امور خارجه این کشور و معاونت امور مالی بین‌المللی سوئیس (SIF) به طور فشرده از پایان سال ۲۰۱۸ (زمستان ۱۳۹۷) مشغول کار بوده‌اند تا این ساز و کار مالی انسان‌دوستانه به اجرا درآید. شورای فدرال سوئیس اجرای تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس را در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ ( برابر با ۳۰ دی ۱۳۹۸) تصویب کرد.

به عنوان یک معامله آزمایشی، نخستین پرداخت برای محموله‌ای از دارو به مقصد ایران توسط یک شرکت دارویی سوئیسی در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰ (برابر با ۷ بهمن ۱۳۹۸) مورد موافقت قرار گرفت. این محموله شامل داروهای سرطان و نیز داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضاء می‌گردد. ارزش این داروها تقریبا ۳/ ۲ میلیون یورو است. از آنجا که تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس(SHTA) هنوز اجرایی نشده، وزارت خرانه‌داری ایالات متحده آمریکا، به منظور این معاملۀ مشخص، تضمین‌های لازم را به بانک سوئیسی دست‌اندرکار ارائه کرده است.

از زمانی که ایالات متحده آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ از توافق هستهای با ایران خارج شد و تحریم‌های یکجانبه خود را از سر گرفت، تأمین کالاهای انسان‌دوستانه به مقصد ایران از سوی صادرکنندگان سوئیسی به طور روزافزون دشوار شده است؛ هرچند که چنین محموله‌هایی اساسا مشمول تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نمی‌شوند. نظر به مخاطرات حقوقی مرتبط با تحریم‌های آمریکا، مؤسسات مالی به‌ندرت مایل هستند پرداخت‌هایی مرتبط با ایران انجام بدهند. معدود کانال‌های باقیماندۀ پرداخت هم گران و پیچیده‌اند و چندان قابل اعتماد نیستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: