کد خبر: ۸۳۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
تعداد بازدید: ۳۰۶
عدم نظارت بر صنف نانوایان شرایطی را رقم زده است که با وجود گذشت کمتر از سه ماه از افزایش رسمی نرخ نان، مردم گاهاً باید هزینه بیشتری برای نان پرداخت کنند و در کنار آن از کیفیت پایین تولیدی برخی از نانوایان زبان به گله و شکایت باز کنند.

نان پس از گرانی دوباره بی‌کیفیت شدبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس ، اول مهرماه امسال اتحادیه نانوایان سنتی تهران با انتشار اطلاعیه‌ای نرخ جدید نان را اعلام کرد و این در حالی است که افزایش قیمت نان که بیشترین سهم را در سبد غذایی مردم دارد، در کنار افزایش تورم و فشارهای اقتصادی، می‌تواند سفره مردم را کوچک‌تر کرده و فشار را تشدید کند.

خبر افزایش نرخ نان اظهارات تعجب برانگیزی را از سوی مسئولان به دنبال داشت که حتی منکر گران شدن قیمت نان شدند. در واقع این سخنان نشانگر آن است که مسئولان با مردم رو راست نبوده و به دنبال فرار از پاسخگویی هستند.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران درباره افزایش قیمت نان اظهار کرد: نان به آن صورتی که مردم تصور می‌کنند گران نشده بلکه ساماندهی صورت گرفته است.

رئیس اتاق اصناف تهران کیفیت نان را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: هیچ نانوایی حق اجبار فروش نان با مواد افزودنی به مردم را نداشته و این موضوع باید با دلخواه مشتری باشد. اعداد و ارقام نشان می‌داد قیمت نان‌های مختلف از 37 تا 54 درصد افزایش داشته است.

نان گران نشده؛ یکسان سازی شده!

محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت نیز با بیان این که نان گران نشده، گفت: اگر نرخ جدیدی برای نان اعلام شده، در راستای یکسان‌سازی قیمت‌ها و امکان نظارت بیشتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای تغییر در قیمت نان دو سناریو مطرح بود، گفت: یک سناریو افزایش قیمت گندم و سناریوی دیگر افزایش قیمت نان بود، اما دولت در نهایت تصمیم گرفت، تا قیمت گندم یارانه‌ای برای تهیه آرد نانوایی‌ها تغییر نکند و همچنان گندمی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، به نرخ یارانه‌ای باشد.

 

با این افزایش قیمت انتظار می‌رفت که کیفیت و وزن نان ها هم بهبود پیدا کند. اما آنچه که این روزها مشاهده می‌شود خلاف آن است که با وجود گران شدن قیمت نان وزن و کیفیت آن نیز کاهش پیدا کرده است.

در واقع به واسطه نبود نظارت بر صنف نانوایان، شرایط برای سودجوی برخی از نانوایان فراهم شده است و این در حالی است که طبق گفته قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، بازرسی اصناف و بازرسی سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی مکلف شده‌اند تا در یک طرح نظارتی از هرگونه گران‌فروشی جلوگیری کنند.

استانداری تهران گران کردن نان را با مجمع نمایندگان هماهنگ نکرد

گرانی نرخ نان مخالفت‌هایی را از جانب مردم و خصوصا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال داشت. محسن علیجانی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس با بیان اینکه موضوع گرانی نان با مجمع نمایندگان استان تهران هماهنگ نشد، اظهار کرد: در شرایط اقتصادی کشور نباید با چنین شوک‌هایی به قشر طبقه‌های پایین و آسیب پذیر فشار وارد و این دغدغه اصلی نباید فراموش شود.

نان پس از گرانی دوباره بی‌کیفیت شد/ معاون اقتصادی استاندار تهران: نظارت داریم!

محمد امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در پاسخ به این سوال که چرا در کنار افزایش قیمت، شاهد کاهش کیفیت نان هستیم اظهار کرد: نظارت مستمری بر نرخ نان در استان تهران وجود دارد. هر تخلفی که به سازمان تعزیرات، اتحادیه‌ مربوطه یا اداره صمت استان گزارش شود با آن به شدت برخورد می‌شود.

وی افزود: ۹۵ درصد نانوایی ها نرخ مصوب را رعایت میکنند حال ممکن است در این بین نیز عده ای معدود سواستفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در پایان گفت: دولت ۵ سال است که افزایش قیمت نان نداشته اما در سال جاری هزینه‌های نانوایان بالا رفته لاجرم مجبور به تغییر قیمت هستند.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار فارس، برخی از نانوایان سقف قیمت نان در نرخ نامه مصوب را رعایت نکرده و نان را گران تر در اختیار مردم قرار می دهند. برای مثال بربری ساده آزادپز نرخ ۲۰۰۰ تومان و کنجدی آن ۳۰۰۰ تومان و یا قیمت سنگک ساده آزادپز ۲۰۰۰ تومان فروخته می شود.همچنین کیفیت برخی از نان‌ها نیز شرایط مطلوب را ندارد و از وزن آنها نیز کاسته شده است.

بنابراین با بی توجهی و عدم نظارت بر نرخ نان که قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد می تواند نارضایتی ها را تشدید کند و باید نظارت در این بخش تقویت شده و با گرانی فروشی مبارزه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: