کد خبر: ۸۳۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۱۰۳۸
شمس الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد : آنچه در آبان ۹۸ با ابزار گران کردن بنزین رخ داد، هدفمندی یارانه‌‎ها نبود، حذف یارانه‌ها بود. مطمئنا با این شیوه گران کردن بنزین، مسیر برای اصلاحات اقتصادی در آینده خیلی سخت خواهد شد

انتقادات وزیر اسبق اقتصاد از گرانی ۲۰۰ درصدی بنزین: این اصلا هدفمندی یارانه‌ها نبود؛ حذف یارانه‌ها بود!به گزارش خبرداغ؛ شمس الدین حسینی وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با نود اقتصادی در خصوص طرح افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: اهتراز کنیم از این که آن چیزی که در آبان ماه 98 اتفاق افتاد را هدفمندی یارانه ها بدانیم، یا فاز دوم و سوم این طرح. این کار دولت، اسمش حذف یارانه هاست.
وی افزود: از ابتدا هم دولت یازدهم به دنبال همین کار بود و وقتی گفت شب توزیع یارانه ها شب عزای ماست، این را نشان داد. این یعنی با آنجایی که منبع به دست بیاید و قیمتها اصلاح شود موافقند ولی با باز توزیع این منابع مخالفند.
این اقتصاددان با اشاره به سخنان اخیر رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اخیرا هم یکی از همکاران آقای روحانی گفته اند ما با پرداخت یارانه مخالفیم ولی مجبور به این هستیم. این یعنی منطق حذف یارانه ها. منطق هدفمندی یارانه ها را تخریب کردند و به جایش حذف یارانه ها را جایگزین کردند. تمثال شفاف هدفمندی یارانه ها را تبدیل به کاریکاتوری از هدفمندی یارانه ها کردند.
حسینی تصریح کرد: موضوع دیگری که در این اقدام مطرح است، مدل اصلاح اقتصادی است. مدل اصلاحات اقتصادی باز از نظر من دو جنبه دارد. یک جنبه اش فنی و یک جنبه اش اجتماعی است. جنبه فنی آنجاست که ما به دنبال این هستیم که قیمتها اصلاح شود، آن چیزی که اکنون اتفاق افتاده اصلاح نسبی قیمتها نیست.
وی گفت: یکی از حاملها با افزایش قیمت رو به رو شده و به نظر من نا به سامانی قیمتی در حوزه انرژی را بدتر کرده که اگر اصلاح نشود نا به سامانی ها در قیمت انرژی بیشتر می شود.
وزیر اسبق اقتصاد خاطرنشان کرد:این شیوه گران کردن بنزین متاسفانه پایه های اعتماد را تخریب کرد و متاسفانه راه را  برای اصلاحات اقتصادی در آینده خیلی سخت کرد، چون مردم باورشان را به دولت از دست دادند. سرمایه اجتماعی دولت پایین بود ولی اکنون اگر نخواهم بگویم منفی شده باید بگویم به صفر میل کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: