کد خبر: ۸۳۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱
تعداد بازدید: ۴۴۰
سنگ کلیه کابوسی تکراری برای میلیون‌ها آمریکایی است. همه ساله بیش از 500هزار آمریکایی به دلیل مشکلات دردناک سنگ کلیه راهی بیمارستان‌ها می‌شوند.

درمان سنگ کلیه با روشی سریع و کم دردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، هنگامی که یک سنگ سخت در مجاری ادراری ایجاد می‌شود، بیماری سنگ کلیه رخ می‌دهد. سنگ کلیه از کریستال‌های سختی تشکیل شده است و زمانی که مقدار زیادی از مواد زاید ادرار در کلیه‌ها وجود دارد و مایعات کافی برای از بین بردن آن وجود ندارد، سنگ درکلیه ها تجمع پیدا می‌کند.

به نقل از مدیکال دیلی، اگراین سنگ بزرگ باشد، یا قطر آن بیش از پنج میلی‌متر باشد، می‌تواند مجرای ادرار را مسدود کند و باعث ایجاد درد شدید در قسمت تحتانی کمر یا شکم شود. مجرای ادرار لوله‌ای است که کلیه‌ها را به مثانه متصل می‌کند.

روشی به نام نفرولیتوتومی زیرپوستی از طریق عمل جراحی سنگ‌های بزرگ کلیه را خارج می کند، این روش با استفاده از تلسکوپ‌های کوچک و ابزارهایی که از طریق یک برش کوچک از پشت بیمار وارد بدن می‌شوند، عمل می‌کند. بیشتر سنگ‌های کوچک کلیوی به درمان تهاجمی نیاز ندارند. ممکن است شخص بتواند با نوشیدن آب واستفاده از داروهای تسکین دهنده درد یا مسدود کننده‌های آلفا، سنگ‌های کوچک را دفع کند.

روش درمانی رایج فقط انتظار برای دفع سنگ‌هاست که به طور متوسط 10 روز طول می‌کشد و به بیماران داروی مسکن و مسدود کننده آلفا داده می‌شود تا به شل شدن حالب کمک کند. با این حال، مطالعات شواهد متناقضی در مورد کمک‌کننده بودن داروهای مسدود کننده آلفا نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که هیچ روش درمانی خوراکی مورد تایید سازمان غذا و دارو امریکا FDA برای سنگ کلیه و اتساع مجرای ادرار وجود ندارد.

پژوهشگران MIT و بیمارستان عمومی ماساچوست به تازگی یک روش درمانی احتمالی را ابداع کرده‌اند که ممکن است سنگ کلیه سریع‌تر و با درد کمتری دفع شود. هر دو موسسه ترکیبی از دو دارو را تشخیص داده‌اند که دیواره‌های مجرای ادرار را شل می‌کنند و می‌توانند به طور مستقیم با یک وسیله سوند مانند به مجرای ادرار فرستاده شوند. در مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، پژوهشگران می‌گویند که شل شدن حالب ممکن است به حرکت راحت‌تر سنگ کلیه در مجرای ادرار کمک کند .

دکتر مایکل سیما، محقق ارشد این تحقیق ودیوید اچ کوچ ،استاد مهندسی، گروه مهندسی وعلوم مواد گفتند:"ما فکر می‌کنیم که این روش درمانی می‌تواند به طور قابل توجهی بر بیماری سنگ کلیه تاثیر داشته باشد".

این نوع درمان ممکن است وارد کردن استنت‌ها ( لوله فلزی باریکی برای باز نگه داشتن مجرا) در مجرای ادراری را راحت‌تر و کم دردتر کند. این روش گاهی اوقات پس از این که سنگ کلیه دفع شد، برای پیشگیری از انسداد یا روی هم افتادن دیواره استفاده شود .

سیما و برایان آیزنر که طرح سنگ کلیه را در بیمارستان عمومی ماساچوست به طور مشترک هدایت می‌کنند، معتقدند فرستادن یک شل کننده عضلانی به مجرای ادرار به طورمستقیم ممکن است گزینه بهتری باشد.

آنان در ادامه افزودند: بیشترین درد در اثر عبور سنگ کلیه ناشی از گرفتگی و التهاب در مجرای ادراری است که هنگام عبور سنگ‌ها ازاین لوله باریک ایجاد می‌شود. این مشاهدات نشان می‌دهند که شل شدن ماهیچه‌های اطراف لوله ممکن است به سهولت عبور از این مسیر کمک کند.

آنان 18 دارو را آزمایش کردند تا میزان صاف شدن سلول‌های عضله بر اثر دارو را بسنجند. همچنین از پردازش محاسباتی متمرکز استفاده کردند تا پاسخ شل شدن تقریبا یک میلیارد سلول را پس از قرار گرفتن در معرض دارو، به طور جداگانه تجزیه و تحلیل کنند.

سپس دو دارویی را که کاملا خوب عمل کردند، شناسایی کردند و دریافتند زمانی که باهم مصرف شوند، بهتر عمل می‌کنند. یکی از این داروها نیفدیپین است که یک مسدود کننده کانال کلسیم است و در درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. داروی دیگر نوعی مهار کننده rho) کیناز) است که در درمان آب سیاه چشم استفاده می‌شود .

پژوهشگران اظهار کردند: مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود اثر شل کننده عضله چقدر طول می‌کشد و چه میزان شل شدگی برای تسریع در عبور سنگ لازم خواهد بود.آنان در حال راه‌اندازی یک شرکت نوپا، به نام Fluidity Medicine برای ادامه توسعه فناوری در آزمایش روی بیماران انسانی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: