کد خبر: ۸۳۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
تعداد بازدید: ۳۳۴
هرچند تصور و ترس ناشی از ورزش کردن در میان برخی بیماران مبتلا به ام اس وجود دارد اما ورزش‌های هوازی، مقاومتی، انعطافی و تعادلی عامل بهبود وضعیت بدنی این بیماران می‌شود.

ورزش برای بیماران ام اس مضر است؟به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب، بیماری ام اس با درگیری سیستم عصبی مرکزی می‌تواند منجر به علایم و نشانه‌های روانی و جسمی متعددی از جمله ضعف عضلانی، ‌اختلال راه رفتن، اسپاسم‌های عضلانی، اختلال تعادل، خستگی، اختلالات شناختی و افسردگی شود.

بیماران ام اس معمولا فعالیت بدنی خود را به دلیل ترس از بدتر شدن علایم کم کرده یا قطع می‌کنند و این امر موجب کاهش آمادگی بدنی و گاهی تشدید برخی علایم فیزیکی و بدنی آن‌ها می‌شود.

 

پزشکان در حال حاضر بر این باورند که انجام فعالیت بدنی منظم و مناسب، یک راه حل موثر در افزایش میزان آمادگی بدنی و بهتر شدن قابل توجه برخی علایم و نشانه‌های فیزیکی و روانی بیماران بدون نگرانی از تشدید علایم بیماری و ترس از عدم بهبودی است.

فعالیت ورزشی مناسب و منظم باعث بهبود قابل توجهی در آمادگی قلبی ریوی(هوازی)، قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری، تعادل، خستگی، شناخت، عملکرد تنفسی و کیفیت زندگی می‌شود.

ورزش هوازی با شدت کم تا متوسط باعث بهبود قابل توجهی در آمادگی هوازی افراد و کاهش میزان خستگی این بیماران با میزان ناتوانی کم تا متوسط خواهد شد و ورزش مقاومتی نیز با تاثیر بر قدرت عضلات باعث کاهش ضعف عضلانی و کاهش میزان خستگی بیماران می‌شود.

گفتنی است ورزش‌های انعطاف‌پذیری نیز با کمک کشش عضلات باعث کاهش اسپاسم عضلانی و پیشگیری از انقباض دردناک عضلانی می‌شوند. تمرینات تعادلی نیز باعث بهبود تعادل و کاهش میزان افتادن روی زمین در این بیماران می‌شود.

مریم ابوالحسنی-متخصص پزشکی ورزشی- ضمن بیان مطالب فوق با اشاره به اینکه تعدادی دستورالعمل برای تجویز ورزش در این بیماران موجود است، اظهار کرد: نکته مهم این است که تجویز نسخه ورزشی در این بیماران باید بر اساس شرایط بدنی و شکایت اصلی این بیماران باشد؛ در نتیجه ورزش در بیماران ام اس روشی ایمن و مناسب برای افزایش کیفیت زندگی و بهبود عملکرد این بیماران خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: