کد خبر: ۸۳۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹
تعداد بازدید: ۳۳۱
دولتمردان ما باید یک اصل را یاد بگیرند و آن این است که اگر می‌خواهند ریسک سیستماتیکی به اقتصاد وارد کنند قبل از عملیاتی کردن آن نظرات کارشناسان اقتصادی را جویا شوند و با بررسی محیط اجتماعی و اقتصادی، تصمیم منطقی تری بگیرند.

سایه سنگین قطعی اینترنت بر کاهش 11469 میلیارد ریالی ارزش معاملات خرد بورس تهران/ پالایشی ها در وصول مطالبات چابک تر می شوندمدیر عامل سابق سرمایه گذاری ملی ایران معتقد است: قطعی اینترنت در شرایط فورس ماژور و برای حفظ امنیت ملی رخ داده، موضوعی که در کنار شرایط اجتماعی در هفته گذشته موجب کاهش ارزش معاملات خرد بورس تهران به میزان 11469 میلیارد ریال شد.

به گزارش خبرداغ؛ علیرضا عسگری مارانی در گفتگو با تابناک در خصوص کاهش ارزش معاملات خرد و مشکلات به وجود آمده در معاملات آنلاین برخی کارگزاری‌ها و عدم تخصیص اعتبار به معامله‌گران گفت: کشور درشرایط فورس ماژور قرار داشت و نمی‌توان این شرایط را عادی قلمداد کرد یعنی نهادی در خصوص قطع اینترنت تصمیم گرفت که موضوع مهم تری یعنی امنیت ملی را بر سایر موضوعات اولویت داد.

پیشکسوت خوشنام بازار سرمایه افزود: علاوه  بر بورس، بازارهای دیگر نیز نیازمند اینترنت برای فعالیت بوده  که بعضا حتی اهمیت آنها از بازار سرمایه نیز بیشتر است مثل بازار پول، مسکن، ارز و طلا و همه استارتاپ هایی  فعال در بستر اینترنت، درگیر این موضوع بوده اند .

وی  در خصوص ادامه بازار با توجه به بازگشت وضعیت نرمال به کشور با اشاره به اینکه هفته آتی نیز نوساناتی وجود داشته و از هفته بعد می‌توان در مورد روند شاخص کل تحلیل درست تری ارائه کرد، افزود: کاهش ارزش معاملات خرد نتیجه مشکلات پیش‌آمده  بوده و مردم در هفته گذشته با توجه به مسائل رخ داده، رغبتی به معامله نداشتند.

عسکری مارانی همچنین در خصوص افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر سودآوری پالایشگاه‌ها نیز گفت: این موضوع تاثیر چندانی بر سودآوری پالایشگاه‌ها ندارد شاید موجب شود پالایشگاه‌ها مطالبات خود را راحت تر از دولت وصول کنند و حجم معاملات مطالبات آنها از دولت کاهش پیدا کند که خود این نقدینگی که وارد بنگاه ها می شود می‌تواند توان آنها را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم چنانچه قرار است ریسک دیگری به اقتصاد وارد شود، در این اندازه و حجم نباشد، ادامه داد: به هر حال ریسک سیستماتیک تحمیل شده به اقتصاد، حجم و اندازه بزرگی داشت و طبیعی است با توجه به این موضوع، مردم پیش فرض هایی را در آینده مبنی بر اینکه دولت چه بنگاه‌ها و عوامل افزایشی دیگری را در اختیار داشته و می‌تواند آنها را بالا ببرد، در نظر بگیرند چرا که  هر ریسک سیستماتیکی به جامعه تحمیل ‌شود، می‌تواند قیمت تمام شده را بالا ببرد.

عسکری مارانی در خصوص قیمت ارز نیز گفت: اینکه افزایش قیمت بنزین موجب بالا رفتن قیمت ارز شود به مدیریت دولت بر بازار ارز بر می گردد ، چنانچه مدیریت درستی انجام شود در روزهای ابتدایی نه چندان ولی در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد : به هر حال افزایش بنزین به این معنی است که قیمت تمام شده روزانه حمل و نقل مردم اعم از آحاد جامعه برای رسیدن به محل کار افزایش خواهد یافت و همین موضوع باعث می‌شود که سال آینده برای حفظ قدرت خرید مردم، افزایش حقوق و دستمزد بیشتری لحاظ شود و بنابراین سال آینده هزینه حقوق و دستمزد بالاتر می‌رود.

وی تاکید کرد: دولتمردان ما باید یک اصل را یاد بگیرند و آن این است که اگر می‌خواهند ریسک سیستماتیکی به اقتصاد وارد کنند قبل از عملیاتی کردن تحلیل آن را از کارشناسان اقتصادی جویا شوند و محیط اجتماعی و اقتصادی را بررسی کنند و تصمیم خود را منطقی تر بگیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر شرایط را به گونه‌ای پیش برده بودیم که بنزین به تدریج سه هزار تومان شده بود این موضوع  اینچنین مشکل‌آفرین نمی شد.

کاهش 11469 میلیارد ریالی مشارکت سهامداران خرد در هفته گذشته

مجموع ارزش معاملات خرد در هفته منتهی به 22 آبان ماه رقم 49678 میلیارد ریال بوده و این رقم در هفته منتهی به 29 آبان ماه ،  38209 میلیارد ریال گزارش شده یعنی در هفته گذشته شاهد کاهش 11469 میلیارد ریالی در ارزش معاملات خرد بوده ایم.

به گزارش نبض بورس، اگر نگاهی به گزارشی که بورس تهران برای هفته منتهی به 29 آبان ماه در سایت خود قرار داده بیفکنید، ارزش کل معاملات با رشد 28.15 درصدی رقم 83889 میلیارد ریال گزارش شده ، حجم معاملات نیز با رشد 27.15 درصدی رقم 16341 میلیون سهم و اوراق مالی بوده است.

لیکن اگر به انواع معاملاتی که در بورس تهران و بین حقیقی ها و حقوقی ها و تابلوهای مختلف رقم می خورد، آشنایی داشته باشید و به طور دقیق تر این گزارش را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید، نکات جالبی را خواهید دانست.

روز یکشنبه 26آبان ماه ارزش معاملات 39550 میلیارد ریال گزارش شده در حالی که از این رقم 26425 میلیارد ریال مربوط به معاملات عمده و انتقالی بوده است، حال اگر ارزش معاملات بورس تهران را در هفته گذشته بدون احتساب این رقم محاسبه کنیم به عدد 57474 میلیارد ریال خواهیم رسید که نسبت به ارزش معاملات هفته قبل(65463 میلیارد ریال) کاهش قابل توجهی داشته است، لازم به ذکر است در هر دو هفته 5 روز معاملاتی را شاهد بوده ایم.

یکی دیگر از پارامترهای موثر بر نحوه مشارکت سهامداران حقیقی و خرد در بازار سرمایه ارزش معاملات خرد است، در هفته گذشته (منتهی به 29/08/98) ارزش معاملات خرد بدین شرح بوده است.

ارزش معاملات خرد

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه شنبه

چهارشنبه

سهام

11046

10320

8637

7423

8035

حق تقدم

42

42

28

54

55

مجموع

11092

10362

8665

7477

8090

 

مجموع ارزش معاملات خرد همانگونه که می بینید، در هفته گذشته رقم 38209 میلیارد ریال بوده است حال نگاهی به ارزش معاملات هفته قبل یعنی هفته منتهی به 22/08/98 خواهیم داشت

ارزش معاملات خرد

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه شنبه

چهارشنبه

سهام

9955

9928

9637

10039

9804

حق تقدم

34

45

83

118

35

مجموع

9989

9973

9720

10157

9839

 

مجموع ارزش معاملات خرد در این هفته 49678 میلیارد ریال بوده یعنی در هفته گذشته شاهد کاهش 11469 میلیارد ریالی در ارزش معاملات خرد بوده ایم.

چرا درخواست ابطال معاملات بورس تهران جدی گرفته نشد؟

اما چه چیز این کاهش ارزش معاملات خرد را رقم زده، در هفته گذشته و به دلیل بروز اعتراض ها و ناآرامی ها در سطح جامعه در واکنش به  تصمیم دولت برای افزایش 300 درصدی قیمت بنزین به طور ناگهانی، اینترنت جهانی برای جلوگیری از حرکات سازمان یافته نیروهای معاند قطع شد.

مدیر عامل بورس تهران در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2019 نیز بر این مطلب صحه گذاشت که درصد بالایی از معامله گران بورس تهران به صورت آنلاین فعالیت می کنند.

جالب اینجاست که چند کارگزاری مهم که ارزش معاملاتی بالایی در بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهند، سرورهای خود را به داخل کشور منتقل نکرده بودند و به همین دلیل در سسامانه های آنلاین خود و نحوه نمایش با مشکلاتی مواجه بودند، در کنار این مسئله تخصیص اعتبار به مشتریان نیز با مشکلاتی به دلیل قطع اینترنت مواجه شده و در نهایت صدای سهامداران و تقاضای آنها برای ابطال معاملات و توقف تا بازگشت اینترنت و دسترسی یکسان همه به امکان رصد آنلاین و ثبت سفارش بر این مبنا از طرف سازمان بورس  شنیده نشد.

حال این پرسش پیش می آید که چنانچه درآینده با موارد پیش بینی نشده ای از این نوع مواجه شویم، چه باید کرد، به نظر می رسد انتقال سرور تمام کارگزاران به خصوص کارگزاران برتر بازار سرمایه به داخل کشور در سریع ترین زمان ممکن از چنین مسائلی پیش بینی خواهد کرد و مسئولان محترم سازمان بورس نیز باید بپذیرند که در صورت نداشتن اینترنت و اختلال در دسترسی همگانی به رصد بازار که جزو لاینفک و ابتدایی ترین حقوق سهامدار است، ابطال معاملات باید در دستور کار قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: