کد خبر: ۸۲۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲
تعداد بازدید: ۳۹۷
همتی، رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی بر خلاف نظر برخی کارشناسان هزینه‌ای به دنبال ندارد، بر ضرورت اصلاح رابطه ظاهری ریال با ارزهای خارجی تاکید کرد.
رئیس بانک مرکزی: حذف ۴ صفر هزینه‌ای ایجاد نمی‌کند/ رابطه ظاهری ریال با ارزهای خارجی باید اصلاح شود

به گزارش خبرداغ، رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی بر خلاف نظر برخی کارشناسان هزینه‌ای به دنبال ندارد، بر ضرورت اصلاح رابطه ظاهری ریال با ارزهای خارجی تاکید کرد.

 عبدالناصر همتی پس از حضور در جلسه ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی موضوع حذف چهار صفر از پول ملی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس لایحه دولت و در صورت تصویب مجلس ۱۰ هزار ریال به یک تومان تبدیل خواهد شد و در واقع چهار صفر از پول ملی حذف می‌شود. همچنین تومان زیرمجموعه جدیدی خواهد داشت و هر تومان ۱۰۰ ریال جدید خواهد شد.

وی افزود: البته این اقدامات در طول یک دوره گذار دو ساله پیش بینی شده که همزمان هر دو پول وجود داشته باشد تا مردم بتوانند فعالیت‌های خود را با آن تطبیق دهند و دچار مشکل نشوند.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن قدردانی از رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برای برگزاری جلسه‌ای درباره حذف چهار صفر یادآور شد: لایحه حذف چهار صفر، ‌۷ ماه پیش توسط بانک مرکزی به دولت ارائه شد و نهایتا در هیات دولت به تصویب رسید. ما می‌خواهیم آنچه بین مردم رایج است را عملیاتی کنیم. در حال حاضر ریال در زندگی روزمره مردم جایگاهی ندارد و واحد تومان مهم است. دولت هم تصمیم گرفت به آنچه رایج است پاسخ بدهد. البته با حذف چهار صفر ریال جدید را به عنوان زیرمجموعه تومان خواهیم داشت و هر تومان به ۱۰۰ ریال تبدیل می‌شود که جزء پول ملی جدید خواهد بود.

همتی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به هزینه‌بر بودن حذف چهار صفر و چاپ مجدد اسکناس خاطرنشان کرد: تبدیل واحد پولی برای ما هزینه‌ای ندارد. زیرا سالانه ۷۰۰ میلیون اسکناس امحا و چاپ مجدد می‌شود. علاوه بر این 7 میلیارد قطعه اسکناس رایج در کشور داریم که با این کار به سه میلیارد قطعه تبدیل خواهد شد. در واقع هزینه امحا و چاپ جایگزین می‌شود و هزینه خیلی زیادی تحمیل نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسکوکات در کشور از رده خارج شده، گفت: الان کسی پول سکه‌ای را قبول نمی‌کند و بالاترین سکه ما که سکه ۵۰۰ تومانی است قیمتش ۸۲۰ تومان است یعنی ما هر چه سکه ضرب می‌کنیم از رده خارج می‌شود تا آن را آب کنند و از آن استفاده دیگری داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما ناچاریم برای حفظ ظاهر پول ملی این اصلاحات را انجام دهیم. در حال حاضر رابطه ریال با ارز خارجی ۰.۵۰۸ است که هیچ جای دنیا رابطه به این نحو نیست. ما باید رابطه ظاهری پولمان با پول کشورهای دیگر را درست کنیم و جلوی چاپ و امحای بیش از حد اسکناس را هم بگیریم. با این کار مردم را هم راحت می‌کنیم و در واقع این پاسخی به افکار عمومی است. مثلا اغلب مردم به چک پول ۵۰ هزار تومانی می‌گویند ۵۰ تومانی و این جا افتاده است که بعضا مشکلات حسابداری و محاسباتی ایجاد می‌کند.

همتی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه حذف چهار صفر بر روی تورم و رشد اقتصادی اثرگذار نیست، گفت: ما هم می‌گوییم این کار بر رشد تورم تاثیری ندارد و اولویت اول ما هم نیست اما جزء کارهای ماست. ما اصلاح ساختار بانکی را شروع کردیم،‌ روش و عملیات سیاست‌های پولی را عوض کردیم، بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را ادغام می‌کنیم و در بخش ارز هم کارهای مهمی در دست انجام داریم که از جمله آن کنترل واردات و بهینه کردن تخصیص ارز است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۰ ارزش پول ملی ۳۵۰۰ برابر کاهش یافته، گفت: این در حالیست که بهترین پول ما که ۱۰۰۰ تومانی بوده به چک پول ۵۰ هزار تومانی تبدیل شده، یعنی پول ما ۵۰ برابر شده است در حالیکه ارزش پول ملی ۳۵۰۰ برابر کاهش پیدا کرده است. این اقدام واکنشی است برای اینکه تغییری در صورت واحد پولی انجام بدهیم تا مردم هم راحت‌تر مبادلات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مصوبه هیات دولت درباره حذف چهار صفر نیاز به تصویب مجلس دارد، گفت: اگر نمایندگان به درخواست ما پاسخ مثبت بدهند این لایحه را اجرایی می‌کنیم وگرنه روال فعلی ادامه خواهد یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: