کد خبر: ۸۲۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
تعداد بازدید: ۴۵۶
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.
ماجرای سود ۲۰۰میلیونی برخی خریداران خودرو

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین: رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.

چندی است خودروسازان بزرگ کشور با انتقادات فراوانی در خصوص عدم تکمیل خودروهای ناقص و دپوی صدها هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها مواجه شده‌اند. عدم اجرای تعهدات در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده نیز از دیگر انتقاداتی است که به دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا واردشده است. مقامات وزارت صنعت، مجلس، سازمان حمایت و ... سایر نهادهای مرتبط با این موضوع در مصاحبه‌های متعدد از این موضوع اظهار ناخرسندی داشته و اعلام کردند که این شرکت‌ها باید به تعهدات خود پایبند باشند.

درست در همین میانه ایران‌خودرو درحرکتی ملی و برای اثبات قدرت داخلی کشور در مقابله با تحریم صنعت خودرو، از خط تولید پژو ۳۰۱ رونمایی کرد.

تولید داخلی این خودرو که عنوان خودروی برجامی را بر آن گذاشته‌اند از ۲ سال پیش در دستور کار این شرکت قرار گرفت و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای توسط ایران‌خودرو و قطعه سازانی که طرف قرارداد این شرکت هستند برای آن صورت گرفت.

اما خبرهای مربوط به تکمیل قطعات ناقص خودروهای از پیش‌تولید شده در سایه اخبار خوش راه‌اندازی پژو ۳۰۱ ایرانی گم شد.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص تأمین قطعات پژو ۳۰۱ گفت: سرمایه‌گذاری برای تولید پژو ۳۰۱ از مدتی پیش انجام‌شده و قطعه سازان نیز با سرمایه‌گذاری فراوان برای تولید قطعات آن آماده هستند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما برای قطعه سازان این بود که با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها تکلیف برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری قطعه سازان روی این محصول چه خواهد شد؟ این خودرو در حال حاضر با ۶۱ درصد تولید داخل و در آینده با ۸۰ درصد تولید داخل عرضه خواهد شد.

نجفی منش گفت: باید گفت تعدادی از قطعه‌سازان روی تولید قطعات این خودرو فعال هستند اما به‌جز این موضوع نحوه ادامه حیات کل صنعت قطعه‌سازی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت.

قطعه سازان در انتظار ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به مطالبات قطعه سازان از خودروسازان گفت: سال قبل مقرر شد در دو بخش ۴ هزار میلیارد تومان و ۷ هزار میلیارد تومان به‌صورت ارزی به قطعه سازان پرداخت شود از ۴ هزار میلیارد تومان رقم ۳۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد اما از ۷ هزار میلیارد تومان رقمی تاکنون پرداخت‌نشده است که هفته قبل هم در مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای تشکیل و در خصوص علت عدم پرداخت این مبلغ بررسی شد. و مقرر شد بانک مرکزی راهکار عملی پرداخت این وام را مشخص کند که به‌صورت ریالی یا ارزی به قطعه سازان پرداخت شود.

نجفی منش ادامه داد: قرار است این مبالغ از طرف دولت به‌عنوان بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود و خودروسازان تعهد بازپرداخت آن را داده‌اند. اگر این پرداخت صورت بگیرد ما می‌توانیم بگوییم که خون به رگ‌های قطعه سازان تزریق‌شده و چرخه نقدینگی آن‌ها به جریان بیفتد. در اصل این تولید ناقص به خاطر عدم وجود نقدینگی در قطعه سازان بوده و کاهش تولید داشتیم. اگر مطالبات قطعه سازان به‌طور کامل پرداخت شود ما پتانسیل تولید تمام قطعات راداریم.

وی تأکید کرد: با دستور وزارت صنعت خودروسازان نیز مکلف شدند که دیگر خودروی ناقص تولید نشده و تمام خودروها برای سرعت در عرضه به بازار به‌صورت کامل تولید شوند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های نوپا در این حوزه گفت: باوجود شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های توانمند و جوان ما خواهیم توانست نیاز به قطعات را به‌طور کامل تأمین کنیم و نیازمان به خارج روزبه‌روز کمتر خواهد شد.

چرا خودروسازان بدهکار شدند؟

نجفی منش با اشاره به علل افزایش بدهی خودروسازان گفت: ریشه بدهی‌های نجومی خودروسازان به قطعه سازان در اینجا است که خودروسازها طی سال‌های اخیر تولید و عرضه داشتند اما با جهش نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری اجازه نداد تناسب قیمت تمام‌شده رعایت شود.

وی افزود: تعیین قیمت با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.

کیفیت تولید قطعات بستگی کامل به سرمایه در گردش دارد

این فعال اقتصادی در ادامه در خصوص نارضایتی مشتریان از کیفیت محصولات داخلی اظهار کرد: یکی از دلایل نارضایتی مردم از تولیدات خودروهای داخلی به مدل این محصولات بازمی‌گردد. برخی خودروها مدل‌های ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته بوده و امکاناتی به تناسبان سال‌ها دارند. خوب طبیعی است مشتری از آن‌ها ناراضی باشد.

به گفته وی بازرسی و کنترل کیفیت توسط سازمان استاندارد همواره تولیدات خودروسازها را بررسی و به آن امتیازاتی می‌دهد. اغلب خودروهای ما ۴ ستاره و بعضاً ۵ ستاره هستند این نشان می‌دهد کیفیت رو به افزایش است. به‌جز این دوره گارانتی برای همین ابداع‌شده که هر اشکالی در خودرو به وجود آمد آن را به‌صورت رایگان تعمیر و سرویس کنند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر باید گفت اگر خودرویی کیفیت نداشته باشد کسی آن را نمی‌خرد. درست است که خودروی تولیدی در بدو ورود به بازار ایراداتی دارد اما اگر خانه نوساز هم بخریم حتماً در ابتدا ایراداتی خواهد داشت که به‌مرور برطرف خواهد شد.

چشم‌انداز روشن صنعت قطعه‌سازی

نجفی منش در پایان افزود: ما در حوزه قطعه‌سازی شرکت‌هایی داریم که قطعات ریخته‌گری را تنها برای صادرات تولید می‌کند. برخی از قطعه سازان ما به دلیل مسائل ارزی و نحوه انتقال مالی با مشکل روبرو شده‌اند.

صنعت قطعه‌سازی در کشور ما بسیار توانمند است به‌طوری‌که اغلب شرکت‌های خارجی به قطعه سازان ایرانی اعتماد کامل دارند اما این توان باید با تأمین نقدینگی همراه باشد تا بتواند از ظرفیت حداکثری خود بهره ببرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: