کد خبر: ۸۱۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
تعداد بازدید: ۷۱۴
سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان بر رعایت توصیه های سلامت محور از سوی روزه داران برای حفظ سلامتی شان در ایام ماه مبارک رمضان، تاکید کرد.
توصیه‌های سلامت‌ محور ماه رمضان را جدی بگیریمبه گزارش خبرداغ به نقل از مهر ،شکرالله سلمان‎‌زاده، سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: افراد روزه‌دار باید همانند زمانی که روزه نیستند، ۳ وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل سحر، افطار و شام است، همچنین توصیه می‌شود در آخر شب یک میان وعده آخر شب شامل انواع میوه‌ها میل شود، صرف غذا در دفعات کمتر از ۲ بار، در سال‌هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود

وی درباره اهمیت وعده سحری افزود: باید توجه داشت که خالی ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژی برای مدت زمان طولانی بسیار مضر است زیرا روند ترشح اسید و آنزیم‌های گوارشی، عدم در دسترس بودن آب برای فعل و انفعالات حیاتی و اتمام انرژی به دلیل مصرف یک وعده غذا دچار اختلال شده و عوارض مختلفی چون سوزش سردل، زخم معده، عدم تمرکز فکری، بی‌خوابی و عصبانیت را به دنبال دارد.


وی تصریح کرد: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده صبحانه کامل یا ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود، همچنین در وعده سحری مصرف سالاد که شامل خیار، گوجه، هویج، جوانه غلات، غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر مثل نان، برنج و ماکارونی کم چرب، حبوبات و خصوصاً کاهو باشد توصیه می‌شود زیرا کاهو در مقایسه با سایر سبزی‌ها دارای آب بسیار زیادی است از احساس تشنگی در طول روز کم می‌کند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: روزه‌داران از مصرف غذاهای پرچربی و پرکالری، غذاهای شور و تند، سوسیس و کالباس، سس‌های چرب مانند سس مایونز و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، نسکافه و نوشابه در وعده سحری به شدت پرهیز کنند زیرا سبب تشنگی شدید در طول روز می‌شود، ضمن اینکه مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و به طور خاص در بین غذا به هبچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا سبب رقیق شدن شیره معده وآنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا را مختل می‌کند.

سلمان زاده افزود: روزه داران افطار خود را با شیر گرم یا کمی آب گرم و یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش آغاز کنند و توصیه می‌شود به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده کنند، در ادامه افطار نیز مصرف غذاهای سبک و مختصر مانند نان و پنیر و سبزی توصیه می‌شود، ضمن اینکه مصرف شیر گرم و فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار نیز مناسب است.

وی ادامه داد: بهتر است در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مانند شام سبک را میل کرد، وعده شام در ایام گرم سال بهتر است به فاصله نیم تا یک ساعت پس از افطار و در ایام سرد سال که روز کوتاه است به فاصله یک تا ۲ ساعت پس از صرف افطار میل شود تا مشابه شام در ایام معمولی سال باشد، شام می‌تواند در برگیرنده انواع گوشت، نان، غلات، لبنیات و سبزیجات باشد. مصرف ماست و سالاد بدون سس چرب که دارای کاهو باشد که بسیار هم مفید است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند تابستان مقارن می‌شود، یکی از مشکلات اساسی روزه داران، بروز تشنگی در طول روز است، در این ماه روزه‌داران به منظور پیشگیری از کم آبی بایستی بین افطار تا سحر مایعات فراوان مصرف کنند، به طوری که حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب آشامیدنی بهداشتی و مایعات سالم دیگر در فاصله افطار تا سحر باید بنوشند، در وعده سحری نیز روزه داران باید یک فنجان چای و پیش از آن میوه‌هایی همچون هندوانه و سالاد مصرف کنند تا املاح مورد نیاز بدن تأمین شود.

وی تصریح کرد: به منظور حفظ سلامتی، روزه‌داران در ایام ماه مبارک و مابقی ایام سال، از مصرف نوشابه‌های گازدار، رژیمی، آبمیوه‌های مصنوعی، دوغ گازدار و دلستر به خصوص در وعده سحری پرهیز کنند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: خرما میوه بسیار مغذی و کاملی است که به همراه شیر یا چای کمرنگ یا آب جوش در زمان افطار صرف می‌شود، خرما منبع بسیار خوب قند، فیبر و کربوهیدرات است و در متون مذهبی به عنوان ماده غذایی مناسب در هنگام افطار توصیه شده زیرا با مصرف خرما ویتامین و نمک موردنیاز بدن که طی ساعات روزه‌داری از دست رفته و نیز انرژی مورد نیاز بدن، تأمین می‌شود و برای عملکرد ماهیچه‌ها، ساخت عضله و بافت‌های عصبی و پیشگیری از کم‌خونی مؤثر است.
aدر درازمدت دچار کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل مصرف آب و مایعات بسیار پس از خوردن زولبیا و بامیه، غذا دیرتر هضم می‌شود، گفت: از مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحری خودداری شود زیرا به دلیل داشتن قند بالا، سبب افزایش سریع قند خون و به دنبال آن ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می‌شود لذا توصیه آن است که در ماه مبارک رمضان کشمش و خرما که از سودمندترین قندهای طبیعی هستند، جایگزین زولبیا و بامیه شود، در صورت تمایل به مصرف زولبیا و بامیه بایستی به مقدار و در دفعات کم مصرف شده و از فروشگاه‌هایی که به مواد اولیه آنها اطمینان داریم و خودشان تولیدکننده اند، آن را تهیه کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: