کد خبر: ۸۰۵۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
تعداد بازدید: ۱۸۱
معاون وزیر حمل ونقل افغانستان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران، افغانستان نگران موضوع ناامنی در این کشور و سرمایه گذاری در آن نیست، گفت:‌ رقیب بندر چابهار در منطقه بندر گوادر در پاکستان است و با تغییرات در منطقه احتمال انجام مذاکره با پاکستان هم وجود دارد اما در حال حاضر سیاست ما سرمایه‌گذاری بر روی بندر چابهار است.
سرمایه‌گذاران افغان نگران امنیت ایران نیستند/ گوادر مهم‌ترین رقیب بندر چابهار منطقه است/ تامین تاسیسات بندر چابهار با منابع دولتی افغانستان

به گزارش خبرداغ به نقل از امام محمد وریماچ در گفت‌وگو با  ایلنا درباره سرمایه گذاری افغانستان بر روی بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: بیش از 100 شرکت از کشور افغانستان چیزی حدود 60 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده‌اند و این روند سرمایه گذاری افغان‌ها در این بندر ادامه دارد.

وی درباره امنیت منطقه سیستان و بلوچستان برای جلب سرمایه‌های خارجی گفت: بحث‌های امنیتی در تمام منطقه یک چالش بسیار بزرگ برای کشورها است و ماه اخیر شاهد حادثه‌های ناگوار هم در ایران، افغانستان و هند بودیم. چاره ای نداریم جز اینکه با پدیده شوم تروریسم مبارزه کنیم و البته در حال حاضر هم این مبارزات با همکاری کشورهای منطقه به صورت جدی در منطقه ادامه دارد.

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران، افغانستان نگران موضوع ناامنی در این کشور و سرمایه گذاری در این شرایط نیست. دوستان ما  در ایران می‌توانند با تدابیر ویژه‌ای، امنیت را در منطقه افزایش دهند و با مشکل جدی مواجه نخواهند بود.

وریماچ ادامه داد: بحث‌های ما بر روی موضوعات تکنیکی است و باید چالش های تکنیکی را برطرف سازیم و در این شرایط است که می‌توان تجار را برای سرمایه گذاری در چابهار و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترغیب کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از شرکت 100 شرکت از کشور افغانستان در بندر چابهار حدود 60 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده‌اند، گفت: با ایجاد سهولت‌های جدید در ایران می‌توان سایر سرمایه گذاران و تجار افغانستان را برای سرمایه گذاری در بندر چابهار ترغیب کنیم و میزان سرمایه گذاری خارجی‌ها در این بندر بستگی به همکاری و تلاش سه کشور جمهوری اسلامی ایران افغانستان و هندوستان دارد. البته در حال حاضر هم شاهد تحولات مثبت در این منطقه هستیم که منجر به افزایش صادرات و واردات از بندر چابهار شده است.  

معاون وزیر حمل ونقل افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا دولت افغانستان قصد سرمایه گذار از محل منابع دولتی در این بندر را دارد، گفت: دولت افغانستان دو مسئولیت در توسعه بندر چابهار دارد اول اینکه از محل منابع دولتی تاسیسات مورد نیاز را در بندر چابهار ایجاد کند و همچنین در دو شهر زرنج و نیمروخ نسبت به افزایش زیرساخت‌های ترانزیتی اقدام کند.

وی با بیان اینکه رقیب بندر چابهار در منطقه بندر گوادر در پاکستان است، ادامه داد: عملیات توسعه بندر گوادر همزمان با توسعه  بندر چابهار در ایران آغاز شده است و این بندر هم در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و قطعا هر کشوری که سهولت بیشتری برای ورود سرمایه گذاران ایجاد کند می‌تواند سرمایه بیشتری را جذب کند.     

وریماچ تاکید کرد: توجه بیشتر افغانستان به چابهار است البته با تغییرات در منطقه احتمال انجام مذاکره با پاکستان هم وجود دارد اما در حال حاضر سیاست ما سرمایه گذاری بر روی بندر چابهار است و توقع ما از ایران هم این است که به تعهدات خود در اجرای پروژه‌های ریلی از جمله ساخت راه آهن چابهار- زاهدان عمل کند.

وی افزود: ساخت و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان برای کشور افغانستان بسیار اهمیت دارد هنوز کشور افغانستان سرمایه گذاری در این خط آهن نداشته است اما مطالعاتی در حال انجام است که سرمایه گذاری بر روی این پروژه چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد تا سرمایه گذاران افغانستان را برای ورود به این پروژه ترغیب کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: