کد خبر: ۸۰۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
تعداد بازدید: ۲۴۹
گزارش روزنامه «همدلی» از حواشی ماراتن قیمت‌ها در خصوص یکی از پر مصرف‌ترین کالا‌های اساسی کشور را می‌خوانید.
لبنیات باز هم گران می‌شود؟به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه همدلی: دبیر انجمن صنایع لبنی در حالی به دلیل افزایش قیمت شیر خام، کارخانه‌های لبنی را ناچار به بالا بردن نرخ محصولات خود می‌داند که در سال جاری با افزایش قیمت فصلی 9 تا 33 درصدی مواجه بوده است. این روند تا جایی پیش رفت که برخی لبنیات از سبد غذایی بسیاری از اقشار آسیب‌پذیری جامعه حذف شد.

آنطورکه رضا باکری گفته است: « حداقل قیمت خرید هر کیلو شیر خام از دامداران 2 هزار و 150 تومان است که این موضوع نشان می‌دهد نرخ مصوب 2 هزار تومانی شیر خام به هیچ عنوان اجرایی نشده است.»

نگاهی به اوضاع قیمت‌ها در این بازار نشان می‌دهد که قیمت محصولات لبنی طی سال جاری تقریبا در هر چهار فصل سال گرانی را تجربه کرده‌اند. به‌طوری‌که در بهار امسال، قیمت محصولات لبنی، 750 تومان رشد کرده است. آخرین بار، دی ماه سال گذشته بود که قیمت محصولات لبنی نسبت به ماه‌های گذشته 88 درصد رشد داشت.

هر لیتر شیر از 2 هزار و 800 تومان به 3 هزار و 700 تومان رسید. در پاییز هم ترمز این گرانی‌ها کشیده نشد. به‌طوری‌که بر اساس گزارش‌ها، قیمت این محصولات در بازار رو به بالا رفت. به‌طوری‌که، در آبان‌ماه سال جاری، نسبت به مهر ماه سال جاری، صنایع لبنی قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

آن‌طور که گزارش‌ها حکایت می‌کند، در پاییز امسال، قیمت انواع شیر پاستوریزه، کم چرب، ‌نیم چرب و پرچرب از 3 هزار و 900 تومان تا 5 هزار تومان به فروش رسید. این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاد که بر اساس گزارش‌ها، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ سوم مردادماه امسال هیچ مجوزی به صنایع لبنی بابت افزایش قیمت محصولات لبنی پرمصرف از جمله شیر، ماست و پنیر داده نشد و قیمت انواع شیر بطری پاستوریزه بین ۲۹۵۰ تومان تا ۳۳۰۰ تومان مصوب شده بود.

حالا به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی، کارخانه‌ها به دلیل افزایش قیمت شیر، ناچار هستند قیمت محصولات خود را گرانتر کنند. اتفاقی که به دلیل نصف شدن قدرت خرید مردم، شاید این محصول را حداقل برای مدت‌ها از سبد غذایی خانواده‌های ضعیف و متوسط حذف کند. به‌نطر می‌رسد با ادامه این روند رو به رشد در بازار، این محصولات از سبد غذایی مردم حذف می‌شوند و این باور وجود دارد که دود این گرانی بیشتر از همه چشم دهک‌های ضعیف را می‌سوزاند.

با چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد که بالا رفتن قیمت این محصولات در روزهای آینده با هر توجیهی که باشد دیگر به هیچ شیوه‌ای با دخل و خرج مردم سازگار نخواهد بود و با جرات می‌توان گفت که گرانی‌ها لبنیات را از مردم خواهد گرفت. لازم به ذکر است که گرانی‌ محصولات لبنی، ارتباطی به وضعیت صادرات این محصولات نیز ندارد.

باکری درباره آخرین تعیین تکلیف قیمت محصولات لبنی تصریح کرد: « با توجه به افزایش قیمت خرید شیرخام با نرخ‌های بالاتر از مصوبه ستاد تنظیم بازار، کارخانه‌های لبنی خواستار افزایش نرخ محصولات لبنی هستند چرا که هم اکنون با حاشیه سود ۱ تا ۱.۵ درصد در حال تولید هستند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: