
به گزارش
خبرداغ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران ، برات کریمی با بیان اینکه
شعب بانک ها اولین حلقه اتصال مشتریان با بانک هستند، اظهار کرد: هرگونه
رشد سپرده ها، افزایش منابع و نقدینگی، وصول مطالبات و در کل پیشرفت و حرکت
جهادی در بانک ها از آنجا آغاز می شود و این امر بیانگر اهمیت تدوین
برنامه هایی جامع و کاربردی در سطح شعب و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال
است.
وی با تاکید بر اینکه اخیراً مفهوم جدیدی در
صنعت بانکداری تحت عنوان "بانکداری دیجیتال" مطرح گردیده که رویکردی کامل
در حوزه استراتژی و پذیرش یک راهبرد و مدلی جدید از بانکداری است، افزود:
بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیک متفاوت است. در بانکداری الکترونیک
بانک محصولی را تولید و در اختیار مشتری قرار می دهد ولی در بانکداری
دیجیتال محصولی ساخته نشده و بانک زیر ساخت تولید محصول را در اختیار شرکت
های فین تک قرار می دهد.
وی تصریح کرد: این
بانکداری الزاماتی به همراه دارد و مستلزم تحول و مدرن سازی در همه
لایههای مدیریتی، عملیاتی، اجرایی و فناوری است. همچنین نیازمند گذار از
یک دیدگاه محصولگرا به مشتریگرا و خدمتمحور است.
به
گفته کریمی، این الگوی بانکداری بهوسیله مشتری آغاز میشود و از
حداکثرسازی قابلیت هایی همچون خدمتدهی، دسترسی، سودمندی و هزینه برای
مشتری، اطمینان پیدا میکند و صاحبنظران صنعت بانکداری نیز بانکداری
دیجیتال را عامل اصلی استحکام رابطه بانک با مشتری و ابزار ایجاد مزیت
رقابتی برمی شمارند.
این عضو هیات مدیره بانک ملی
ایران ادامه داد: این الگو در پی کاهش هزینههای عملیاتی، کاهش خطاها،
توسعه بازار و افزایش منابع درآمدی بر اساس مدلهای نوین کسبوکار همراه با
استفاده از نوآوری و تجاریسازی ایدههاست. بنابراین یک سازمان برای
دیجیتال شدن باید روی مشتریمحوری، سادهسازی و اتوماسیون فرآیندها تمرکز
کند و هدف آن نیز افزایش کارآمدی آنها در تمامی لایههای سازمان و در کل
زنجیره ارزش باشد.
کریمی اضافه کرد: در بانکداری
دیجیتال فعالیتهای مشتری شامل تراکنشهای بانکی، موضوعات مورد علاقه،
سلایق، میزان رضایتمندی از خدمات بانکی و از طریق استفاده از کانالهای
مختلف و ابزارهای دیجیتال رصد میشود و پس از تحلیل فعالیتها، پیشنهادها و
محصولات متناسب با نیاز مشتری به وی ارائه میشود. در همین راستا، روشهای
بهبود ارتباط مشتری با بانک مورد بررسی قرار میگیرد و در حقیقت محصولات
در بانکداری دیجیتال باید برای مشتریان شخصیسازی شود، یعنی مشتری بتواند
نیازش را بفرستد و ما بتوانیم در سیستم خودمان برای مشتری یک محصول اختصاصی
تولید کنیم.
وی تاکید کرد: برای حرکت از سمت
بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتال نیازمند یک تحول دیجیتال هستیم و
موضوع تحول دیجیتال پیش از آنکه مبحثی فناوری محور باشد، مشتری محور، کسب و
کار محور و فرآیند محور بوده و مساله مهم در آن تجربهای است که مشتری در
نتیجه تعامل با بانک بهدست میآورد. در این راستا بانک ها باید مدل کسب
کاری خود را تغییر دهند و ساختار خود را جهت هماهنگی سریع با تغییرات چابک
سازند.
کریمی خاطر نشان کرد: در این نوع بانکداری
هزینههای شعب، کارمندان، تجهیزات شعبه، بهروزرسانی این تجهیزات و تمامی
هزینههای مربوط به بانکداری با شعبه، کاهش پیدا کرده و خیلی از
فعالیتهای شعب و کارکنان آن ممکن است به ماشینها انتقال پیدا کند اما با
عنایت به وضعیت موجود در این نوع بانکداری به جای حذف نیروی انسانی و
امکانات، نقش ها و رسالت ها تغییر مییابد. در واقع یکسری از شعب به صورت
سلف سرویس، ارائه خدمت می کنند. به این معنی که در این شعب کارکنان تنها
نقش راهنما را داشته و مشتریان بر اساس نیازهای خود از خدمات و دستگاه ها
استفاده می کنند.
کریمی بیان کرد: بانک ملی ایران
اقدام به برنامه ریزی های مدونی برای شعب تابعه خود با ملحوظ داشتن سیاست
ها و استراتژی های کلان در جهت افزایش رضایت مشتریان کرده که عمده این
برنامه ها در حوزه های مربوط به محیط فیزیکی شعب، ارائه خدمات بهتر و بهره
گیری بیشتر از خدمات مبتنی بر بستر اینترنت و بانکداری دیجیتال و نیروی
انسانی طرح ریزی شده است.