کد خبر: ۷۷۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
تعداد بازدید: ۴۱۷
رئیس جمهور در گفت‌گوی تلویزیونی:
آمریکایی ها اول دنبال این بودند که بقیه کشورهای 5+1 با خود همراه کنند و به همین دلیل هم ترامپ در 22دی ماه پارسال از شرکاش خواست اونها هم بیان مذاکره مجدد درباره برجام آغاز کنند، موفق نشد و کسی به آن پاسخ مثبت نداد و مجبور شد به تنهایی از برجام خارج شود.
ایران همواره از مذاکره استقبال کرده؛ امریکا باید اول چاقویش را در جیبش بگذارد/ اروپایی ها از نظر سیاسی برای اجرای برجام سنگ‌ تمام گذاشتند / اساس تحریم‌ها بر می‌گردد به ۳ماه آینده و تحریم‌های بانکی؛ قول اروپایی‌ها این است که روابط بانکی و فروش نفت را حفظ کنند / ترامپ یک قدم بازگشته؛ اما باید چند قدم برگردد به قبل از دوران خودش/ اگر با اروپا و‌ دنیا خوب کار کنیم، امریکایی‌ها را از تحریم بر میگردانیم

به گزارش خبرداغ ، گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با مردم از شبکه یک سیما آغاز شد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به روز خبرنگار و تبریک این روز رد پاسخ به اولین سوال مجری برنامه درباره پیشنهاد اخیر ترامپ گفت: شما از بحث آمریکا و حرف‌هایی که مقامات آمریکایی به صورت متناقص می‌گویند، شروع کردید، من هم باید از این نکته شروع کنم که مردم ما کاملا در طول سال‌های گذشته تجربه بسیار خوبی از مقامات آمریکایی و دولتمردان ایرانی دارند. به هرحال کسانی که امروز در ایران دولت را در اختیار دارند، کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل،‌ مذاکره، گفت‌وگو و میز مذاکره بوده است و بر همین مبنا هم پیش رفته‌اند و حتی با آمریکایی‌ها و بقیه مذاکره کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که در طول دو سال به صورت مداوم مذاکرات به نتیجه‌ای رسید که کم و بیش آمریکایی‌ها اجرا می‌کردند و بقیه هم بیشتر متعهد بودند و ایران هم کاملا متعهد بود، افزود:‌ کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید تمایل به مذاکره دارد مذاکره مبانی دارد. اولین مبنا صداقت است که باید دو طرف به صداقت باور داشته باشند و مذاکرات به نتیجه مورد نظر برسد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند، کسی است که بدون مذاکره از تمام تعهدات بین‌المللی‌اش از پاریس تا تعهدات تجاری‌اش خارج شده است. کسی که ادعای مذاکره می‌کند ابتدایش این است که نشان دهد واقعا می‌خواهد با مذاکره مسئله‌ای حل شود.

حرف‌های ترامپ برای جنگ روانی با مردم ایران است

روحانی بر همین اساس با بیان این مطلب که همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: یعنی اگر کسی در برابر فردی که رقیب و دشمنش است اگر از چاقو استفاه می‌کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می‌برد می‌گوید مذاکره کنیم و حرف بزنیم. پاسخ این است که اول باید چاقویش را درآورد و چاقویش را جیبش بگذارد. به نظر من مخاطب آنها این است که بخواهند در این جنگ روانی مردم ایران را دچار تردید کنند و برای انتخابات کنگره در ماه‌های آینده استفاه کنند. بنابراین حرف‌های ترامپ یا برای بهره‌برداری داخلی و انتخابات و یا برای جنگ روانی با مردم ایران است.

روحانی گفت: ما حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کردیم. یعنی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل 1+5 با وزیر خارجه ما مذاکره صورت دادند و با وزیر امور خارجه آمریکا مذاکره شد و بعد هم در اروپا مذاکره کردند. این آقای ترامپ است که از مذاکره خارج شده و به آن پشت کرده است.

به گفته وی کاری که آقای ترامپ انجام می‌دهد بر علیه ملت و منافع ملی ایران است. بنابراین اگر صداقتی وجود داشته باشد ایران همواره از مذاکرات استقبال کرده است.

روحانی در پاسخ درباره راستی‌آزمایی دولت آمریکا برای نشان دادن صداقتش نیز اظهار داشت:‌ صداقت با تحریم همخوانی ندارد. معنایی ندارد. اگر کسی می‌گوید که می‌خواهم مذاکره کنم و به نتیجه برسم آن زمان تحریم می‌خواهد علیه چه کسانی شکل بدهد، علیه کودکان، بیماران، بزرگسالان یا مردم ایران است؟ این متناقض همان مثل معروف ایرانی است که قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را. کسی که مردم ایران را تحریم می‌کند و ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و هر روز افرادی را برای تشویق عدم تعامل با ایران به کشورهای دیگر می‌فرستد را چگونه باید باور کرد. چرا که تحریم ترامپ فقط علیه ایران نیست بلکه همه شرکت‌های خارجی است که با ایران در حال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد:‌ من پیش شرطی برای مذاکره با آمریکا ندارم، اگر دولت آمریکا آماده است که در خصوص نحوه پرداخت غرامت‌ها به ملت ایران به دلیل مداخلات آنها در زندگی مردم و کشور ایران با ما مذاکره کند، ما این آمادگی را داریم که ببینیم آمریکا چگونه می‌خواهد این غرامت‌ها را و در چند قسط و چگونه پرداخت کند. آمریکا بدهکار ملت ایران است، آمریکا به دلیل مداخلات در کشور ایران هم بدهکار عذرخواهی هم بدهکار غرامت است.

روحانی درباره سیاست‌های ارزی دولت و التهابات آن با بیان اینکه یکسری مشکلات و بیماری‌هایی اقتصادی وجود دارد که مربوط به این دولت و دولت قبل نیست، بلکه برخی از آنها مربوط به پیش از انقلاب و ادامه برخی از آنها به بعد از انقلاب برمی‌گردد،‌ تصریح کرد: مشکلات بانک‌ها و موسسات اعتباری از جمله مشکلات مزمن سال‌های مختلف در کشور است که در شرایطی بروز و ظهور پیدا می‌کند، نقدینگی از جمله این مشکلات مزمن است، همچنین روابط بانکی ما با دنیا، دسترسی ما به ارز، مساله ورود اسکناس به کشور یا طلا و موارد دیگر همچنین توقعات و انتظاراتی که برای آینده وجود دارد از جمله مسائلی است که دست به دست هم می‌دهند و مشکلاتی در اقتصاد به وجود می‌آید.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و سال نخست دولت دوازدهم روند به این صورت بود که در ابتدای دولت با کاهش نرخ ارز مواجه بودیم و ما به دنبال چاره‌جویی برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز بودیم دلیل این اقدام نیز امیدواری و خوش‌بینی مردم به آینده بود. مردم می‌دانستند که روابط ما در حال بهتر شدن با دنیاست و این موضوع باعث متعادل کردن قیمت ارز شد البته در توافق موقت و توافقات بعدی برخی از منابع ارزی ما در خارج آزاد شد، همه اینها دست به دست هم داد و آن شرایط را به وجود آورد.

به گزارش تسنیم،‌ رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که مشکلات ارزی از کجا آغاز شد و به نظر شما چرا کشور با التهاب ارز مواجه شد افزود:‌ مشکلات ارزی دی‌ماه پارسال شروع شد؛ 5 دی اعتراضاتی از شهری شروع شد، بعد سرایت کرد به شهرهای دیگر، البته مردم معترض بودند اما برخی وارد شدند و آن را به اغتشاش کشاندند. هرچه بود مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی‌ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می‌توانند تاثیر بگذارند. آمریکایی‌ها نخست دنبال این بودند که بقیه کشورهای 1+5 را با خود همراه کنند و به همین دلیل نیز آقای ترامپ در 22 دی ماه سال گذشته از شرکای خود خواست که آنها نیز در خصوص برجام مذاکره مجدد را مطرح کنند اما این موفقیت‌آمیز نبود چرا که کسی به آن پاسخ مثبت نداد و آمریکا ناچار شد که به تنهایی از برجام خارج شود.

ترامپ می‌خواست همه دنیا را به تحریم ایران وادار کند اما ناموفق بود

روحانی با بیان اینکه هدف آمریکا برای خروج از برجام این بود که جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرند، اظهار داشت: دستاورد ما در برجام قطعنامه 2231 است که این قطعنامه اولا قطعنامه‌های قبلی را لغو می‌کند و ثانیه همه کشورهای جهان را به پشتیبانی از برجام دعوت می‌کند و در واقع آنچه در برجام توافق شده، در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یک سند و پیمان بین‌المللی مستحکم است. ترامپ به دنبال این بود که همه این دستاوردها را از ایران بگیرد چرا که آمریکا نمی‌خواست به تنهایی برای تحریم روبروی ایران قرار بگیرد. بلکه می‌خواست همه دنیا را به تحریم ایران وادار کند و اکنون نیز در همین جهت تلاش می‌کند اما ناموفق بود. به عبارتی امروز که آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند اروپایی‌ها در برابر آمریکایی‌ها ایستادگی کردند و آن قانون ممانعت از تحریم را اعلام کردند و گفتند هر شرکتی که با ایران کار می‌کند اگر بخواهد حرف آمریکا را در تحریم قبول کند اروپا آن را تحریم می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به شکافی میان اروپا و آمریکا در موضوع برجام ادامه داد: امروز اروپا روبروی آمریکا ایستاده است، این در شرایطی است که اروپا همواره متحد آمریکا بوده است اما ما امروز در سراسر جهان تنها نیستیم و به جز چند کشور محدود همه حامی ایران هستند و ایران را به عنوان متعهدی که قابل اعتماد است می‌شناسند. ما مهلتی که داده‌ایم بر این مبنا بوده که طرف‌هایمان در برجام بتوانند این تحریم را را جبران کند تا برجام حفظ شود.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا اروپا تاکنون انتظار ایران را فراهم کرده است؟ گفت:‌ آنها از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشته‌اند یعنی موضع‌گیری‌ها،‌حرف‌ها و با وضع مقررات به صراحت کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند. در هر صورت اروپایی‌ها باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌خواهند این کار را جبران کنند. البته قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و بنده نیز در سفری که به اروپا داشتم با آنها از نزدیک مذاکره کردم و همه این کشورها قول داده‌اند که به تحریم اعتنایی نکنند.مشکل کشورهای اروپایی شرکت‌هایی است که تحت فشار آمریکا و تحریم‌ها قرار دارند بنابراین ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم و بناست جلسه‌ای در اواخر ماه اوت بین ایران و 5 کشور دیگر بالاخص اتحادیه اروپا در اروپا برگزار شود و همچنین بناست در حاشیه اجلاس سازمان ملل نیز در سطح وزرا صحبت‌هایی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: آنچه که ما امروز می‌خواهیم در واقع اساس تحریم به سه ماه آینده برمی‌گردد که آمریکا می‌خواهد در نفت یا بانک وارد عمل شود که البته تحریم‌های امروز غیر از بانک و نفت است.

رئیس‌جمهور در تعهدات برجامی چین و رسیه پس از خروج آمریکا از برجام نیز گفت:‌ آنچه که در در روابط خارجی ما اهمیت دارد منافع ملی است و همه کشورها نیز همین رویکرد را دارند. البته رابطه‌ای که ما با روسیه و چین داریم قابل مقایسه با اروپا نیست. چرا که رابطه ما با این دو کشور بیشتر و بهتر است. چین اکنون در زمینه هسته‌ای رآکتور اراک را بر مبنای تعهدات برجامی خود دنبال می‌کند و به عنوان بزرگترین شریک تجاری با ما معامله می‌کند. بنابراین مقامات چینی در حاشیه اجلاس شانگهای به روابط خود با ایران و حفظ آن تاکید داشتند اما ممکن است اشکالی در اجرای تعهدات وجود داشته باشد اما در عین حال چین و روسیه به صراحت می‌گویند که ما ایستادگی کرده و به تعهدات خود عمل کرده و قرارردادها را اجرا می‌کنیم.

وی با یادآوری خروج توتال از ایران تصریح کرد: وقتی شرکت نفتی توتال اعلام خروج از ایران را کرد شرکت چینی بر ادامه قرارداد خود با ایران تاکید داشت،‌ ما به دنبال روابط خوب با همه دنیا هستیم. ولی در شرایط کنونی کشورهای آسیایی از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار هستند و این روابط نیز رو به گسترش خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: