
به گزارش
خبرداغ ، دکتر مهناز خانوی افزود: برآوردهای سازمان غذا و دارو نشان میدهد
حداقل بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از آمار فروش محصولات مکمل تغذیهای و ورزشی
وارداتی در سال احتمالا قاچاق خواهد بود؛ به عبارتی مصرف مکمل تولیدی و
وارداتی بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال است که حدود ۹۰۰۰ میلیارد آن
فراوردههای وارداتی است و حدود ۱۸۰۰ میلیارد ریال عدد قاچاق مکملهای
تغذیهای در کشور است.
وی ادامه داد: در حال حاضر
حدود ۶۰ - ۶۵ درصد مصرف عددی مکملها از جمله قرص، کپسول و شربت، از
فراوردههای تولید داخل است که این تعداد از نظر هزینه حدود ۳۵-۴۰ درصد کل
آمار فروش را در بر میگیرد؛ یعنی مصرف کننده میتواند با هزینه کمتر،
تعداد بیشتری از مکمل تولید داخل را تامین کند و لذا فرهنگسازی استفاده از
مکملهای تولید داخل در بهبود این وضعیت موثر است.
خانوی
همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بهترین برندهای خارجی
مکملهای تغذیهای و ورزشی بینالمللی مجوز واردات دارند، گفت: در بحث مکمل
های ورزشی خطر خیلی جدی وجود دارد. نتایج بررسی و نظارت بر عرضه نشان
میدهد مکملهای ورزشی قاچاق در بستهبندیهای فاقد برچسب اصالت به صورت
غیر مجاز در سطح بازارعرضه میشوند که اغلب شان در کارگاههای غیرمجاز و در
شرایط بسیار نامطلوب بهداشتی پر شده و با بسته بندیهای تقلبی مشابه
فراوردههای وارداتی به بازار عرضه میشوند. شنیدهها حاکی از آن است که
حتی در مواردی در این فراوردههای غیرمجاز از مواد سرطانزا و بسیار خطرناک
از جمله پودر مهتابی سوخته در ترکیب پودرهای مکمل استفاده میکنند، که
بعضا شاید به همین دلایل آمار مرگ و میرهای عجیب و زودهنگام و ناگهانی و
سکتههای جوانان دیده شده است.
وی افزود: ما به
نوجوانان و جوانان هشدار میدهیم اگر فرآوردهای برچسب اصالت ندارد، مصرف
نکنند. نبود برچسب اصالت یعنی آن فراورده وارداتی، مجوز ورود و فروش در
کشور نداشته و هیچ گونه نظارتی از سوی وزارت بهداشت بر فراورده فوق صورت
نگرفته است.
مدیرکل اداره کل فرآوردههای طبیعی و
مکملهای سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه چرا با وجود نظارت سازمان
غذا و دارو همچنان مکملهای قاچاق و تقلبی از سوی عدهای تبلیغ و عرضه
میشوند؟ گفت: اولاً ما نهاد مبارزه با قاچاق در کشور نیستیم و نهاد
نظارتی هستیم و از این رو کنترل و محدودیت قاچاق مستقیما و به تنهایی در
توان این سازمان نیست. وزارت بهداشت در بحث تبلیغات داروهای طبیعی ضوابط
مشخصی دارد. به گونهای که حق تبلیغ فقط در فضاها و شرایط ویژه مانند مجلات
پزشکی و سمینارهای مربوطه دارند و همچنین هر نوع فروش فرآورده های طبیعی و
سنتی ومکمل تغذیهای خارج از فضای داروخانهها غیر قانونی است.
بنابر
اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، خانوی در همین باره افزود: تبلیغ هر
فرآوردهای در غیر از چارچوب ضوابط وزارت بهداشت حتی اگر علامت سیب سلامت
هم داشته باشد، غیر قانونی است. محصولاتی که در شبکههای تلویزیونی و
اینترنت هم تبلیغ میشوند از این قاعده مستثنی نیستند.
وی
درباره روشهای شناسایی مکملهای قاچاق و تقلبی نیز به مردم توصیه کرد:
فرآوردههایی که برچسب زرد اصالت دارند قابل پیگیری هستند. حتی با اسکن کد
موجود بر روی برچسب از طریق تلفن همراه و اپلیکیشن TTAC میتوان پی برد که
کدام فرآورده قاچاق است. پلیس فتا و سامانه قاچاق و تعزیرات نیز در این
باره با سازمان غذا و دارو همکاری میکنند و معاونتهای غذا و دارو بازوهای
اجرایی در سطح کشورند و در زمینه مبارزه با قاچاق فعالیتهای مستمر و
ارزشمندی داشتهاند و بر سلامت این محصولات نظارت میکنند و تخلفات را
گزارش میدهند.
وی در پاسخ به اینکه ناظران
سازمان غذا و دارو چگونه بر باشگاههای ورزشی یا آرایشگاهها نظارت دارند؟
عنوان کرد: نظارتهای ما حتما باید با یک نفر از اعضای آن صنف انجام شود.
ولی هنوز ما نمیتوانیم به تنهایی باشگاههای ورزشی متخلف یا آرایشگاه
متخلف را پلمب کنیم و باید این موارد با همکاری و از طریق نهادهای مرتبط با
آن صنف انجام شود.
خانوی ضمن اشاره به
برنامهریزی برای بهبود وضعیت نظارتی و فعالیت عطاریها نیز در آینده نزدیک
خبر داد و گفت: سالهای گذشته بیش از ۳ میلیارد تومان محصولات غیرمجاز و
قاچاق از سطح عطاریها جمع آوری شد. همچنین قرار است، وزارت بهداشت به زودی
در کار نظارت بر عطاریها فعالیتهای موثرتری داشته باشد.
منبع: ایسنا