کد خبر: ۷۵۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
تعداد بازدید: ۳۶۶
عیسی امامی/ عضو هیات‌مديره بانک قرض‌الحسنه مهر ايران: با پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل نظام جمهوري اسلامي انتظار اين بود که فعاليت‌هاي بخش اقتصادي با معيارهاي اقتصاد اسلامي در انطباق باشد. شريان اصلي اقتصاد پول است و اين سياست‌هاي پولي بايد با رهنمودهاي اسلام منطبق باشد تا اقتصاد اسلامي شکل بگيرد.
تشریح وضعیت تسهیلات‌دهی بانک قرض‌الحسنه مهر ايرانبه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، بنابراين لازمه تحقق اقتصاد اسلامي اين بود که بانکداري اسلامي فعاليت خود را در نظام جمهوري اسلامي آغاز کند. ابتدا قانون عمليات بانكداري بدون ربا تدوين شد و بانك‌ها هم بر اساس همان مباني قانوني شروع به فعاليت كردند. سير تدريجي فعاليت‌هاي بانكداري ما به سبب مداخله از يك طرف يا تفكر اقتصاد غيراسلامي از طرف ديگر يا شرايطي كه به لحاظ معاملات منطقه‌اي و بين‌المللي شكل مي‌گرفت، لزوماً بايد پاسخگوي بخشي از معاملات و انتظارات بانكداري در نظام بين‌الملل باشد. به نظر مي‌رسد كه بانكداري اسلامي مسير اصلي خود را از دست داده و نتوانسته ثمره و آثار بانكداري اسلامي را در اقتصاد اسلامي نشان دهد. با توجه به همين وضعيت، حدود ۱۰ سال پيش اين فكر قوت گرفت كه بر اساس بانكداري اسلامي، چرخشي جدي در موضوع تجهيز سيستم بانكي به منابع قرض‌الحسنه‌اي شكل بگيرد و همين تفكر منجر به مطرح شدن موضوع تاسيس بانك قرض‌الحسنه شد. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران اولين بانكي است كه با اين تفكر، با همراهي دولت وقت و با كمك ۱۰ بانك برتر ايران شامل بانك‌هاي «ملت»، «ملي»، «صادرات»، «سپه»، «تجارت»،‌ «مسكن»، «كشاورزي»، «رفاه»، «صنعت و معدن» و همچنين «توسعه صادرات» شكل گرفت و وارد عرصه بانكداري در بخش صرفاً قرض‌الحسنه شد. با كمك اين بانك‌ها در تاريخ ۲۲ آذرماه سال ۱۳۸۶ با جذب منابع قرض‌الحسنه،‌ اين بانك نوظهور قرض‌الحسنه‌اي كارش را آغاز كرد. فعاليت بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در آغاز كار با منابع ۳۷۰ ميلياردي شروع شد و حدود پنج سال بعد اين منابع به ۱۱ هزار و ۱۲۰ ميليارد ريال افزايش يافت كه اين افزايش، نشان‌دهنده اعتماد و همراهي مردم دين‌مدار ما با بانكداري قرض‌الحسنه است.
طبیعتاً هدف بانک فقط جذب منابع نیست، بلکه تخصیص هم هست. تخصیص‌ها نيز در جهت نيازهاي ضروري مردم در بخش ازدواج جوانان و بخش‌هاي حمايتي است و نوعاً اقشار طبقات متوسط به پايين‌تر را پوشش مي‌دهد که با حداقل‌ها مي‌توانستند حداکثر نيازهاي خود را رفع كنند، اين امكان را به دست آوردند و بانك قرض‌الحسنه مهر ايران هم اين تخصيص‌ها را انجام داده است.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حال حاضر با ۵۳۰ شعبه در بیشتر شهرهای کشور حضور دارد،‌ اما این ظرفيت را دارد که بدون استثنا در همه شهرها حضور يابد تا نقش بانکداري اسلامي را در حد اعلاي خود ايفا كند. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران تنها بانكي است كه نوعاً به عنوان بانكداري اجتماعي مطرح است چراكه هيچ‌گونه فعاليت اقتصادي و سرمايه‌گذاري ندارد و هدفش دستگيري و تامين نيازهاي حداقلي مردم در بخش‌هاي مختلف است كه اين امر با همراهي خود مردم در حال انجام است.
مصارف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در پنج سال اول، هشت هزار و ۵۹۰ میلیارد ريال بوده است. يعني با توجه به اينکه ما ۱۱ هزار و ۱۲۰ ميليارد داشتيم، در واقع ۹۰ درصد اين منابع را به سمت مصارف پيش برديم و به مردم برگردانديم. باقي منابع نيز سپرده قانوني است که طبق دستورالعمل بانک مركزي جزو وظايف بانك‌هاست.
این مصارف امروز به ۸۲ هزار و ۲۴۷ میلیارد ریال رسيده است، يعني باز هم نسبت مصارف به منابع دقيقاً رعايت شده است. اين نشان مي‌دهد اين بانک در کوتاه‌ترين زمان ممکن هر مبلغي را که به دست مي‌آورد به متقاضياني كه به هر نحوي با بانك ارتباط برقرار كرده‌اند و تمايل دارند از تسهيلات ارزان‌قيمت استفاده كنند، بازمي‌گرداند. روش ما كارمزدي است. نرخي تحت عنوان نرخ تسهيلات نداريم. آنچه دريافت مي‌شود كارمزدهايي است كه حداكثر چهار درصد است و حتي گاهي به صفر درصد هم مي‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: