
به گزارش
خبرداغ به نقل از مهر: به نقل از وزارت صنعت، رضا رحمانی، در جلسه هماندیشی که با حضور
روسای انجمنها و اتحادیههای تولیدی، کارفرمایی، تعاونی، سازندگان و
تولیدکنندگان لوازمخانگی برگزار شد، اظهار کرد: صنعت لوازمخانگی ازجمله
صنایع درآمدزای جهان است و با توجه به نیاز عمومی جامعه جهانی اهمیت
ویژهای دارد.
وی افزود: سال ۲۰۱۳ ارزش تولیدات لوازمخانگی به ۴۳۱
میلیارد دلار رسید که انتظار میرود نرخ رشد واقعی سالیانه آن طی سالهای
۲۰۲۰ – ۲۰۱۳ به حدود ۴.۸ درصد برسد. سهم قارهها از گردش مالی این صنعت به
ترتیب آسیا و اقیانوسیه ۵۴ درصد، اتحادیه اروپا ۱۸.۳ درصد و امریکای شمالی
۱۶.۵ درصد است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت
خاطرنشان کرد: بزرگترین شرکتهای فعال این صنعت در جهان شامل whirlpool،
bosoch electrolux، گروه شرکتهای Haier، Areelik، لوازمخانگی Ge، miele، و
لوازمخانگی LG و Samsung میشوند.
به گفته رحمانی، سابقه فعالیت
صنعت لوازمخانگی در ایران به بیش از ۵۰ سال میرسد و نیاز روزافزون اقشار
جامعه به خرید و استفاده از لوازمخانگی نشان از اهمیت بازار این لوازم
دارد. درواقع این صنعت، تأمین نیاز خانوارها را برای استفاده از امکانات
مدرن و مطمئن زندگی در فهرست مأموریتهای خود دارد.
معاون طرح و
برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید پذیرفت که مشتریان مجبور
به تطبیق خود با محصولات این صنعت نیستند بلکه این تولیدکنندگان هستند که
باید خود را با خواستههای بازار و درنهایت مشتریان انطباق دهند.
رحمانی
با اشاره به چشمانداز توسعه صنعت لوازمخانگی ایران در افق سال ۱۴۰۴ بیان
کرد: بر اساس این چشمانداز حفظ جایگاه دوم منطقه و دستیابی به نام تجاری
معتبر در جهان با تولید سالیانه ۱۶ میلیون دستگاه و صادرات ۳ میلیارد در
صنعت لوازمخانگی مدنظر قرارگرفته است.
وی به اهداف کلی در صنعت
لوازمخانگی اشاره کرد و گفت: ایجاد حداقل یک نام و نشان و تجاری در سطح
بینالملل، ارتقای سطح کیفیت و استاندارد محصولات در سطح جهانی همچنین
رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید، ارتقای سطح فناوری و دستیابی به فناوریهای
جدید روز دنیا، افزایش صادرات و توسعه اشتغال پایدار از اهداف کلی در صنعت
لوازمخانگی است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به
هدفگذاری صنعت لوازمخانگی تا افق سال ۱۴۰۴ اشاره و تصریح کرد: هدفگذاری
برای تولید یخچال و فریزر تا پایان سال ۹۶ حدود ۲.۷ میلیون دستگاه و تا
پایان سال ۹۹حدود ۳.۲ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴حدود ۴ میلیون دستگاه
است. همچنین هدفگذاری برای تولید ماشین لباسشویی تا پایان سال ۹۶حدود ۲.۵
میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود۳.۲ میلیون دستگاه و تا سال
۱۴۰۴حدود ۴ میلیون دستگاه خواهد بود.
رحمانی ادامه داد: هدفگذاری
برای تولید کولرآبی تا سال ۹۶حدود ۲.۴ میلیون دستگاه و تا پایان سال
۹۹حدود ۲.۷ میلیون دستگاه و تا سال ۱۴۰۴حدود ۳میلیون دستگاه است. همچنین
هدفگذاری برای تولید اجاقگاز در سال ۹۶حدود ۳.۵ میلیون دستگاه و تا
پایان سال ۹۹حدود ۴ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴حدود ۵ میلیون دستگاه
است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سهم صادرات
صنعت لوازمخانگی از کل صادرات صنعتی اشاره کرد و گفت: بر اساس
پیشبینیها، سهم صادرات صنعت لوازمخانگی از کل صادرات صنعتی برای سال
۹۶حدود نیم درصد و برای سال ۹۹حدود 7 دهم درصد و برای سال ۱۴۰۴حدود یک
درصد است.