به گزارش
خبرداغ به نقل از برترین ها - ترجمه از محمدرضا مرتضایی: هر دو ماشین تویوتا کمری و هیوندا سوناتا با مدل های بازطراحی شده برای سال 2018 قرار است به میدان رقابت بازگردند اما مدل های 2017 این خودروها هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارند.
این سدان های زیبا، هر دو در زمره بهترین ماشین های حال
حاضر بازار آمریکا قرار دارند و توانسته اند فاصله خود با رقبایی همچون
هوندا آکورد، شورلت مالیبو، مزدا 6 و فورد فیوژن حفظ کنند.
در
هیچ یک از این دو ماشین که رقابت تنگاتنگی نیز با یکدیگر دارند، تفاوت
محسوسی نسب به مدل های 2016 دیده نمی شود؛ اگرچه کمری با استانداردسازی
سیستم چندرسانه ای خود، یک گام جلوتر از سوناتا است.
در
مقایسه ای که در ادامه بین این دو ماشین انجام داده ایم از نظرات
کارشناسان و داده های مستند شرکت ها و چندین نهاد ذی ربط استفاده شده است.
البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در رده بندی نهایی و امتیازاتی که
این ماشین ها در نهایت کسب کردند، برخی فاکتورها از جمله مصرف سوخت بهینه و
یا فضای صندوق عقب و یا قیمت آنها نادیده گرفته شده است.
قیمت
برنده: هیوندا سوناتا
قیمت
پایه هیوندا سوناتا 2017، رقمی معادل 21600 دلار است که 1400 دلار کمتر از
قیمت پایه تویوتا کمری 2017 محسوب می شود.مدل پایه سوناتا هیچ آپشن ویژه
ای را در خود نمی بیند و مجموعه ای از امکانات استاندارد و مرسوم در ماشین
ها مثل بلوتوث، اپل کارپلی و اندروید اتو، پورت USB، سیستم سرگرمی بلولینک،
سیستم صوتی با شش بلندگوی استریو، رادیو HD، صفحه نمایش لمسی 7 اینچ،
رادیوی ماهواره ای در آن به کار رفته است.
امکانات
استانداردی که در کمری به کار رفته نیز عبارتند از: دوربین عقب، بلوتوث،
صفحه نمایش 6.1 اینچی، سیستم صوتی مخصوص تویوتا موسوم به ایتون با شش
بلندگوی، پورت USB.
در این بخش، قیمت پایه
23070 دلاری برای مدل پایه کمری کمی گران به نظر می رسد چرا که قیمت پایه
ماشین هایی همچون هوندا آکورد، شورلت مالیبو، فورد فیوژن، مزدا 6 در حال
حاضر پایینتر از این رقم هستند.
ایمنی
برنده: مساوی
هر
دوی این ماشین ها از نظر ایمنی، در شرایط خوبی قرار دارند و توانسته اند
بهترین نمرات را در تست های ایمنی NHTSA و IIHS در بین دیگر رقبا به دست
آورند. البته در قسمت تصادف از جلوNHTSA، سوناتا توانست عملکرد بهتری از
کمری به جای گذارد اما IIHS به تویوتا کمری 2017 نمره ایمنی Pick+ داد و به
هیوندا سوناتا 2017 نمره Pick اختصاص داد که هر دو با کمی اختلاف جزو
نمرات بسیار عالی این تست به شمار می روند که البته کمری در این قسمت کمی
جلوتر از سوناتا قرار داشت.
وقتی قرار باشد
برای اجتناب از تصادف، فناوری به کمک سرنشینان بیاید، کمری جلوتر از سوناتا
قرار می گیرد چرا که عملکرد بهتری در این زمینه برای نجات جان سرنشینان در
هنگام تصادف از خود بر جای گذاشت. البته برای بهره مندی از امکاناتی نظیر
ترمز اضطراری قبل از تصادف، پایش نقطه کور، هشدار خروج از خطوط باید به
خرید تریم های XSE و XLE فکر کنید. که همه این امکانات در تریم XSE مبلغ
3720 دلار و در تریم XLE مبلغ 2475 دلار به مبلغ پایه که 26310 دلار است،
اضافه می کند.
برای
بهره مندی از حداکثر ایمنی در سوناتا، باید برای خرید تریم limited سوناتا
اقدام کنید که قیمت پایه ای معادل 27150 دلار دارد و سپس می توانید بسته
آپشن های مختلف را به آن اضافه کنید. بسته Ultimate این ماشین 1750 دلار
قیمت دارد که قبل از آن شما می بایست بسته فناوری را که قیمتش 3400 دلار
است را خریداری کرده باشید. با خرید هر دو بسته، آپشن هایی نظیر کنترل کروز
ماشین، پایش نقطه کور، کمک پارک و دوربین عقب، هشدار ترافیک از عقب، بوق
اضطراری اتوماتیک، ترمز اضطراری اتوماتیک و هشدار خروج از خطوط را در ماشین
خود خواهید داشت.
از نظر قیمت، کمری XLE با
توجه به رقم 28785 دلاری که تمام آپشن های همیار راننده را نیز ارائه می
دهد، بسیار مناسب تر از قیمت سوناتا Limited با بسته Ultimate و فناوری به
حساب می آید؛ چرا که قیمت این تریم سوناتا بالغ بر 32300 دلار است.
راحتی صندلی و طراحی داخلی
برنده: هیوندا سوناتا
هیوندا
سوناتا 2017 نسبت به تویوتا کمری 2017 از طراحی داخلی زیباتری بهره می برد
و این در حالی است که از هر دو مدل به عنوان خودروهای 5 سرنشینی که صندلی
های راحتی دارند، یاد می شود. در هر دو مدل از مواد مرغوبی برای ساخت صندلی
ها استفاده شده است چرا که چرم مرغوب و سیستم گرم کن در صندلی های جلو و
تنظیم برقی صندلی های جلو در هر دو مدل دیده می شود. البته باید گفت که در
این زمینه، سوناتا چند اپشن بیشتر نسبت به کمری دارد که عبارتند از صندلی
های اسپورت، تهویه صندلی های جلو، به کار گیری گرم کن در صندلی های عقب.
فضایی
که پاها در قسمت سرنشینان عقب در سوناتا تعبیه شده نسبت به کمری، بسیار
زیاد است اما هر دو مدل ارتفاع سقف مناسبی دیده می شود؛ بنابراین در این
قسمت، هیچ یک بر دیگری برتری ندارند.
فناوری داخل کابین
برنده: هیوندا سوناتا
لیست
بلند بالای سوناتا در این قسمت، باعث برنده شدن آن است چرا که امکاناتی
مثل بلوتوث، اپل کارپلی و اندروید اتو، پورت USB، سیستم سرگرمی بلولینک،
سیستم صوتی با شش بلندگوی استریو، رادیو HD، صفحه نمایش لمسی 7 اینچ،
رادیوی ماهواره ای در آن دیده می شود.
این
در حالی است که امکانات کمری به دوربین عقب، بلوتوث، سیستم صوتی ایتون
تویوتا با قابلیت تشخیص صدا، صفحه نمایش 6.1 اینچی، شش بلندگو، پورت USB،
ویژگی Siri Eyes محدود می شود. در کمال شگفتی از اپل کارپلی یا اندروید اتو
در کمری استفاده نشده است. کار کردن با سیستم سرگرمی هر دو ماشین ساده است
اما به نظر می رسد عملکرد بلولینک سوناتا در این قسمت بهتر از ایتون کمری
باشد.
فضای صندوق عقب
برنده: هیوندا سوناتا
صندوق
عقب هیوندا سوناتا 2017 فضایی حدود 16.3 فوت مکعب می باشد که این حجم از
فضا، این ماشین را به جادارترین ماشین در این کلاس تبدیل کرده است. همان
طور که در بسیاری از SUV ها می توان دید، در این ماشین نیز صندوق عقب بدون
نیاز به استفاده از دست باز می شود.
نکته
دیگری که در این مدل از سوناتا به چشم می خورد، این است که با تا کردن
صندلی های عقب آن، فضای بیشتری در صندوق عقب آن خواهید داشت.
صندوق
عقب کمری 2017، فضایی در حدود 15.4 فوت مکعب دارد که نسبت به سوناتا 2017،
کوچکتر است اما در میان ماشین های میان رده همچنان در زمره صندوق عقب های
جادار و بزرگ به شمار می رود؛ با تا کردن صندلی های عقب این ماشین نیز به
فضای صندوق عقب افزوده می شود.
مصرف سوخت بهینه
برنده: هیوندا سوناتا
در
بخش مصرف سوخت نیز، هیوندا سوناتا 2017 از رقیب خود یعنی تویوتا کمری 2017
پیشی گرفته است. سوناتا 2017 با پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ خود
توان حرکتی 28 مایل به ازای هر گالن در شهر و 36 مایل در بزرگراه ها را
دارد و این در حالی است که این اعداد به ترتیب در پیشرانه های استاندارد
2.4 لیتری چهار سیلندر، 25 و 36 است.
در
تویوتا کمری 2017 تنها شاهد دو ترکیب مختلف در موتور آن هستیم. کمری 2017
با پیشرانه های 2.5 لیتری چهار سیلندر خود، مسافت 24 مایل به ازای هر
گالن در شهر و 33 مایل به ازای هر گالن در بزرگراه ها را طی می کنند که این
اعداد به ترتیب در موتور بزرگتر کمری یعنی موتورهای 3.5 لیتری شش سیلندر
به 21 و 30 تقلیل پیدا می کنند.
در هر دو مدل کمری وسوناتای 2017
شاهد عرضه موتورهای هیبریدی نیز هستیم که به ترتیب رکوردهای 38/42 و 45/39
را در مصرف شهری و بزرگراه از خود بر جای گذاشتند.
عملکرد
برنده: تویوتا کمری
از
لحاظ عملکرد و سواری به جرات می توان گفت رانندگی با تویوتا کمری لذتبخش
تر از هیوندا سوناتا است. موتور چهار سیلندر به کار رفته در این ماشین برای
یک سواری راحت کافی به نظر می رسد و اگر به صورت اختیاری موتور شش سیلندر
آن را که 268 اسب بخار قدرت دارد، انتخاب کنید، نهایت لذت سواری را تجربه
خواهید کرد.
بررسی
نظرات در مورد کیفیت سواری با هیوندا سوناتا سخت است چرا که نظرات مختلفی
در مورد این ماشین بیان می شود. برخی از کارشناسان معتقدند موتور 1.6 لیتری
و 2.4 لیتری به کار رفته در آن برای یک سواری ایده آل مناسب به نظر می
رسند اما برخی دیگر این موتورها را برای این منظور کافی نمی دانند. اما نظر
اکثر کارشناسان بر این بود که عملکرد موتور توربوشارژ 2 لیتری و چهار
سیلندر این خودرو، ناامید کننده بوده است.
اطمینان
برنده: تویوتا کمری
تویوتا
کمری یکی از مورد اعتماد ترین محصولات حال خاضر کل صنعت خودروسازی جهان به
شمار می رود چرا که گارانتی کلی این ماشین برای سه سال یا طی 36000 مایل و
گارانتی موتور آن برای 5 سال یا طی60 هزار مایل است. سوناتا هم از مورد
اعتماد ترین خودروهای بازار به شمار می رود اما امتیازش در مقابل کمری کم
است چرا که سوناتا به صورت محدود گارانتی پایه 5 ساله و یا طی مسافت 60
هزار مایل و گارانتی موتور 10 ساله و یا طی مسافت 100 هزار مایل را ارائه
می کند که استثنا بودن برخی قطعات و حالات گارانتی از میزان اعتبار آن نسبت
به کمری می کاهد.
و اما اعلام برنده نهایی ...
برنده نهایی: تویوتا کمری
با
آمار و ارقامی که تنها در این گزارش و ارزیابی به آن پرداختیم نمی توان به
طور دقیق برنده نهایی را مشخص کرد اما با نگاهی به میزان فروش تویوتا
کمری در بازار بزرگ آمریکا و رتبه هایی که این ماشین در رده بندی های ماشین
های میان رده کسب می کند به صحت این ادعا که کمری 2017 بهتر از سوناتا
2017 است، بیشتر پی می بریم.
شاید
در برخی قسمت ها سوناتا برتر از کمری باشد اما نقطه عطف بزرگ تویوتا کمری
گارانتی های مناسب آن است که خریداران با خیال راحت می توانند آن را
خریداری نمایند و از منظر عملکرد نیز اگر ماشینی با موتور 6 سیلندر را
خریداری کنید، بهترین تجربیات سواری را با آن خواهید داشت؛ اگر چه در برخی
موارد مثل مصرف سوخت بهینه یا قیمت سوناتا بهتر از کمری ارزیابی شد اما
همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، این معیارها در ارزیابی کلی این گزارش
لحاظ نشده اند.