کد خبر: ۷۲۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۹
تعداد بازدید: ۵۰۷
مرجع تقلید شیعیان گفت: بعضی بانک‌ها می‌گویند ما کارمزد بیش از ۴ درصد نمی‌گیریم اسمش را چهار درصد می‌گذارند اما در واقع ۲۰ درصد می‌گیرند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: اسم ربای ۲۸ درصدی را کارمزد می‌گذارندبه گزارش خبرداغ ، آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه بحث ما در ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه در رابطه با پیشگیری از گناه در اسلام بود اظهار داشت: ما باید مراقب باشیم که مردم آلوده نشوند نه اینکه بعد از آلوده شدن به دنبال چگونه جبران کردن باشیم.

وی یکی از طرق پیشگیری از گناه را پرهیز از کلاه‌شرعی عنوان کرد و افزود: یکی از عوامل آلودگی به گناه این است که بعضی‌ها کلاه‌شرعی درست کرده و صورت قضیه را شرعی می‌کنند در حالی‌ که واقعیت قضیه نامشروع است و همین مسئله سبب می‌شود گناه در نظرشان کوچک شود.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قرآن در آیه 163 سوره اعراف "وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی کانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لا یَسْبِتُونَ لا تَأْتِیهِمْ کَذلِکَ نَبْلُوهُمْ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ" به بحث کلاه‌شرعی پرداخته است، عنوان کرد: گروهى از بنى‌اسرائیل که در ساحل دریا زندگى مى‌کردند، به‌فرمان خدا در روزهاى شنبه صید ماهى براى آن‌ها ممنوع بود، امّا در همان روز ماهى‌هاى دلخواه آنان جلوه‌گرى بیشترى مى‌کردند و مردم را بیشتر وسوسه مى‌کردند که این خود آزمایش الهى بود. این قوم قانون الهى را مزوّرانه شکستند و با ساختن حوضچه‌هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى‌هایى که شنبه‌ها به آن وارد مى‌شدند روز یکشنبه به‌راحتی آن‌ها را صید مى‌کردند و ادّعا مى‌کردند که از فرمان الهى تخلّف نکرده و روز شنبه صید نکرده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: این کارها دور زدن قانون خداست که نامش کلاه‌شرعی است گویا ابتکارش را آن‌ها داشتند اما امروز هم این مسئله در بین افراد بسیار مشاهده می‌شود.

رباخواران برای خود کلاه‌شرعی درست کرده‌اند

وی با اشاره به رباخوارانی که برای خود کلاه‌شرعی درست کرده‌اند ابراز کرد: مثلاً رباخوارانی هستند که تعدادی قوطی کبریت مقابل خود می‌گذارند و می‌گویند این 10 میلیون تومان را به‌اضافه یک قوطی کبریت وام می‌دهیم اما ماه بعد دوازده میلیون تومان باید پرداخت کنید یعنی یک قوطی کبریت دو میلیون تومان فروش برود هیچ عاقلی چنین قیمتی برای قوطی کبریت می‌گذارد؟

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این رباخواران سرخودشان کلاه می‌گذارند خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌گویند هر کسی می‌تواند در معامله هر قیمتی تعیین کند در حالی‌که این‌ها کلاه‌شرعی است و در اسلام ممنوع است، خریدن دو میلیون تومانی یک قوطی کبریت هرگز به معنای معامله واقعی نیست.

وی با اشاره به اجناسی که بر روی آن‌ها نام کشور دیگری به‌عنوان تولیدکننده ثبت می‌شود گفت: تولیدکننده‌ای کالایی را تولید کرده اما روی آن می‌نویسد ساخت ژاپن وقتی به او می‌گوییم جنس شما که ساخت ژاپن نیست پس چرا این کار را انجام می‌دهید، می‌گوید موادش را که از ژاپن آوردند این افراد کلاه‌شرعی درست می‌کنند تا حرام را برای خودشان حلال کنند.

کلاه‌شرعی در بانک‌های امروز بسیار زیاد است

وی با ابراز تأسف شدید از اینکه در بانک‌های امروز کلاه‌شرعی بسیار است اظهار داشت: مثلاً شخصی برای خرید جهیزیه، وام می‌خواهد که به او می‌گویند برای جهیزیه نمی‌توانیم وام بدهیم اما برای خرید ماشین می‌توانیم، بروید یک فاکتور قلابی صوری بیاورید و ما وام را می‌دهیم.

مرجع تقلید شیعیان افزود: این فاکتورهای قلابی معامله را حرام می‌کند این وام ربوی محسوب می‌شود اگر فاکتور واقعی باشد معامله صحیح است اما این‌ یک چیز صوری و کلاه‌شرعی است که بر سر یکدیگر می‌گذارند.

اسم ربای 28 درصدی را کارمزد می‌گذارند

وی با بیان اینکه مسئله کارمزد در بانک‌ها هم به همین شکل دنبال می‌شود ابراز کرد: کارمزد یعنی هزینه پرداخت این وام، فرض کنید صندوق قرض‌الحسنه‌ای هزینه محل اجاره، پرسنل و غیره دارد ما این هزینه را حساب کردیم حداکثر چهار درصد هزینه است و بیش از این رباست اما برخی بانک‌ها اسم ربای 28 درصدی را کارمزد می‌گذارند و همین مسئله باعث می‌شود که بین مردم رباخواری رواج پیدا کند.

کارمزد هر ساله کلاه‌شرعی بانک‌هاست

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه کلاه‌ شرعی مقدمه آلودگی به انواع حرام‌ها می‌شود اظهار داشت: همچنین در بعضی بانک‌ها می‌گویند ما کارمزد بیش از 4 درصد نمی‌گیریم ما می‌گوییم 4 درصد برای تمام مدت وام بگیرید، یعنی اگر وام 5 ساله است، چهار درصد بگیرید آن‌ها می‌گویند سالی 4 درصد می‌گیریم آن بخشی از وام که اقساطش سال پنجم می‌افتد، مجموعاً 20 درصد شده است، اسم‌اش را چهار درصد می‌گذارند اما در واقع 20 درصد می‌گیرند، کلاه‌شرعی می‌گذارند و با این آلوده می‌شوند.

وی عنوان کرد: اسلام با این ظاهرسازی‌ها و کلاه‌شرعی‌ها مخالف است زیرا این امر، گناه را در نزد اسلام کوچک می‌کند و افراد آلوده گناه می‌شوند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
0
فرمول محاسبه سود علی الحساب بانکی:
نرخ رشد تورم+3 تا 6 درصد کارمزد.
البته این 3 تا 6 درصد به نظر بالا میاید با توجه ارقام عظیم مبادلات پولی. یک ایراد دیگر کارمزد 4 دصد از قرض الحسنه و اختصاص اغب این سپرده به کارکنان و افارد غی رنیازمند است. متاسفانه این کار سبب شد کارمندان و ذی نفعان بانک ها در رعض مدت کوتاهی به ثروت کلان برسند ولی مستمندان واقعی محروم باشند!
از انجا در بازار غیر رسمی سود صدی سی است (30%) هر گونه تغییر نرخ وام بانکی رانت زا است. هم اکنون رانت دارد. تنها راه حل اصلاح شیوه قراردادهای وام و تبدیلش به سمرایه گذاری مستقیم است. مگر کلا پول اعتباری دولتی ( بدون پشتوانه) حذف شود و پول حقیقی متکی بر طلا جایگزین شود. در این صورت نوسان رازش پول مشابه قیمت طلا است. در نتیجه تورم تک رقمی و کم شده و دیگر توجهی باری نزول نی ماند. منتها اجرت اجاره پول همچنان خواهد بود. چون پول کالا اعتباری است و اجاره هر کالایی (قرض /وام) منطقی است. همان طور هر کالایی را اجاره می توان داد. بر خلاف تصور افارد پول هم کالا است و فرقی با طلا و چیزهای دیگر ندارد. منتها اعتباری بودنش مشکل زا است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
0
فرمول محاسبه سود علی الحساب بانکی:
نرخ رشد تورم+3 تا 6 درصد کارمزد.
البته این 3 تا 6 درصد به نظر بالا میاید با توجه ارقام عظیم مبادلات پولی. یک ایراد دیگر کارمزد 4 دصد از قرض الحسنه و اختصاص اغب این سپرده به کارکنان و افارد غی رنیازمند است. متاسفانه این کار سبب شد کارمندان و ذی نفعان بانک ها در رعض مدت کوتاهی به ثروت کلان برسند ولی مستمندان واقعی محروم باشند!
از انجا در بازار غیر رسمی سود صدی سی است (30%) هر گونه تغییر نرخ وام بانکی رانت زا است. هم اکنون رانت دارد. تنها راه حل اصلاح شیوه قراردادهای وام و تبدیلش به سمرایه گذاری مستقیم است. مگر کلا پول اعتباری دولتی ( بدون پشتوانه) حذف شود و پول حقیقی متکی بر طلا جایگزین شود. در این صورت نوسان رازش پول مشابه قیمت طلا است. در نتیجه تورم تک رقمی و کم شده و دیگر توجهی باری نزول نی ماند. منتها اجرت اجاره پول همچنان خواهد بود. چون پول کالا اعتباری است و اجاره هر کالایی (قرض /وام) منطقی است. همان طور هر کالایی را اجاره می توان داد. بر خلاف تصور افارد پول هم کالا است و فرقی با طلا و چیزهای دیگر ندارد. منتها اعتباری بودنش مشکل زا است.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: