کد خبر: ۶۹۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
تعداد بازدید: ۲۵۸
ایران پیشنهاد متوقف کردن سطح تولید در میزان ۳.۹۷ میلیون بشکه در روز را ارائه داده است که ۲۰۰ هزار بشکه در روز بیش از میزان تولید کنونی است. این در حالی است که عربستان سعودی برای مقابله با ایران پیشنهاد جداگانه‌ای را برای تولید ۳.۷۰ میلیون بشکه در روز ارائه داده است.
بن‌بست اوپک بر سر اختلاف‌نظر ایران و عربستان/ بازار نفت به کدام سمت می‌رود؟/ ریاض برای مقابله با ایران پیشنهاد تولید ۳.۷۰ میلیون بشکه در روز ارائه داده استشبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که به‌نظر می‌رسد میزان تولید نفت اوپک و تلاش برای محدودکردن آن در معرض خطری جدی قرار دارد چرا که ایران قصد ندارد تولید خود را کاهش دهد. بلومبرگ اشاره می‌کند این در حالی است که عربستان سعودی اصرار دارد تهران باید نقش معناداری در اوپک و در زمینه پیروی از موضوع کاهش تولید ایفا کند. 

 این شبکه خبری می نویسد: «وزرای کشورهای عضو در وین پیش از نشست روز چهارشنبه اوپک جمع شدند تا بر سر اختلاف‌نظرها و موانع با یکدیگر به اجماع برسند. «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران اما در گفت و‌گو با همتایان الجزایری و ونزوئلایی خود اشاره کرد که موضع ایران همان موضع گذشته است. طبق پیشنهاد الجزایر در روز سه شنبه ۱۴ عضو اوپک تولید خود را به میزان ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد. این در حالی است که میزان تولید از ماه اکتبر گذشته در سطح ۳۳.۶ میلیون بشکه در روز بوده است. دو منبع که از نزدیک این جلسات و گفت و گوها را ناظر بوده‌اند این خبر را اطلاع داده‌اند».

بلومبرگ اشاره می کند که اختلاف‌نظر و «مقاومت» ایران در برابر کاهش تولید در حالیست که نشست اوپک روز چهارشنبه برگزار می شود و نفت نیز با کاهش قیمت شدید بشکه‌ای زیر ۵۰ دلار مواجه شده است. این شبکه خبری اشاره می‌کند که عراق نیز مشابه ایران در برابر کاشه تولید نفت مقاومت می کند و در این‌باره می نویسد: «آن کشور نیز با وضعیت داخلی شکننده‌ای مواجه است. عربستان سعودی اما گفته است تنها در صورتی که تمام اعضا موافق کاهش باشند از این تصمیم پیروی خواهد کرد. ابهام و سردرگمی بر فضای اوپک حاکم است به‌گونه‌ای که «ایگناسیوس جونان» وزیر انرژی اندونزی به خبرنگاران در وین گفت که احساس آمیخته‌ای در اوپک در جریان است و نمی‌داند که چه روی خواهد داد». 

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که طبق پیشنهاد الجزایر، آنگولا که یکی از کلیدی‌ترین میدان‌های نفتی را دارد از کاهش سطح تولید خود خبر داده بود.

این شبکه خبری اشاره می‌کند که ایران پیشنهاد متوقف کردن سطح تولید در میزان ۳.۹۷ میلیون بشکه در روز را ارائه داده است که ۲۰۰ هزار بشکه در روز بیش از میزان تولید کنونی است. این در حالی است که عربستان سعودی برای مقابله با ایران پیشنهاد جداگانه‌ای را برای تولید ۳.۷۰ میلیون بشکه در روز ارائه داده است. 

بلومبرگ در ادامه اشاره می کند عراق که با بحران داخلی جدی دست و پنجه نرم می کند کماکان خواستار توقف میزان تولید در سطح ۴.۶ میلیون بشکه در روز است. این در حالیست که دو منبع در اوپک گفته اند که الجزایر اصرار دارد که عراق ۲۴۰ هزار بشکه در روز تولیدش را کاهش دهد. 

عراق همچنین پیشتر به دلیل وضعیت اضطراری‌ای که در مقابله با داعش دارد خواستار معافیت از توافق اوپک شده بود. در این میان وزیر امور خارجه اکوادور روز سه شنبه اعلام کرد آن کشور درک می کند که ایران به تازگی از تحریم‌ها رها شده و نیازمند افزایش تولید است. او اعلام کرد که اکوادور از تصمیم ایران حمایت می‌کند و همین موضع را نیز در قبال عراق دارد و درک می کند که آن کشور با شرایط امنیتی دشواری مواجه است. 

این شبکه خبری در پایان اشاره می‌کند در حالی که او تلاش می‌کند تا اختلاف میان اعضایش را بر سر سطح تولید نفت حل کند اعضای آن نهاد از روسیه خواسته‌اند تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولیدی خود را کاهش دهد. کرملین اما تاکنون پاسخ مثبتی به این درخواست نداده است و برای حفظ سطح فعلی تولید نفتش مقاومت می‌کند. «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که برنامه‌ای برای دیدار روز چهارشنبه اعضای اوپک با یکدیگر ندارد اما اظهار کرد که روسیه در صورت اجماع داخلی میان اعضای اوپک، آماده گفت و گو خواهد بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: