شیرون ادامهدهندهٔ راه بوگاتی ویرون فوقالعاده است. خودرویی که توسط بوگاتی برای عصر جدید بازطراحی شده است و همچنین استانداردهای دنیای ابرخودروها را در صنعت خودرو از نو تعریف میکند، و همچنین طراحی جدید و تکنولوژیهای نوآورانهای را نیز به دنیای ابرخودروها اضافه میكند.
درحالیکه موتور ۸.۰ لیتری مجهز به چهار توربو شارژ ۱۶ سیلندر W شکل ۱۵۰۰ اسب بخاری آن توجه همه را به خود جلب کرده است، بازیگران اصلی پشت پروژهٔ شیرون اطلاعات، جزئیات و نکات جدیدی را در مورد این خودرو به ما دادهاند که توجه و علاقهٔ ما را به آن بیش از پیش کرده است.
چهار توربوشارژر
یکی از اصلیترین عوامل عملکرد فوقالعاده شیرون سیستم توربوشارژر آن است. چهار توربوشارژر روی موتور این خودرو همانند ویرون نصب شده است، ولی اندازهٔ توربوهای شیرون حدوداً ۶۹ درصد بزرگتر از ویرون میباشد. کمپرسورهای بزرگتر به معنای اینرسی بیشتر است و این تأخیر توربوی بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. برای مقابله با این تأخیر و غیرقابل مشاهده کردن آن، بوگاتی یک سیستم دومرحلهای طراحی کرده است: دو توربوی اول در ۱۹۰۰ دور در دقیقه درگیر میشوند، و اگزوز سپس بهطور مستقیم با فلپی که دو توربوی دیگر را در ۳۸۰۰ دور در دقیقه فعال میکند درگیر می شود و آن را در مرحلهٔ چهار توربو قرار میدهد. اینگونه است که میتوانید از یک موتور خودرو ۱۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور به دست بیاورید.
آئرودینامیک فعال: بالهٔ عقب
با نیمنگاهی به ثبت یک رکورد سرعت جدید، ولفگانگ دورهایمر مدیرعامل بوگاتی گفته است که شیرون در سال ۲۰۱۸ شانس خود را برای این امر امتحان خواهد کرد، ازاینرو استفادهٔ استراتژیک از تجهیزات آئرودینامیک فعال به امری غیرقابلاجتناب تبدیل میشود. قابلتوجهترین مورد بالهٔ عقب کاملاً سازگار شوندهٔ شیرون میباشد، که وزن کمتری داشته و سطوح درگ کمتری در مقایسه با بالهٔ ویرون دارد و میتواند با توجه به آنچه در لحظه موردنیاز است به یکی از چهار موقعیت اصلی تغییر وضعیت دهد. فراتر از یک حالت کاملاً جمع شده، این باله میتواند در حالت حداکثر سرعت کمی بالا بیاید، یا در حالتهای هندلینگ و اتوبان بهطور کامل باز شود. در هر حالت، بالهٔ خودرو این قابلیت را دارد که بهمنظور رسیدن به دینامیک بهتر در زوایای مختلفی تغییر حالت دهد. هنگامیکه کمی به سمت جلو کج شود، باله میتواند با بازی کردن نقش ترمزی هوایی به ترمزهای غولآسای خودرو برای کاهش سرعت آن کمک کند.
مهندسان این موضوع را به ما میگوید چون آزمایش تونل باد به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است که بسیار از محدودیت شیرون کمتر است. بوگاتی مجبور شد برای کامل کردن آنالیزهای حداکثر سرعت از پیست گروه فولکسواگن در نزدیکیهای شهر ولفسبورگ استفاده کند. با آزمایشهای انجام شده در سرعتهای بالاتر از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، مهندسان میگویند که شیرون در کلاس توسعهٔ مختص به خود میباشد.
رینگ و تایرهای قدرتمند
همانند ویرون، بوگاتی برای ساخت تایری مناسب که بتواند از پس قدرت و سرعت شیرون بربیاید به شرکت میشلن همکاری نزدیکی داشته است. برای این خودرو شرکت میشلن تایرهایی ویژه با اندازهٔ ۲۸۵/۳۰ R۲۰ برای چرخهای جلو و تایرهای ۳۵۵/۲۵ R۲۱ برای چرخهای عقب طراحی کرده است.
بوگاتی از یک ترکیب رینگهای ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب برای این خودرو استفاده کرده است، دلیل آن این میباشد که این مجموعه میتواند ابعاد و همچنین دینامیک بهتری را برای خودرو ارائه نماید. برای هماهنگی با این تغییرات، و همچنین ساخت ترمزهایی بزرگ برای تایرهای بزرگ خودرو، کالیپرهای بزرگ شیرون از هشت پیستون در جلو و شش پیستون در عقب به ازای هر کالیپر استفاده کرده است. این کالیپرها نقشی اساسی در ارائهٔ عملکردی فوقالعاده و همچنین کاهش آنی سرعت ماورایی شیرون ایفا میکنند.
آخیم آنشیت، رئیس بخش طراحی بوگاتی میگوید دلیل دیگری نیز وجود دارد که چرا رینگهای جلو یک اینچ از رینگهای عقب کوچکتر هستند: "بر اساس قانون، راننده باید قادر باشد تا چهار درجه پایین را ببیند. هر چه رینگهای جلو بزرگتر باشد، راننده در ارتفاعی بالاتر خواهد نشست، موضوعی که بهعنوان یک طراح هیچگاه شما نمیخواهید اتفاق بیفتد."
آئرودینامیک غیرفعال بسیار بالا
علاوه بر باله، شیرون از یک سیستم مدیریت دریچههای هوای پیچیده و تقویت شده نیز بهره میبرد. کل طراحی قسمت جلوی خودرو با در نظر گرفتن جریان هوا انجام شده است، مخصوصاً در مناطق با فشار هوای بالا مانند جلوپنجره و پردههای هوای چرخها. منطقهٔ درگ مؤثر اطراف چرخها بهمنظور به حداقل رساندن تلاطم ناشی از چرخش مداوم چرخها کاهش پیدا کرده است. سه دریچهٔ ورودی هوا در هر سمت کناری خودرو بهطور خاص برای خنک کردن ترمزها طراحی شده است.
برخی از تجهیزات بسیار مهم به صورت عمدی از دید مخفی شدهاند، مانند یک فلت و طوقههای زیر بدنه که به کانالیزه کردن جریان هوا کمک میکنند. شیرون همچنین از یک دیفیوزر عقب بهینهشده و همچنین یک اسپلیتر جلوی بهبودیافته ازنظر هندسی بهره میبرد، که داون فورس قابلتوجهی را بدون اضافه کردن درگ بیشتر برای خودرو به ارمغان میآورد. بهمنظور خنک نگاه داشتن موتور تحت فشار زیاد، خودرو در هر دقیقه به ۶۰ هزار لیتر هوا نیاز دارد، برای اینکه بتوانید بزرگی این عدد را درک کنید، ۶۰ هزار لیتر هوا مقداری است که یک انسان در طول ۵ روز نفس میکشد.
فیبر کربن آن را مستحکم و گرانتر کرده است
با توجه به استحکام و قدرت بالا و درعینحال وزن بسیار کم، فیبر کربن یک مادهٔ اولیه فوقالعاده، هرچند گرانقیمت برای تولید ابرخودروها میباشد. آخیم آنشیت، رئیس بخش طراحی بوگاتی که اعتقاد دارد این بخشی است که کمپانی آنها در صنعت خودرو یکی از پیشگامان میباشد در مورد فیبر کربن میگوید: "ما قطعاً در این بخش از مهارت و تخصص بالایی برخوردار هستیم. فیبر کربن خود بهتنهایی یک هنر است."
اتاق فیبر کربنی شیرون برای یک خودروی جادهای بسیار مقاوم و مستحکم بوده و به عدد ۵۰ هزار نیوتنمتر به ازای هر درجه از استحکام پیچشی رسیده است. این عدد مشابه استحکام بدنهٔ یک خودروی مسابقهای لومان میباشد، یا بهعبارتیدیگر سه برابر قوی و محکمتر از یک خودروی معمولی با بدنهٔ فولادی. یک نکتهٔ بسیار جالبی که ما در خط تولید بوگاتی متوجه آن شدیم: اگر رشتههای فیبر کربن استفاده شده در بدنهٔ شیرون را کنار هم قرار دهید، طول آن بهاندازهٔ ۹ برابر فاصلهٔ زمین تا کرهٔ ماه خواهد بود.
سرعت حداکثری
خوب، ما نمیتوانیم لیستی از مواردی که شیرون را از بقیه خودروها جدا میکند تهیه کرده و اشارهای به سرعت نکنیم. درحالیکه بقیهٔ ابرخودروهای فوقسریع دنیا مانند فراری لافراری، پورشه ۹۱۸ اسپایدر و مکلارن P۱ از موتورهای الکتریکی در کنار موتورهای درونسوز خود بهره میبرند، بوگاتی بهطور کامل آن مسیر را فراموش کرده و به موتور غولآسای درونسوز خود بسنده کرده است. پس از رسیدن به سرعت ۴۲۱ کیلومتر بر ساعت با این خودرو، راننده میتواند با فشردن یک کلید سرعت خودرو را تا ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد. درواقع این مکانیسمی است که اگر بخواهید قدرت واقعی شیرون را ببینید، بوگاتی به این شکل محدودیتهای الکترونیکی شیرون را برای شما برخواهد داشت. هرچند، فقط چند نقطه در دنیا وجود دارد که میتوان به چنین سرعتهایی دست یافت.
دکتر ویلی نتوشیل، مهندس ارشد بوگاتی دراینباره میگوید: "باید این نکته را به یاد داشته باشید که برای توقف کامل خودرویی در آن سرعت به مسافت ترمز بالایی نیاز خواهید داشت. پیست گروه خودروسازی فولکسواگن در نزدیکی شهر ولفسبورگ یک مسیر مستقیم طولانی طراحی شده مختص این امر را دارد که در تستهای حداکثر سرعت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین یک پایگاه ارتش در آلمان وجود دارد که در صورت درخواست میتوانیم از آن نیز استفاده کنیم."
یک مشتری پر و پا قرص
با خودرویی به این اندازه خاص و ویژه، لیست مشتریان خاص بوگاتی نیز آمار بسیار جالبی در خود دارد. شاید باور نکنید، بهطور میانگین مشتریان خاص بوگاتی ۴۲ خودرو در گاراژ خود دارند. بله، درست خواندهاید، ۴۲ خودرو! بودن در موقعیت آنها قطعاً آرزوی خیلی از عشق خودروها در سراسر دنیاست. آخیم آنشیت در این مورد میگوید: "بسیاری از این افراد ۱۰ فراری، تمام مدلهای مکلارن و چندین ابرخودروی دیگر در گاراژ خود دارند. بوگاتی معمولاً گل سرسبد کلکسیون خودروهای آنها محسوب میشود."
با این همه خودرو، بدون شک هیچکدام از آنها کارکرد بالایی نمیتوانند داشته باشند. بهطور میانگین، مالکان مدلهای بوگاتی در سال حدوداً ۲۶۰۰ کیلومتر با آنها رانندگی میکنند، و پس از یک دهه حضور در بازار، پرکارکردترین بوگاتی ویرون حاضر در بازار فقط ۴۰ هزار کیلومتر کار کرده است. خودروی سرویس و تست خود کمپانی بوگاتی بیشترین کارکرد را با ۹۰ هزار کیلومتر، رکورد بیشترین کارکرد را به خود اختصاص داده است.
یک نکتهٔ جالب: علاوه بر ابرخودروهای زیادی که مالکان بوگاتی در گاراژهای خود دارند، بهطور میانگین هرکدام از آنها مالک ۱.۷ جت اختصاصی و ۱.۴ قایق بزرگ تفریحی میباشند.
مواردی که نمیتواند به سرانجام برسد
درحالیکه بوگاتی شیرون یک ابرخودروی بینظیر دنیای خودرو میباشد، چند مورد وجود دارد که بوگاتی قصد انجام آنها را داشته ولی تاکنون موفق نشده آنها را کامل کند.
آنشیت دراینباره میگوید: "ما ابتدا میخواستیم یک دستگیره درب نامرئی و همچنین آینههای دیجیتال را برای شیرون ارائه نماییم. اینها مواردی بودند که به دلیل مشکلات قانونی موفق به انجام آنها نشدیم." وی در ادامه با اشاره به کانسپت آیندهنگرانهٔ فولکسواگن توضیح میدهد: "وقتیکه چند سال پیش در حال رانندگی و تست XL۱ بودیم، متوجه شدیم که آینههای دیجیتالی در هنگام بارندگی آن استانداردی که ما برای بوگاتی نیاز داریم را ارائه نمیکنند. بحثهای قانونی این موارد هم که جای خود دارد."
نه همان LED های معمولی خودروی ما!
یکی از بارزترین المانهای طراحی بوگاتی شیرون، طراحی چراغ جلوی "هشت چشم" آن میباشد که به نوعی امضای این خودرو محسوب میشود. ساشا سپیلوف، طراح اصلی بدنهٔ شیرون دراینباره میگوید: "ما در مورد این چراغها از مدتها قبل تصمیم خود را گرفته بودیم، سال ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ بود، و ما فکر کردیم که این طراحی میتواند به آن ظاهر هدفمند و جذابی که به دنبالش بودیم کمک کند." چهار لامپ LED موجود در هر چراغ نوعی ادراک افقی عرضی ایجاد میکند، یکی از حقههای بصری که بهمنظور عریضتر نشان دادن شیرون در مقایسه با ویرون استفاده شده است، درحالیکه در واقعیت شیرون فقط چند میلیمتر عرض بیشتری دارد. هرچند این چراغهای فقط جنبهٔ زیبایی ندارند.
سپیلوف میگوید: "درواقع یک دریچه هوای فعالی داخل چراغ وجود دارد، بنابراین یک جنبهٔ عملکردی نیز این چراغها دارند و فقط برای زیبایی خودرو طراحی نشدهاند." چراغهای عقب نیز ارزش جلبتوجه ما را دارد، بوگاتی میگوید این چراغها با طول ۱.۶ متری خود طولانیترین چراغهای LED استفاده شده در صنعت خودرو هستند. داخل پنل این چراغهای ۸۲ عدد لامپ LED نصب شده است.
تستهای نهایی
به دلیل خروجیهای فوقالعاده بالای نیرو و گشتاور این خودروی جدید، تست نهایی خودرو در مولشایم باید دوباره انجام بگیرد. کریستوف پیوچون، مدیر تولید و تدارکات بوگاتی میگوید: "ما این موتور را برای ویرون توسعه دادیم، ولی گشتاور خروجی آن برای جادههای فعلی و همچنین آزمایشی که قصد انجامش را داشتیم بسیار زیاد بود."
علاوه بر تست نهایی رانندگی ۶۰ کیلومتری، هرکدام از شیرونهای تولید شده مسافتی ۳۵۰ کیلومتری بیشتری را در جادههای واقعی، از جمله جادههای کوهستانی منطقه آزمایش شدهاند. تستهای شتابگیری و ترمزگیری بیشتر در یکی از باندهای فرودگاه کولمار انجام شده است. آخرین مرحله یک تست هنگام بازگشت میباشد که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت و بهمنظور خنک کردن موتور انجام میشود.
یک نکتهٔ جالب: بوگاتی ۳۰ دستگاه خودروی ویژه آزمایش دارد که هماکنون در جادهها به گشتوگذار میپردازند. اینها همان خودروهایی هستند که در حال آزمایش در نقاط مختلف مشاهده شدهاند، و همچنین از این خودروها برای بازاریابی و نشان دادن آن به خریداران احتمالی نیز استفاده شده است. این خودروها رویهم تاکنون بیش از ۴۶۰ هزار کیلومتر مسافت طی کردهاند و ۱۰۰۰ تایر عوض نمودهاند.
"خوی وحشیگری"
در مورد پروژهٔ شیرون، تیم طراحی بدنه مجبور بودن اطمینان حاصل کنند که بحث آئرودینامیکی و همچنین سیستم خنککننده میتوانند پاسخ گوی قدرت بالای موتور خودرو باشند. فرانک هِیل، رئیس تیم طراحی بدنه شیرون در این مورد میگوید: "در ابتدا، ما در تمامی اسکچهایمان ۲۵ درصد بیشتر را مدنظر قرار میدادیم." ۲۵ درصد بیشتر را از نظر آماری میتوان در ۱۵۰۰ اسب بخار نیروی شیرون در مقابل ۱۲۰۰ اسب بخار ویرون مشاهده کرد.
فراتر از نیازهای فنی، طراحان شیرون تلاش کردهاند تا خوی و همچنین ظاهری تهاجمیتر به این خودرو بدهند. ساشا سلیپانوف، کسی که بعدها مسئولیت تیم طراحی بدنهٔ شیرون را به عهده گرفت اعتقاد دارد: "شخصاً آنچه همواره تلاش کردهام این بوده است که خوی وحشیگری بیشتری را در این خودرو ایجاد کنم."
به گزارش پدال،درحالیکه ایجاد ظاهری تهاجمی برای بدنهٔ شیرون اولویت داشت، لوکس و شیک بودن اولویتهای اصلی در طراحی کابین خودرو بودند. ولی اجازه ندهید این ظاهر شیک شما را گول بزند. صفحه سرعتسنج این خودرو یادآور قدرت فوقالعاده بالا، نیروی مطلق و سرعت عجیبوغریب شیرون است. عدد ۵۰۰ روی صفحه سرعتسنج این خودرو حرفهای زیادی برای گفتن دارد!