کد خبر: ۶۸۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۵
تعداد بازدید: ۶۶۲
طوفان تغییرات صندوق ذخیره فرهنگیان را تحت تاثیر قرار داده و سرنوشت پول های فرهنگیان در این صندوق دنبال می شود.
 سرنوشت پول های فرهنگیان در صندوق ذخیره / حلقه‌ای مفقوده بین اتهامات صندوق ذخیره و برکناری فانیچندی است زمزمه هایی از تغییر و تحول در آموزش و پرورش به وسیله استیضاح فانی و بررسی در عملکرد وی در دوران وزارتش موردتوجه قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین مواردی که نارضایتی از وزیر آموزش و پرورش را در نمایندگان مجلس قوت بخشید، نوع فعالیت های انجام شده در صندوق ذخیره بود که تا پیش از این  به عنوان نهادی سوت و کور شناخته می شد اما به تدریج اندکی توجه به آن موجی از نارسایی ها در عملکرد را نشان داد، نارسایی هایی که نه فقط به مدیرعامل فعلی آن بلکه ریشه دار در عملکرد گذشته نیز داشت.

صندوق ذخیره در واپسین ماه های فعالیت دولت به حدی چالش برانگیز شد که حتی یکی از گمانه زنی ها پیرامون برکناری فانی نیز مربوط به آن نسبت داده شد.

مسیر بیراهه فعالیت ها درصندوق ذخیره فرهنگیان
در روزهای پایانی مهر و شدت گرفتن احتمال استیضاح فانی، دریچه ای به سوی عملکرد یکی ازشرکت‌های جانبی و سکت این وزارتخانه گشوده شد، گشایشی که برای برخی عوامل این صندوق خوشایند نبود وباوجود رد مسائل مطرح ده پیشین مبنی بر عدم اختلاس اما باز هم این اتهام به جریان افتاد.

فانی در آخرین روز فعالیتش به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید آخرین انتصاب خود را در صندوق ذخیره انجام داده و علیرضا ناصری را جایگزین شهاب الدین غندالی کرد.
  
سکوت صندوق ذخیره ای ها در برابر اتهامات 
تغییر در مدیریت صندوق ذخیره نه تنها پایان ماجرای چالش برانگیز صندوق ذخیره نبود بلکه سرآغازی برای عملکرد این صندوق محسوب شد.

در روز تغییر مدیریت صندوق شهاب الدین غندالی به اتهام اختلاس 8 هزار میایارد تومانی بازداشت شد و این بار برخلاف دفعات گذشته که توسط خود وی چنین اخباری تکذیب می شد، روز بعد با تایید سخنگوی قوه قضاییه قطعیت پیدا کرد.

غندالی پس از احضار توسط شعبه اول بازپرسی دادسرای پولی بانکی (ناحیه ۳۶) پس از تفهیم اتهام در خصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

پیش از این همسر و فرزند همسرش و قائم‌مقام سابق بانک سرمایه که نیمی از سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان است، بازداشت شده بودند.

هرچند پیگیری چند و چوناین ماجرا و اتهامات وارده به مدیرعامل صندوق ذخیره  نوع عملکرد از همان دقایق اول خبر بازداشت توسط رسانه ها جز اولویت های خبری بود اما صندوق ذخیره ای سکوت  و بی خبری را بر شفاف سازی این رویکردها ترجیح داده که این امر خود احتمال واقعیت این اتهامات را افزایش داده و باید منتظر نتایج ارزیابی های کارشناسان حقوقی ماند.

رد پای صندوق در برکناری فانی
 عباس سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  پیرامون وضعیت اخیر صندوق ذخیره اظهار داشت: بازداشت مدیرعامل صندوق ذخیره به دلیل اتهام وارده صورت گرفته است و در حال پیگیری این مسئله هستیم.

وی عنوان کرد: تغییر و تحولاتی در ساختار صندوق ذخیره ایجاد شده اما همچنان روند تحقیق و تفحص به قوت خود باقیست و منتفی نمی‌شود تا تمامی فعالیت‌ها به طور کامل شفاف‌سازی شود.

محمد خالدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز اظهار داشت:‌ یکی از مواردی که باعث تغییر وزیر شد، نوع عملکرد در صندوق ذخیره و اعتراض به آن بود.

وی با بیان اینکه از عمده‌ترین مسائل در استیضاح، عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان بود، ادامه داد: علاوه بر نارضایتی، نوع فعالیت‌ها مدیریت صحیحی بر آن حاکم نبوده است.

خالدی با اشاره به بازداشت مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان و ورود قوه قضائیه به این اتفاق بیان کرد: تمامی این موارد نشان از عملکرد غیر قابل دفاع این صندوق است و  قشر فرهنگی از زحمتکشان کشور به شمار می‌روند، بنابراین نباید سرنوشت صندوق ذخیره فرهنگیان این‌گونه باشد.

نارسایی های مالی ریشه دار درصندوق ذخیره 
در حالی که اتهام فساد مالی توجه ها را به سمت شهاب الدین غندالی معطوف می کرد اما باید دید چنین ارقامی  و عملکردهای بی تاثیر در زندگی فرهنگیان ریشه در کجا دارد.

در این راستا فریده اولاد قباد پیرامون بررسی و تحقیق و تفحص مجلس در صندوق ذخیره با اشاره به اینکه پیگیر مسائل مربوط به صندوق ذخیره است، گفت: مسائل مطرح شده در این صندوق صرفا مربوط به مدیر عامل سابق‌ آن نبوده و برای بررسی عملکرد در آن نیاز به ورود کارشناسان حقوقی است تا واکاوی دقیقی از اتفاقات داشته و در نهایت خروجی شفاف از ارزیابی‌ها به جامعه فرهنگیان ارائه دهیم. 

وی بیان کرد: اعطای تسهیلات از محل درآمدهای صندوق در صورت عملکرد مثبت از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

موجی نو در صندوق ذخیره برپا می شود
تحولات در شرایط پرتلاطم این روزهای آموزش و پرورش و صندوق ذخیره موجی نو از فعالیت های را آغاز کرده است و اول آبان ماه آخرین انتصاب وزیر سابق آموزش و پرورش علی اصغر فانی وارد عرصه فعالیت در صندوق ذخیره شد تا شاید نوشداروی بعد از سهراب فانی ثمره دهد.

علیرضا ناصری دانش آموخته دکتری اقتصاد از دانشگاه تربیت مدرس است و پیش از این مدیرعامل و عضو هیات مدیره دهها شرکت بزرگ اقتصادی کشور بوده است و سمت مدیریتی در عرصه های مختلف را تجربه کرده است و انتظار می رود علی رغم کج روی های موجود در این صندوق تحولی قابل توجه برای فرهنگیان متناسب با نیازهای آن ها فراهم می شود.

دولت تدبیر و امیددر چند روز اخیر ترمیم در کابینه را در دستور کار خود قرار داده تا روند فعایت های دولت با شتاب و کیفیت بیشتری در مسیر تعالی و موفقیت کشور گام بردارد و باید دید انتصاب های جدید در سطوح وزرا و معاونان آنها تا چه حد اهداف کشور را در جهت ارتقای وضعیت مردم محقق می کند.

گزارش از آتوسا دولتیاری

منبع: سایت باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: