کد خبر: ۶۸۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
تعداد بازدید: ۴۳۴
این اجلاس دو روزه با دستور کار مذاکره در زمینه «رفع موانع بانکی در صنعت هوانوردی، توسعه شبکه پروازی بین‌المللی و داخلی، توسعه فرودگاه‌ها و همچنین اجاره و خرید هواپیما» گشایش یافت آخوندی وزیر راه و شهرسازی : مذاکرات با تمام شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا ادامه دارد و از ایجاد بنگا‌ه‌های لیزینگ حمایت می‌کنیم بعد از «برجام» پروازها در آسمان ایران با رشد 100 درصدی به 1000 پرواز رسیده است.
 روزگذشته صنعت هوایی ایران شاهد بزرگترین رویداد بین‌المللی دراین بخش بود. دیروز 150 نماینده از 20 کشور جهان برای حضور در اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری هوانوردی کاپا به تهران آمده بودند. پس از آغاز و دستیابی به توافق‌های اولیه با سازندگان بزرگ هواپیما درجهان اکنون سرمایه‌گذاران حمل و نقل هوایی جهان برای گشایش موانع بانکی و همچنین فراهم کردن زمینه‌های خرید و اجاره هواپیما از شرکت‌های صاحب نام جهان به ایران آمده‌اند.

 این اجلاس دو روزه با دستور کار مذاکره در زمینه «رفع موانع بانکی در صنعت هوانوردی، توسعه شبکه پروازی بین‌المللی و داخلی، توسعه فرودگاه‌ها و همچنین اجاره و خرید هواپیما» با حضور سرمایه‌گذارانی از 150 شرکت بزرگ هوانوردی جهان همچون «ایرباس، بمباردیه و امبرائر» در محل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گشایش یافت. براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، محور اصلی این اجلاس دو روزه «بررسی روش‌های فاینانس(تأمین مالی) و سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی کشور» است. «پیترهاربیسون»، مدیرعامل کاپا به همراه شرکت‌های بزرگ هوانوردی از کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، کانادا، برزیل و چین در اجلاس دو روزه کاپا در تهران حضور دارند.بهمن ماه سال گذشته بود که اجلاس 2016 کاپا در تهران و برای نخستین بار برگزار شد.

تأسیس لیزینگ‌های هوایی در ایران

در این اجلاس وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی گفت: ایران بهره‌گیری از دو مدل یکی سرمایه گذاری، ساخت و بهره‌برداری (BOT) و دیگری مدل ساخت، اجاره و انتقال (BLT) را در دستور کار دارد، اما به مدل اجاره‌داری بلندمدت هم علاقه‌مند است.

عباس آخوندی با بیان اینکه مذاکرات با تمام شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا ادامه دارد، گفت: از سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد بنگا‌ه‌های لیزینگ حمایت می‌کنیم. وی افزود: بحث لیزینگ در تأمین ناوگان و توسعه زیرساخت صنعت هوانوردی با عنوان یک استراتژی مهم تلقی می‌شود و ایران از توسعه شرکت‌های لیزینگ داخلی و خارجی در کشور حمایت می‌کند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تلاش هستیم تا چند بنگاه لیزینگ در صنعت هوانوردی را در ایران تأسیس کنیم. وی تصریح کرد: اگرچه بحث لیزینگ بسیار بااهمیت است، اما وزارت راه و شهرسازی از تمام مدل‌های سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت هوانوردی استقبال می‌کند.

به گفته آخوندی، بیش از ۶۰ فرودگاه در ایران فعال است، اما ۸۰ درصد پروازها از ۱۰ فرودگاه کشور انجام می‌شود و این فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت فعالیت می‌کنند. بر همین اساس، وزارت راه و شهرسازی آماده جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه فرودگاه‌های کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گام اول ایران در صنعت هوانوردی گفت: حرکت به سمت آسمان آزاد در اولویت صنعت هوانوردی است و هم‌اکنون ایران، آسمانی آزاد و امن برای تمام پروازهای بین‌المللی فراهم کرده است.

وی افزود: آزادسازی بازار صنعت هوانوردی و لغو نظام قیمت‌گذاری در ایران یکی دیگر از امتیازات این صنعت در ایران است. آخوندی ادامه داد: با آزادسازی قیمت‌ها میزان رشد مسافر داخلی در پنج ماهه اول سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشت که این موضوع نشانگر ظرفیت توسعه صنعت هوانوردی و اهمیت فاکتور رقابت برای افزایش رشد رفاه مردم است. به گفته آخوندی، میزان کفایت سرمایه برای تأسیس شرکت‌های هوانوردی در ایران ۳۵۰ میلیارد تومان یا ۱۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ایران از بازار صنعت هوانوردی جهانی باید بیش از وضعیت کنونی شود، تأکید کرد که اکنون هیچ مانعی برای توسعه این صنعت در کشور وجود ندارد.

بعد از برجام پروازها در آسمان ایران به 1000 پرواز رسید

وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه اجلاس کاپا ۲۰۱۶ برگزار شد، درباره نهایی شدن قرارداد با ایرباس و چگونگی رفع موانع بانکی و مالی قرارداد گفت: این مذاکرات برای نهایی شدن به تایید اوفک احتیاج دارد و نهایی شدن این قرارداد تنها تقاضای تهران نیست بلکه تقاضای جامعه جهانی است. وی مجددا در پاسخ به سوالی درباره نهایی شدن قرارداد ایرباس و چگونگی رفع موانع بانکی و مالی قرارداد با ایرباس گفت: مذاکرات قراردادی با ایرباس در حوزه‌های مختلف در حال انجام است و این مذاکرات برای نهایی شدن به تایید اوفک احتیاج دارد. تصور ما این است که تشکیل اجلاس کاپا در تهران حاکی از فشار جامعه جهانی بر آمریکاست.  آخوندی در پاسخ به اینکه آیا افزایش پروازهای بین‌المللی در آسمان ایران به آشوب‌ها در منطقه ارتباط دارد و اینکه چه میزان پیشرفت در پروازهای بین‌المللی وجود داشته گفت: میزان پروازها نسبت به دوره قبل و بعد از برجام رشد ۱۰۰ درصدی داشته و از ۵۰۰ پرواز به بیش از هزار پرواز رسیده است. این افزایش پروازی به امنیت آسمان ایران و نیز اقتصادی بودن پرواز از آسمان ایران بازمی‌گردد.

پیگیری خرید هواپیما از  ژاپن

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه این اجلاس از پیگیری مذاکرات ایران با شرکت میتسو بیشی ژاپن برای خرید هواپیماهای این شرکت در آینده نزدیک خبر داد. اصغر فخریه کاشان در جمع خبرنگاران درباره‌ آخرین وضعیت مذاکره با طرف ژاپنی، اظهار کرد: ژاپنی‌ها برای مدت بسیار طولانی روی ساخت نخستین هواپیماهای مسافرتی خود کار کردند که سرانجام طرح نهایی این هواپیما در سه مدل 70، 90 و 100 نفره نهایی شد. وی ادامه داد: در حال حاضر این هواپیمای مسافرتی در امریکا در حال طی کردن مراحل نهایی تست‌ فنی قرار دارد و با نهایی شدن آن ژاپن پروازهای رسمی‌اش را آغاز می‌کند. در حال حاضر 447 فروند از این هواپیما پیش‌فروش شده است که ایران نیز قصد دارد برای شرکت هواپیمایی آسمان از این مدل هواپیما خریداری کند.

 بهترین انتخاب، خرید هواپیمای نو

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: چنانچه قرار باشد همکاری‌های سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها برپایه هواپیماهای قدیمی ادامه پیدا کند، این سازمان شیوه نظارت‌ها و سیاست‌های خود را تغییر خواهد داد. علی عابدزاده اضافه کرد: اکنون در مرحله سیاست‌های متناقض امریکا برای فروش هواپیماها به ایران قرار داریم و دو موضوع «دنبال کردن خرید هواپیماهای نو» و «تغییر در ساختار بازرگانی و اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی» از اهمیتی ویژه برخوردار است. رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن اعلام ورود 200 فروند هواپیما در سال‌های گذشته به کشور اظهار داشت: ورود این هواپیماها پیامد نوسازی ناوگان را در زمان خود به همراه داشته و چنانچه شرکت‌های هواپیمایی نتوانسته‌اند هواپیمای جوان وارد کشورکنند، به این دلیل بود که ساختار اقتصادی ضعیفی داشتند. عابدزاده افزود: زیرساخت‌های مالی ضعیف شرکت‌های هواپیمایی، آنها را مجبور به آوردن هواپیمای ارزان قیمت کرده و در واقع دلیل ورود هواپیماهای ارزان قیمت، تحریم نبود، بلکه این موضوع مربوط به مشکل مالی شرکت‌هاست. بر پایه آمارهای منتشر شده وزارت راه و شهرسازی در سی‌ام خردادماه، جمهوری اسلامی ایران دارای 17 شرکت بهره بردار هواپیمایی است و ناوگان هوایی آن در مجموع به 273 فروند می‌رسد که 266 فروند آن مسافری است. متوسط عمر کل ناوگان ایران 7/23 سال و متوسط عمر کل ناوگان فعال 9/22 سال است.

منبع: ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: