کد خبر: ۶۸۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
تعداد بازدید: ۳۹۷
کارشناس ارشد مسایل اقتصادی گفت: کارت بازرگانی که به اشخاص حقیقی و افراد می روند باید حذف شود تا بخشی از بنیاد فساد اقتصادی در کشور هم از بین برود.
به گزارش خبرداغ به نقل از شبکه خبر: مسعود دانشمند در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارداشت:‌  کارت بازرگانی برای شناسایی افراد توانمند و دارای اهلیت تجارت در تاریخ کشور مطرح و اعمال شده است اما امروزه در کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی و حوزه آسیای مرکزی منسوخ شده است چون سامانه های متنوع الکترونیکی برای کنترل روند فعالیت های تجاری وجود دارد.

وی گفت:‌  وقتی کارت بازرگانی به شخص داده می شود به راحتی می تواند  مدارک غیر واقعی و جعلی را در زمان کوتاهی فراهم و عرضه کند و برای نمونه می تواند یک دفتر تجاری امروز ثبت و فردا تعطیل کند.

دانشمند افزود:‌ همین فرد می تواند در کوتاه مدت مدارک جعلی زیادی را هم فراهم کند که همین عامل باعث فساد در بازرگانی و تجارت شده است.

وی گفت:‌ باید اشخاص حقیقی جای خود را به اشخاص حقوقی  بدهد و این شرکت ها باید اهلیت وهویت تجاری خود را به اثبات برسانند.

دانشمند گفت: از زمان صدور کارت بازرگانی برای تجار، بیشترین بی‏نظمی‏ ها و سوءاستفاده را در این عرصه دیده ایم  چون عمر کارت بازرگانی در جهان تمام شده است و تنها در ایران و چند کشور محدود ادامه دارد و هیچ مقام ناظری بر صدوراین کارت ها نظارت ندارد که خود عاملی برای گسترش نابسامانی‏ها شده است.


وی تصریح کرد: ثبت شرکت بازرگانی یا صدور پروانه یک شرکت، می تواند به فعالیت بازرگانی سامان دهد و هیچ نیازی به کارت بازرگانی وجود ندارد چون خود شرکت بازرگانی مسئولیت واردات و صادرات کالا را برعهده دارد.

بنابراین گزارش درحال حاضر مطابق قانون، فرد متقاضی، مدارک لازم را در اختیار اتاق بازرگانی قرار می دهد و در آنجا پرونده تشکیل می شود، سپس در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در صورت کامل بودن مدارک، کارت بازرگانی صادر می شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که تنها امضاکننده این پرونده است، مسئولیت نظارت بر صدور کارت را برعهده ندارد و نظارت بر صدور کارت بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق‏های بازرگانی نوسان دارد.

این روند فساد خیز شده است چون افرادی با سوءاستفاده از کارت بازرگانی سودجویی می کنند. صدور کارت بازرگانی بدون اینکه صلاحیت فرد در اتاق بازرگانی بررسی شود، انجام می گیرد و فردی که کارت می گیرد در مقابل رفتارهای خود هم شاید پاسخگو نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: