کد خبر: ۶۸۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
تعداد بازدید: ۵۱۷
وضعیت بازار مسکن بهبود نیافته است و بعید به نظر می رسد طی ماه های آینده شرایط تغییر کند. آمارهای رسمی نشان می دهد صنعت خودروی کشور در رکود مطلق قرار دارد و حتی خوش بین ترین تحلیلگران بازار هم امیدی به تغییر فضای حاکم بر بازار مسکن ندارند.
به  گزارش خبرداغ به نقل از هفته نامه صدا: وضعیت بازار مسکن بهبود نیافته است و بعید به نظر می رسد طی ماه های آینده شرایط تغییر کند. آمارهای رسمی نشان می دهد صنعت خودروی کشور در رکود مطلق قرار دارد و حتی خوش بین ترین تحلیلگران بازار هم امیدی به تغییر فضای حاکم بر بازار مسکن ندارند. به گفته وزیر راه و شهرسازی تنها در تهران 300 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد.
 
از سوی دیگر برآوردهای کارشناسی نیز نشان می دهد 135 هزار متر مربع خانه ساخته شده در کشور وجود دارد که مشتری برای آنها پیدا نمی شود.  

این آمارها تایید می کند حتی در صورت رونق بازار مسکن، حداقل به میزان یک سال برای فروش این خانه ها زمان نیاز است. بر همین اساس احتمال بروز تحرک بیشتر در بازار مسکن طی کوتاه مدت و تقویت سرمایه گذاری ها نیست. بر اساس گفته های معاون مسکن و ساختمان و وزیر راه و شهرسازی 30 درصد تشکیل سرمایه در کشور و 12 درصد اشتغال هم به حوزه مسکن مربوط است. بر همین اساس تا زمانی که وضعیت بازار مسکن رونق نگیرد، احتمال خروج اقتصاد ایران از رکود نیز کم می شود.

این در حالی است که بخشی از منابع مالی کشور در حوزه مسکن صرف می شود و حتی این نگرانی وجود دارد که ارائه تسهیلات به بخش مسکن نیز کمکی برای خروج از رکود نکند و تنها منابع مالی را بیش از گذشته در این بخش بلوکه کند.

بر اساس تازه ترین گزارش ها سهم مسکن از تسهیلات اعطایی بانک ها به 10 تا 12 درصد رسیده و بانک مرکزی تنها نقش 35 درصدی مسکن را برای اقتصاد قائل است. به گفته معاون وزیر راه، سهم مسکن از بودجه خانوار به رقم نامطلوب 33 درصد رسیده است. یعنی به طور متوسط هر خانوار 33 درصد درآمدش را صرف مسکن می کند که این رقم برای دهک های پایین خیلی بالاتر است.


 
مظنه

100 خانه و 104 خانوار

در حال حاضر به ازای 100 خانه، 104 خانوار وجود دارد. این نسبت پیش از انقلاب به ازای هر 100 خانه، 127 خانوار بود. آمارهای رسمی تایید می کند که یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی نیز در سراسر کشور و جود دارد. همچنین سهم زمین از هزینه تولید مسکن 55 درصد است. این اطلاعات وضعیت عمومی بازار مسکن را نشان می دهد. برخی تحلیلگران بازار اعتقاد دارند تا زمانی که مسکن گران تولید شود طبقه متوسط به دلیل کاهش شدید قدرت خرید امکان حضور گسترده و تعیین کننده در بازار را ندارد. به همین دلیل احتمال خروج بازار مسکن در کوتاه مدت از رکود هم وجود ندارد.

خبر ویژه

64 درصد مردم مالک هستند

بر اساس آمارهای بانک مرکزی 22 درصد مردم ایران خانه ملکی در اختیار ندارند. بر این اساس 23 میلیون خانوار دارای مسکن و  22 میلیون خانوار اجاره نشین هستند. با این حال به دلیل نقش مهم مسکن در خروج از رکود، دولت تلاش گسترده ای برای نجات این بخش انجام می دهد.

محمد امیرزاده *: در ادامه رکود حاکم بر اقتصاد کشور  موجب شده تا نگرانی ها نیز بیشتر شود. در صورتی که منابع مهم کشور مانند مسکن از رکود خارج نشود، وضعیت عمومی اقتصاد ایران هم بهبود پیدا نمی کند. صنایعی مانند مسکن، بخش های دیگر اقتصاد را هم به سمت جلو هدایت می کنند. بنابراین تداوم این رکود، یعنی وضعیت در صنایع دیگر نیز بهبود نمی یابد.

نماگر

10.6 درصد بازار مسکن طی چهار ماه سال نسبت به سال قبل رشد داشته است.

300 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد.

1.6 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد.

400 هزار واحد مسکونی خالی روستایی در کشور وجود دارد.

22 درصد مردم ایران اجاره نشین هستند.

شاخص

7.6 درصد قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران افزایش داشته.

55 درصد قیمت ساختمان مربوط به زمین است.

10 درصد تسهیلات بانک ها صرف حوزه مسکن می شود.

8 درصد میزان پرداخت تسهیلات مسکن رشد داشته است.

2 درصد احتمال کاهش نرخ سود برای تسهیلات مسکن وجود دارد.
 
* عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: