کد خبر: ۶۷۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
تعداد بازدید: ۳۳۲
با وجود گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی، احزاب نقش اصلی خود را پیدا نکرده‌اند. در حال حاضر بیش از 240 حزب درکمیسیون ماده 10 احزاب در وزارت کشور پروانه فعالیت دریافت کردند و روی کاغذ این تعداد حزب در کشور وجود دارد.
به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، برای تصحیح روند فعالیت احزاب، قانون احزاب باید اصلاح می شد که در مجلس نهم این اصلاح در کمیسیون شوراها و امور داخلی انجام گرفت اما درباره این موضوع که دو نفر از نمایندگان مجلس عضو هیات 5 نفره ماده 10 احزاب باشند، اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان پیش آمد که موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد تا نظر نهایی را در این رابطه اعلام کند و در صورت اعلام نظر این قانون ابلاغ خواهد شد.

قانون اصلاح شده توانسته احزاب را به سه دسته ملی، استانی و شهرستانی تقسیم کند و نوع فعالیت هایشان در چارچوب منظمی قرار گرفته است.

کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر وروستا باقی مانده و مشکل موجود این است که احزاب همیشه نزدیک انتخابات ها فعال شده و پس از آن از فعالیتشان کاسته می شود و تا انتخابات بعدی فعالیتی ندارند یعنی کارکرد آنها هر دو سال یکبار است و معمولا جلسات متعدد و تخصصی، مجامع عمومی و مسیر مشخص وجود ندارد.

اگر احزاب به درستی حرکت کنند هزینه های انتخاباتی نیز کاهش پیدا میکند و عملا شاهد تخریب ها، جابه جایی وجوه و بداخلاقی ها نخواهیم بود اما چون احزاب فقط در چند ماه مانده به انتخابات ها فعال میشوند فقط گروه ها علیه یکدیگر فعالیت میکنند.

باید به سمتی حرکت کنیم که احزابی که نام آنها روی کاغذ وجود دارد نوع فعالیت هایشان را نیز مشخص کرده و پرچم خود را بالا ببرند و نشان دهند به نفع کدام فرد و جریان کار می‌کنند.

نظام مندی پاسخگویی، نظام مندی مسئولیت پذیری و نظام مندی تخریب ها اگر در میان احزاب وجود نداشته باشد قطعا ادامه فعالیت آنها باز هم به مشکل می خورد و این رمز موفقیت احزاب نیست اما با مشخص کردن نظام فکری و ایدئولوژی میتوان به برگزاری انتخابات ها امیدوار تر بود.

درحال حاضر در کشور ما دو طیف فکری اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود دارد و مابقی زیرمجموعه این دوطیف هستند لذا به نظر من آنچه ما از احزاب انتظار داریم راه بلندی برای تحقق دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: