کد خبر: ۶۷۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید: ۶۹۲
امیرعلی نبویان معتقد است با مطالعه کتاب و تحلیل از راه‌های دقیق اثر نویسنده‌های قبلی می‌توان نویسنده شد.
چگونه نویسنده شویم؟ / توصیه‌های مجری سرشناس تلویزیونبه گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبنرگاران جوان، امیرعلی نبویان، نویسنده و بازیگر در خصوص میزان ذاتی بودن استعداد در نویسندگی اظهار داشت: به هر حال نویسندگی هم همانند دیگر هنر ها، دارای بخشی ذاتی و بخشی اکتسابی است، که تکنیک و دانستن اصول و متدها، بدون تردید اکتسابی هستند.

وی درباره الزام گذراندن کلاس‌های آموزشی توسط افراد با استعداد، عنوان کرد: نه اصلا، با مطالعه کتاب و تحلیل از راه‌های دقیق اثر نویسنده‌های قبلی می‌توان نویسنده شد.

نبویان ادامه داد: نویسندگی را می‌توان آموخت که شکل این آموختن متفاوت است و به نظرم این فن را می‌توان به دست آورد.

این نویسنده در خصوص نحوه شکل‌گیری ایده در ذهن نویسنده گفت: نویسنده‌ها برای پیدا کردن ایده نباید به درون نگاه کنند و اتفاقا باید به بیرون نگریست، چون قصه‌ها اختراع نمی‌شوند، قصه‌ها کشف می‌شوند و برای این اکتشاف نویسنده باید دارای سنسور‌های قوی حسی باشد تا با نگاه باز به محیط اطراف بنگرد.

وی درمورد رابطه ای که بین بازیگری و نویسندگی وجود دارد، گفت: این رابطه خیلی کلی است، ولی چون سرچشمه همه هنرها خدا است، پس همه هنرها به هم مربوط است. اما اگر جزئی‌تر نگاه کنیم، در بازیگری فاصله‌ای بین درک نقش و اجرا موجود است که در نویسندگی هم همین فاصله میان ایده و تبدیل آن به قصه وجود دارد و هر دو باید مسیری را طی کنند تا نقش یا داستان با قوام و استخوان‌دار شوند، که طی شدن این فاصله، بخشی از آن به حس برمی گردد و از این جهت نویسندگی و بازیگری ارتباط دارند.

نبویان ادامه داد: نویسنده‌ها به نوعی خالق هستند و جهان و آدم‌هایی را خلق می‌کنند، که این شخصیت‌ها در جهان صاحب قلم، همانند آدم‌ها در دنیای ما هستند، بازیگر هم به نوعی همین طور است. نویسندگی و بازیگری خیلی به هم نزدیک بوده و دارای شباهت‌های ظریف و عمیقی هستند.

این نویسنده درباره میزان مجاز و نحوه ساختار شکنی در نوشته‌ها، گفت: درباره ساختارشکنی باید با احتیاط حرف زد، کسانی حق ساختارشکنی را دارند، که حداقل آن ساختار را به خوبی بشناسند وگرنه نتیجه چیزی جز ویرانی نمیشود، و این شناخت با تمرین و تکرار مداوم به دست می‌آید. ‌

وی تصریح کرد: برای مثال انسان در ابتدا که خانه ساخت، خانه‌اش چهاردیوار موازی با یک سقف بود که با تکرار این خانه سازی و تمرین موفق به ساخت سقف‌های گنبدی شکل یا برداشتن یک دیوار و ساخت تراس شد، مسئله‌ی دیگری هم وجود دارد این است که هدف و دستاورد از ایجاد یک ساختار جدید چیست، این ساختار شکنی همانند نویسنده‌های پیشین باید هدفمند بوده و حتما با شناخت کافی صورت بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: