پدال نوشت: رونماییِ نسل دوم پانامرا سروصدای کَرکنندهای به پا کرد. به همین خاطر برآن شدیم تا از میان انبوه آزمایشها، نقدها و ویژگیهای خوب و بدش، 6 مورد جالبتوجه را انتخاب کرده و کمی بیشتر درمورد آن صحبت کنیم. با پدال همراه باشید.
(1) زشت نیست
نسل قبل با ابعاد بزرگ، حالت قوزمانند شیشه و قسمت عقب که برای فضای سر ردیف دوم الزامی به نظر میرسید و نیز بدنه تنومند خود، حس اعتماد زیادی به بیننده و سرنشین القا میکرد. در نتیجه ارائه نسل دوم آن کار بسیارسختی بود. با این حال مدل کاملاً جدید سرانجام با ظاهری 911 گونه و مطابق با سبک جدید پورشه از راه رسید و انصافاً هم زلزلهای با خود آورد. علیرغم ابعاد بزرگ و توجه ویژه به عناصر لوکس، تجلّل آن محدود بوده و آمیختگی هوشمندانه و خاصی با روح اسپورت و وحشی خلق کرده است. در نمای بیرونی خشونت و تکبر یک پورشه بیش از هر چیز دیگری به چشم میآید و توصیف آن بیشتر سلیقهای خواهد بود؛ اما واقعاً نمیتوان گفت که پانامرای جدید زشت بوده و زیبایی بصری در آن دیده نمیشود.
تا اینجا شروع ماجرا بود. توربو S وقتی از راه برسد 600 اسب بخار خواهد داشت. دو مدل هایبرید هم خواهند آمد که هردو کارایی بالایی ارائه میکنند. گِرنوت دولنِر (Gernot Dollner) مدیر پروژه پانامرا دراینباره گفته: فضای کافی برای توربو S و هایبریدها وجود دارد. انتظار میرود سریعترین هایبرید بهخوبی دنبالهرو توربو S باشد و با کارایی قوی در سطح 918 اسپایدر بتواند در نوربرگرینگ زمانی نزدیک به 7 دقیقه و 28 ثانیه کاررا GT را به ثبت برساند. برخی منابع بازده احتمالی آن را حوالی 700 اسب بخار و 1084.6 نیوتونمتر (800 پوند بر فوت) تخمین زدهاند.
با توجه به اینکه همگان نیازی به یک سدان بسیار سریع در خود احساس نمیکنند، پورشه میخواهد دو گونه آرامتر هم ارائه کند: یکی نسخه پایه و معمولیِ دیفرانسیل عقب و دیگری کمی اسپورت تر از آن، با پسوند GTS؛ البته دیگر در هیچیک خبری از پیشرانه 4 لیتری V8 سابق نخواهد بود.
(3) مناسب رانندههای واقعی است
شخصیتی دو وجهی دارد. شکی نیست که عناصر لوکس نقش مهمی در توسعه آن داشتهاند. علیرغم خط سقف مشابه 911 فضای بیشتری برای سرنشینان عقب محیاست و اقتباس سبک طراحی سامانه اطلاعات و سرگرمی 918 موجب شده همین فضا جلوه بصری فوقالعادهای نیز داشته باشد. با این حال وقتی بحث تواناییهای دینامیکی آن به میان بیاید، لبخند مدیران پورشه حس دیگری خواهد داشت! دولنِر معتقد است: مالکان نسل پیشین از تحت امر بودن و حس سبکی آن شگفتزده خواهند شد. همه میدانید که پانامرا بزرگ است، اما به محض رانندگی با آن باورش برایتان غیر ممکن خواهد بود.
قسمت اعظمی از چابکی خودرو مرحون پلتفرم غالباً آلومینیومی MSB (که در مدلهای آینده بنتلی هم استفاده خواهد شد) و نیز سامانههای تعبیهشده توسط پورشه مثل "سامانه برقی کنترل پویای شاسی پورشه (PDCC) بههمراه کنترل پیچش” و "فرمانپذیری محور عقب” است. میلههای ضد غلتش به این نسل هم آورده شدهاند اما برخلاف نسل قبل دیگر از نوع هیدرولیکی نیستند. PDCC جدید مشابه سامانه "سواری پویا”ی موجود در بنتایگا بوده و با استفاده از یک منبع برقی 48 ولتی و قدرت پیشرانه در مدت زمان کمتری پیچش بدنه را فرو مینشاند. همچنین وزن کمتری دارد و به همراه سامانه "انتقال گشتاور بوسیله ترمز” (PVT Plus) عرضه میشود.
لارس کِرن (Lars Kern)، همان راننده تست که زمان بسیارخوب 7 دقیقه و 38 ثانیه و 40 صدم ثانیه را در نوربرگرینگ ثبت کرد توصیف جالبی دارد: سوار میشوید، راحتید و میدانید که خودرو هرآنچه بخواهید انجام خواهد دارد. این بخش اصلی داستان است. از طرفی سامانههایی داریم که خیلی کمکتان خواهند کرد. بهعنوان مثال فرمانپذیری محور عقب را در نظر بگیرید؛ این فناوری برای چنین خودروی بزرگی بسیار کاربردی بوده و در جاهایی مثل هاتزِنباخ (Hatzenbach) که محلی بسیار پر پیچوخم در ابتدای پیست است، کولاک میکند. فعالیت آن بهصورت عینی باعث چرخیدن پانامرای قدرتمند میشود اما این چرخش بیشازحد نیست، همانطور که گفتم دقیقاً مطابق خواست شماست.
(4) نسخه بلند (LWB) خواهد داشت
جِترو باوینگدِن (Jethro Bovingdon) ازنویسندگان مجله Automobile میگوید: در جریان بازدید از خط تولید جدید پورشه در تأسیسات لایپزیک ( Leipzig) آلمان، یک شگفتی برایم رقم خورد. داخل کارگاه کیفیت، زیر نور خیرهکننده LED یک پوسته بدنه و شاسی رنگ نشده پانامرا دیدم که وضعیت عجیب و غریبی داشت. نقاطی را به فاصله حدود 6 اینچ با قلم مشکی علامت زده بودند که حالت فرورفتگی داشته و به نظر میرسید که محل جوشکاری باشند. این یک پانامرا با فاصله محوری بلند (LWB) بود! که برای امثال بنده اصلا نمیتوانست معمولی جلوه کند. هنوز خبر رسمی و دقیقی از ابعاد آن منتشر نشده و شاید به این زودیها هم نشود، اما با توجه به ابعاد نسل جدید میتوان حدسهایی در مورد آن زد.
البته یک مشکل دیگر هم وجود دارد. زمانی که در خط نخست بند قبلی دیدید با کمک PDCC جدید حاصل شده که در حال حاظر برای مشتریان در دسترس نبوده و نمیدانیم کی و با چه قیمتی ارائه خواهد شد. اگر این مورد را هم فرضاً 5.000 دلار حساب کنیم، تا اینجا به رقم 171.120 دلار رسیدهایم. از جانب دیگر وقتی اینقدر به قوای محرکه اهمیت میدهید به ظاهر هم اهمیت خواهید داد. پس حتماً به رنگ بدنه قرمز کارمین (Carmin) 3.300 دلاری، چرم دو رنگ 530 دلاری اتاق، صندلیهای اسپورت تطبیقپذیر 1.540 دلاری، فرمان گرمشونده 790 دلاری و سامانه صوتی ساروند (Surround) ساخت بورمِستِر (Burmester) که بهسختی قابل چشمپوشی است هم فکر خواهید کرد.
در پایان امیدواریم که با پانامرای جدید خود لذت ببرید!
منبع: automobilemag