کد خبر: ۶۷۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
تعداد بازدید: ۵۷۳
یک روانشناس گفت :کنترل خشم به این معنی نیست که فرد اصلا خشم خود را نشان ندهد، بلکه کنترل خشم شامل ابراز خشم به شیوه ای سازگارانه نیز هست.
به گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،الهه فرشادنیا روانشناس، درباره واژه خشم گفت: خشم واکنش طبیعی موجود زنده نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می شود. این احساس به صورت هیجانی و احساسی ابراز می شود. 

وی افزود: در اکثر موارد رفتار فرد عصبانی، ناسازگارانه است. با این حال اگرچه نمی توان خشم و عصبانیت را از زندگی حذف کرد ولی می توان آن را کنترل نمود. 

 فرشادنیا درباره کنترل خشم افزود: نکته بسیار مهم در مورد کنترل خشم این است که به محض ایجاد خشم بتوان آن را تشخیص داد و پیش از شدت گرفتن، آن را کنترل نمود. برای این کار شناخت علایم اولیه خشم ضرویست.

عضو کمیته دانشجویی سلامت روان افزایش ضربان قلب و فشار خون را از علائم جسمانی خشم دانست و بیان کرد: افرادی که دچار خشم می شوند ضربان قلب و فشار خونشان افزایش می یابد.
 
وی در ادامه گفت: گشادشدن مردمک چشم، منقبض شدن عضلات، تغییر رنگ چهره و تغییر تنفس نیز از دیگر علائم خشم در افراد است.

فرشادنیا ایجاد تغییر در محیط را یکی از شیوه های مدیریت خشم بیان کرد و افزود: گاهی فرد در محیطی قرار می گیرد که درآنجا عواملی وجود دارند که آستانه تحریک فرد را در مقابل خشم پایین آورده یاحتی باعث عصبانیت وی می شوند. حذف این عوامل درصورت امکان، یا حتی ترک محیط می تواند باعث کاهش میزان خشم فرد شود. 

عضو کمیته دانشجویی رسانه دانشکده علوم رفتاری تاکید کرد: هنگام عصبانیت می توان برخی عوامل محیط را تغییر داد. مثلا می توان برای کاهش سر و صدا، تلویزیون یا رادیو را خاموش کرد، در شرایطی که احتمال می رود ادامه حضور فرد درآن محیط باعث درگیری شود می توان محیط را ترک کرد.

وی مقابله با افکار منفی را از دیگر شیوه های مدیریت خشم دانست و اظهار کرد: تفسیر فرد از موقعیت و آنچه که به خود می گوید می تواند باعث خشم یا آرامش فرد شود. بنابراین هنگام خشم فرد باید به افکار خود توجه کند. 

فرشادنیا در پایان بیان کرد: آرام سازی ، حل مشکل، ابراز خشم خود به شیوه ای سازگارانه نیز ازدیگر شیوه های مدیریت خشم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: