کد خبر: ۶۶۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
تعداد بازدید: ۴۷۴
محمدجوادظریف در مجلس سنای فرانسه و با اشاره به سناریوی حقوق بشر گفت: گردن می‌زنند،قطعنامه نمی‌گیرند، تروریسم بحران محلی نیست، جهانی است.
ظریف: گردن می‌زنند، قطعنامه نمی‌گیرند
به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین،نخستین و طولانی‌ترین روز در 49 سال گذشته، تابستان گرم 95 با سفر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه، همزمان شد. هرچند محمدجواد ظریف پیش‌تر نیز دوبار راهی پاریس شده بود اما این نخستین سفر رسمی یک وزیر امور خارجه از ایران به فرانسه در 10 سال اخیر بوده است. سفر به فرانسه به دلایل مختلف برای مقامات ایرانی دارای اهمیت بوده و هست و همین مسئله باعث شد تا ظریف، رنج سفر را با عبور از آسمان هفت کشور ترکیه، بلغارستان، صربستان، بوسنی، کرواسی، ایتالیا و سوئیس بر خود تحمیل کند تا به پاریس برسد.

به محض ورود وزیر خارجه به خاک فرانسه مشخص شد که وی با برنامه‌ای بسیار فشرده مواجه است. برنامه روز اول ظریف با سخنرانی در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی آغاز شد، برنامه‌ای که با این شگفتی همراه بود که از ورود خبرنگاران ایرانی به نشست جلوگیری شد و تنها نمایندگان رسانه‌ها و پژوهشگران فرانسوی می‌توانستند به سخنان وزیر خارجه ایران گوش دهند و احیانا از وی پرسشی داشته باشند.

با این حال وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه با حضور در جلسه استماع کمیسیون اقتصادی مجلس سنای فرانسه از فرصتی که می‌توانست در پایان سال گذشته برای میزبان از رئیس سنای فرانسه در ایران فراهم شود سخن گفت و تأکید کرد: هفته‌های آینده هم میزبان رئیس مجلس ملی فرانسه در ایران هستیم و اعتقاد ما این است که روابط پارلمانی درک مشترک بین دو کشور را تقویت می‌کند.

استقبال از روابط پارلمانی ایران و فرانسه

ظریف با بیان اینکه ما در سه ماه گذشته انتخابات پارلمانی خوبی را پشت سر گذاشتیم و با مشارکت خوبی از مردم ایران مواجه بودیم، گفت: همان‌طور که می‌دانید در ایران رأی‌دادن اجباری نیست. با این حال حضور۶۲ درصد مردم پای صندوق‌های رأی بسیار قابل توجه است. وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر استقبال ایران از گسترش روابط پارلمانی بین دو کشور، گفت: در این انتخابات برخلاف تصورات مطرح شده، پارلمان متعادلی انتخاب شد و این باعث خوشحالی است که همه گروه‌های سیاسی از انتخابات خوشحالند و همه گروه‌ها فکر می‌کنند در انتخابات پیروز شدند و این نشان‌دهنده یک سیستم زنده در حوزه سیاست داخلی ایران است. وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: در برخی موارد مشکلات بانکی قابل حل است در برخی موارد احتیاج به تلاش مشترک دارد.

لذا ما معتقدیم ارتباطات ایران و فرانسه مدلی برای اجرای توافق هسته‌ای 14 ژانویه باشد. وی گفت: در حوزه مسائل و مشکلات منطقه ما اعتقاد داریم هیچ مشکلی امروز در دنیا در یک محل محدود نخواهد شد. فجایع و جنایات در پاریس به صورت دردناکی به دوستان ما در فرانسه نشان داده ما در دنیای کنونی مشکل محلی نداریم و مشکلات از منطقه‌ای به منطقه دیگر حرکت می‌کند. به همین دلیل هیچ راه‌حل منطقه‌ای نداریم و باید به دنبال راه‌حلی جهانی باشیم.

نگاه سیاسی به حقوق بشر خطرناک است

پس از سخنرانی ظریف جلسه با پرسشهایی از سوی نمایندگان مجلس سنا و اعضای کمیسیون اقتصادی ادامه پیدا کرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره حقوق بشر گفت: اگر به وضع حقوق بشر در منطقه نگاه کنید، شاید کمتر کشوری را پیدا کنید که ۳۷ انتخابات برگزار کرده باشد. وی گفت: از کشورهایی که شما رابطه راهبردی با آنها دارید، کدامیک حتی یک انتخابات برگزار کرده‌اند. در رأی‌گیری اخیر حقوق بشر، شما کشورهای اروپایی با کشورهایی بر ضد ایران رأی دادید که در کشورشان گردن می‌زنند و حتی یک قطعنامه هم بر ضد آنان صادر نشده است. وی ادامه داد: استفاده سیاسی از حقوق بشر بسیار خطرناک است و ما هیچ‌گونه نگرانی درباره گفت‌وگو در این حوزه نداریم. برای حل مشکلات منطقه نیاز به راه‌حل سیاسی داریم و راه‌حل سیاسی هم باید به گونه‌ای باشد که همه احساس کنند که می‌توان به نتیجه رسید.

ظریف با تأکید بر اینکه حقوق مردم بحرین توسط گروهی خدشه‌دار شده و مردم از حق تابعیت خود محروم می‌شوند، گفت: همه دنیا با چنین اقدامی مخالف و آن را نمی‌پذیرند. وی درباره روابط ایران با همسایگان تأکید کرد: ایران به دنبال بهترین روابط خود با همسایگان است و اولویت ما روابط خوب منطقه‌ای است. وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: ایران یک چارچوب گفت‌وگوی منطقه‌ای با نام مجمع گفت‌وگو در خلیج‌فارس را پیشنهاد کرده اما متأسفانه بیش از چند سال است که روی میز مانده است.

ایجاد تنش با ایران، مشکل‌ها را پنهان می‌کند

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از پرسش و پاسخ گفت: باید بدانید مشکل برخی کشورهای منطقه زمام‌داری و ناتوانی برای پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم است و حال اگر این را با عنوان اختلاف شیعه و سنی نشان دهید، این تلاشی برای تغییر جهت دادن به موضوع است. چرا که شما تلاش می‌کنید موضوع را تغییر دهید و نشان می‌دهد دنبال راه‌حل نیستید و خودتان را به خواب زده‌اید. وزیر امور خارجه کشورمان به مشکلات اقتصادی اشاره و بیان کرد: ما یک رشته همکاری‌های دو جانبه داریم که نیازمند حل مشکل بانکی نیستند. مثل ارتباطات دانشجویی فرهنگی توریستی و گفت‌وگو‌های سیاسی.

در این حوزه‌ها با توجه با توافقاتی که با حضور رئیس‌جمهوری روحانی در فرانسه به امضا رسید، بسیار همکاری‌های خوبی داریم. وی در پاسخ به پرسشی درباره صنعت توریسم در ایران گفت: ایران مستعد پذیرش توریست‌های خارجی است. احترام به قوانین داخلی ایران به تبادل فرهنگی کمک می‌کند. تا به حال ما کسی را ندیدیم که مشکلی داشته باشد. توریست‌هایی که به ایران می‌آیند آمادگی احترام به قوانین ما را دارند و ما تشکر می‌کنیم. امکان زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه هست. صنعت توریست در ایران نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و فرانسه هم در این حوزه این امکان را دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در حوزه خودرو‌سازی که دو کشور زمینه طولانی دارند می‌شود کار کرد اما اینجا مشکل موانع بانکی هست. ما با اجرای توافق هسته‌ای که ایران از طرف خودش به تمام تعهداتش پایبند بوده و آژانس هم همین را تصدیق کرده است، اما فضای روانی دوران تحریم که بانک‌ها را از ارتباط با ایران منع می‌کرد در بانک‌های اروپایی و غربی هنوز وجود دارد. به نظر ما هیچ خطری برای همکاری با ایران بانک‌ها را تهدید نمی‌کند. اما یکی از بانک‌های فرانسوی 9 میلیارد دلار به واسطه تعامل با ایران جریمه شده و نگران است. وی با بیان اینکه ما معتقدیم آمریکا هم برای توافق برجام که دو سال پای رسیدن به آن تلاش کرده نمیخواهد با اجرا نکردن آن را بشکند، گفت: ما هم آدم‌های بیکاری نبودیم که دو سال برای توافقی زحمت بکشیم که می‌خواستیم آن را بشکنیم. وی همچنین با تأکید براینکه کسی نمی‌تواند برجام را پاره کند، گفت: توافق هسته ای تنها بین ایران و آمریکا منعقد نشده است.

مخدوش‌شدن حقوق مردم بحرین را نمی‌پذیریم

وزیر امور خارجه، مشکل زمامداری در جهان عرب را ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم دانست و گفت: نمی‌توانیم بپذیریم که حقوق مردم بحرین توسط گروهی خدشه‌دار شود و مردم از حقوق خود محروم شوند. محمدجواد ظریف در پاسخ به پرسشهای اعضای کمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه درباره مسائل منطقه‌ای و رابطه با عربستان این مطلب را بیان کرد. وی بیان کرد: ایران به دنبال روابط خوب با همه همسایگان خود است و اولویت ما روابط خوب منطقه‌ای است و این مسئله حتی از موضوع هسته‌ای هم مهم‌تر است. ظریف گفت: از ابتدا معتقد بودیم که منطقه ما نیازمند یک چارچوب همکاری و گفت‌وگوی منطقه‌ای است بنابراین پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگو در خلیج‌فارس را ارائه کردیم که شبیه چیزی است که شما آن را به عنوان پروژه هلسینکی می‌شناسید.

مسلمانان باید اختلافاتشان را به حداقل برسانند
محمدجواد ظریف در مراسم ضیافت افطار با حضور ۳۳ نمایندگی اسلامی شامل سفرای کشورهای اسلامی و تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی پاریس، بر اتحاد جهان اسلام تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان بر لزوم اتحاد دنیای اسلام در برابر غرب تأکید کرد و گفت: مسلمانان باید در مقابل حملات و خشونت‌ها، اختلافاتشان را به حداقل برسانند. ما باید نشان اتحاد دنیای اسلام را به غرب نشان دهیم. وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ما در جهان اسلام نیاز داریم تا نشان دهیم چگونه می‌توانیم خودمان با افراطی‌گری و تروریسم که اسلام و جهان اسلام را در برگرفته است، مبارزه کنیم.

دیدار ظریف با فرانسوا اولاند

روز گذشته در ادامه دیدارهای محمدجواد ظریف، دیدار با رئیس‌جمهوری فرانسه نیز قرار داشت که وزیر خارجه کشورمان عصر چهارشنبه در کاخ الیزه با رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد. بررسی آخرین وضعیت قراردادهای امضاشده میان رؤسای جمهوری ایران و فرانسه، روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از عناوین گفت‌وگوهای دو طرف اعلام شد. ایران و فرانسه در سفر آقای روحانی به پاریس قراردادهایی به ارزش ۳۰ میلیارد یورو امضا کردند که بخشی از این قراردادها ازجمله خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس همچنان یکی از بحث‌های رسانه‌ای است که خبر دقیقی از سرنوشت اجرای آن نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: