علی سرتیپی مدیر شرکت پخش کننده «فیلمیران» امروز اعلام کرده که سازمان صداوسیما به دلیل عدم پخش آگهی تبلیغاتی «بارکد» در شبکههای ماهوارهای، تعدادی از تیزرهای تبلیغاتی این فیلم را به شکل رایگان پخش خواهد کرد. این خبر تا حدودی میتواند خوشحال کننده باشد، اما رسانه ملی تا چه حد توانایی معرفی کالاهای فرهنگی را دارد؟
به گزارش
خبرداغ به نقل از آی
سینما: علی سرتیپی مدیر شرکت پخش کننده «فیلمیران» امروز اعلام کرده که
سازمان صداوسیما به دلیل عدم پخش آگهی تبلیغاتی «بارکد» در شبکههای
ماهوارهای، تعدادی از تیزرهای تبلیغاتی این فیلم را به شکل رایگان پخش
خواهد کرد. این خبر تا حدودی میتواند خوشحال کننده باشد، اما رسانه ملی تا
چه حد توانایی معرفی کالاهای فرهنگی را دارد؟
در
هفتههای گذشته، بحث پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی از شبکههای
ماهوارهای، یکی از مهمترین موضوعات سینمای ایران را به خود اختصاص داده
است. در هفته گذشته دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که اگر تیزرهای
تبلیغاتی فیلمی از شبکههای ماهوارهای پخش شود، آن فیلم متخلف است و باید
با پرده سینماهای کشور خداحافظی خواهد کند. این ابلاغیه در حالی اعلام شد
که بسیاری از فیلمهای سینمای ایران به خصوص فیلمهای اکران نوروز با
تبلیغات ماهوارهای توانستند مخاطبان بسیاری را به سالنهای سینما بکشانند و
رونق را به گیشهها بازگردانند. اما با نزدیک شدن به ماه رمضان و اکران
فیلمهای جدید همچون «بارکد»، «عادت نمیکنیم»، «ایستاده در غبار» و...
بسیاری از پخشکنندگان و تهیه کنندگان این فیلمها حساب ویژهای روی
تبلیغات ماهوارهای فیلمهایشان کرده بودند که به ناگهان با ابلاغیه جدید
دادستان تهران مواجه شدند و حتی فیلم «عادت نمیکنیم» تا مرز توقیف هم پیش
رفت.
اما امروز علی سرتیپی مدیر فیلمیران، در گفتگو با خبرگزاری
فارس، از تشویق صداوسیما برای عدم ارسال تیزرهای تبلیغی فیلم «بارکد» به
شبکههای ماهوارهای خبر داد. او در این رابطه میگوید: «فیلم به دلیل
نداشتن هیچ تبلیغی در شبکه های ماهواره ای مورد تشویق رسانه ملی قرار گرفت و
تعدادی تیزر به صورت رایگان به فیلم اختصاص یافته است. امیدوارم رسانه ملی
این نوع تشویق ها و نگاه درست به سینمای کشور را ادامه دهد و شرایطی ایجاد
کند که تهیه کنندگان و صاحبان آثار علاقه ای به ارایه تبلیغ به شبکه های
ماهواره ای نداشته باشند . تاثیری که رسانه ملی برروی مخاطب دارد به مراتب
بیشتر از تاثیر ماهواره است به همین دلیل پخش تبلیغات از رسانه ملی از
اهمیت زیادی برخوردار است. تیزر فیلم «بارکد» آماده شده که زمان آن 25
ثانیه است و از امشب در رسانه ملی پخش خواهد شد.»
اما آیا واقعا
صداوسیما برای فیلمهایی که تبلیغات ماهوارهای خود را به شبکههای
ماهوارهای ارائه نکردهاند، گزینههای تشویقی در نظر گرفته است؟ آیا پیش
از این، صداوسیما به فیلمهای سینمایی تیزرهای رایگان اختصاص نمیداد؟
صداوسیما که امروز با بحران مخاطب مواجه است، به چه میزان توانایی اطلاع
رسانی و تبلیغی فیلمهای سینمایی را دارد؟ رسانه ملی امروز چه برنامههای
پرمخاطبی به روی آنتن دارد که میتواند در خلال آنها به تبلیغ فیلمهای
سینمایی روی آورد؟
در ارتباط با اینکه صداوسیما برای تشویق فیلمهای
سینمایی که تیزرهای آنها از شبکههای ماهوارهای پخش نشده است، تعدادی
تبلیغ رایگان به آنها اختصاص داده است را میتوان با رجوع به گزارش چند ماه
پیش آیسینما در مورد تعداد تیزرهای فیلمهای اکران نوروز که از شبکههای
مختلف صداوسیما به روی آنتن رفت پیدا کرد. در آن گزارش از تمامی پخش
کنندگان فیلمهای اکران نوروز پرسیده شد که صداوسیما چند تیزر را در اختیار
آنها قرار داده است و چه تعداد از این تیزرها رایگان بوده که اغلب پخش
کنندگان فیلمهای سینمایی متفق القول اعلام کردند که صداوسیما اغلب تیزرهای
فیلمهای آنها را به شکل رایگان روی آنتن خود فرستاده است. اتفاقا پخش
تیزرهای رایگان تلویزیون برای فیلمهای سینمایی اکران نوروز به زمانی باز
میگشت که اغلب تبلیغات فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای بارها پخش
میشد و این موضوع نشان میدهد که صداوسیما امروز طرح جدید و بدیعی در
مورد نمایش رایگان فیلمهای سینمایی که تیزرهای خود را به شبکههای
ماهوارهای ارسال نکردهاند، در نظر نگرفته است و این قضیه مسبوق به سابق
بوده است.
اما امروز که صداوسیما خود یکی از شاکیان پخش تیزرهای
فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای است، چگونه میتواند با توجه به
بحران مخاطبی که با آن دست و پنجه نرم میکند در زمینه معرفی فیلمهای
سینمایی تبلیغ کند. تا قبل از ماه رمضان و آغاز مسابقات یورو 2016 رسانه
ملی تنها سه برنامه پرمخاطب داشت که میتوانست برای تبیلغ انواع محصولات در
میان آنها بازار گرمی کند. پرمخاطبترین برنامه تلویزیون در چندین سال
گذشته را بیشک میتوان «نود» نامید که به طور متوسط در رای گیریهای
پیامکی آن در هر هفته، نزدیک به دومیلیون نفر شرکت میکنند. دومین برنامه
پرمخاطب رسانه ملی، «خندوانه» است که با اجرای پر نشاط رامبد جوان و فضای
شادی که در آن برنامه وجود دارد توانسته مخاطبان بسیاری را به دیدن آن
ترغیب کند. سومین برنامه پرمخاطب این روزهای تلویزیون «دورهمی» است که از
عید امسال با اجرای مهران مدیری مخاطبان بسیاری را برای به خود جلب کرد. با
آغاز ماه رمضان، برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی را هم میتوان به عنوان
یکی از برنامههای پرطرفدار این روزهای تلویزیون در نظر گرفت. اما با شروع
جام ملتهای اروپا و لیگ جهانی والیبال و پخش گسترده این مسابقات از شبکه
های «سه» و «ورزش»، صداوسیما به دلیل پرطرفداری ورزش فوتبال و والیبال در
ایران توانسته یک ماهی به بحران ریزش و یا حذف مخاطب خود خاتمه دهد.
اما
آیا تیزرهای تلویزیونی فیلمهای سینمایی که صداوسیما وعده رایگان بودن
آنها را نیز داده است، در میان برنامههای پرمخاطب تلویزیون که از قضا
صداوسیما برای جذب درآمد، حساب ویژهای روی باز کرده است پخش خواهد شد یا
مانند گذشته پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی بعد از نیمه شب و در خلال
برنامههایی که مخاطب اندکی دارد، موکول خواهد شد؟!