کد خبر: ۶۶۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
تعداد بازدید: ۷۲۴
چند سالی است که به لطف رشد فناوری‌های متعدد، همانطور که در همه ابعاد سبک زندگی و مشاغل مردم تغییر ایجاد شده، کلاهبرداری و سرقت‌ها نیز رنگ و بوی مجازی به خود گرفته‌اند.
اکنون بخشی از اخبار حوادث، مربوط به سرقت اطلاعات کارت‌های عابربانک و هک اینترنتی حساب‌های بانکی در ابعاد مختلف است؛ حساب‌هایی که به لطف یک خط اینترنت، یک دستگاه رایانه و برخی تکنیک‌های مدرن دیگر، در چشم برهم زدنی خالی می‌شوند و گاهی اقدام سارقان به قدری سریع است که مسدود کردن کارت از طریق مشتری ممکن نیست.
به تازگی دیده شده که دستبردها به حساب‌های بانکی از سوی دستگاه‌های کپی رمز به شدت رواج یافته و تاکنون صدها و شاید هزاران نفر از این طریق مورد دستبرد و کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. افرادی که در این زمینه به پلیس مراجعه می‌کنند مدعی هستند که در چند مرحله از حساب بانکی‌شان برداشت شده و این در حالی است که کارت عابر بانک در داخل جیب‌شان بوده است. مالباخته‌ها ادعا می‌کنند که از طریق پیامکی که به گوشی تلفن همراه‌شان آمده متوجه برداشت از حساب‌شان شده‌اند.
این گونه سرقت‌ها به گونه‌ای است که سارقان و کلاهبرداران، با استفاده از دسترسی به شماره کارت و کپی کردن از روی کارت‌های بانکی افراد، می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن کارت‌های بانکی افراد را خالی کنند. اما این شیوه کلاهبرداری به چه شکل است؟

 کلاهبرداری با کارت اسکیمینگ
این نوع کلاهبردای که در اصطلاح بانکی و فنی Card Skimming (کارت اسکیمینگ) گفته می‌شود به معنای کپی برداری غیرقانونی از اطلاعات کارت‌های بانکی افراد است. کلاهبرداران بعد از دریافت اطلاعات کارت فرد با استفاده از خواندن اطلاعات نوار مغناطیسی که در پشت کارت بانکی قرار دارد، اقدام به تهیه کپی از کارت بانکی کرده و از آن در تراکنش‌های بانکی استفاده می‌کنند. مجرم این اطلاعات را هنگام مراجعه کاربر به دستگاه خودپرداز یا کارتخوان‌های فروشگاهی، بدون اینکه فرد متوجه شود از او سرقت می‌کند. مجرم به کمک یک اسکیمر که روی ورودی کارت دستگاه قرار گرفته اطلاعات کارت را می‌خواند و به‌وسیله دوربین کوچکی که بالای دستگاه خودپرداز نصب کرده رمز فرد را سرقت می‌کند، سپس اقدام به کپی کردن کارت وی می‌کند. در بعضی موارد حتی دوربین هم برای خواندن رمز فرد استفاده نمی‌شود. در عوض از یک کیبرد جعلی روی کیبورد اصلی استفاده می‌شود که ترتیب فشردن کلیدها را ذخیره می‌کند.
یکی دیگر از دستگاه‌هایی که می‌تواند اطلاعات نوار مغناطیسی کارت شما را کپی کند دستگاه خرید فروشگاهی یا همان POS است که قابلیت نصب اسکیمر را دارد. همچنین در صورتیکه برای دسترسی به دستگاه خودپردازی که در یک محوطه بسته قرار دارد لازم باشد که برای باز کردن در ورود به این محوطه از کارت بانکی استفاده شود، می‌توان این دستگاه‌ها را در آن قسمت نیز قرار داد؛ به عبارت دیگر هر دستگاهی که شما کارت بانکی خود را روی آن استفاده می‌کنید می‌تواند روی کارت شما اسکیمینگ انجام دهد.
بانکداران ۲۴
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: