پدال نوشت: کلاسی که بامو X3 در آن به رقابت میپردازد یکی از سودآورترین کلاسهای بازار خودرو است بنابراین این خودرو باید به حد کافی خوب باشد تا جایگاه خود را تضمین نماید. این خودرو رقیبی سرسخت به نام رنجروور اِووک را روبروی خود میبیند، مدلی که ترکیبی از لوکس بودن و اشرافیت برادران بزرگ خود را با قیمت و ابعادی مناسب برای عموم ارائه میدهد. ما این دو خودرو را روبروی هم قرار دادهایم تا ببینیم کدامیک بر دیگری برتری دارد.
کابین خودرو
اِووک در داخل خودرو از برادر بزرگتر خود تقلید کرده و طراحی و مواد استفاده شده در آن حس لوکس بودن را دارند، البته اگر کاملاً با رقبای آلمانی خود مقایسه نشود. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی جدیدی با صفحهی عریضتر و فیدبک بهبود یافته وجود دارد. این سیستم عالی نیست اما بهتر از قبل است.
نمای داخلی X3 شبیه اکثر مدلهای در حال فروش بامو است که کیفیت بالایی دارد. کیفیت مواد بکار رفته در کابین دلچسب بوده و سیستم عالی اطلاعات سرگرمی iDrive نیز وجود دارد. این کابین ممکن است به اندازهی اووک خاص نباشد اما در کل X3 کیفیت بهتری دارد.
در بخش فضای داخل کابین ممکن است شگفتزده شوید چرا که دو خودرو تقریباً گنجایش یکسانی دارند. اووک شاید طراحی محدودتر و پنجرههای نازکی داشته باشد اما سرنشین بالغ میتوانند سفرهای کوتاهی با خودرو داشته باشند و صندوق 575 لیتری این خودرو پاسخگوی اکثر تعطیلات خواهد بود. کابین X3 شاید اندکی جادارتر باشد اما تنها 550 لیتر فضا برای صندوق وجود دارد. البته با خواباندن صندلیهای عقب، فضای صندوق X3 به 1600 لیتر افزایش مییابد که 155 لیتر بیشتر از اووک است.
سواری و رانندگی خودرو
برای خودرویی که نشان رنجروور را یدک میکشد، اِووک به طرز شگفتانگیزی فرز و چابک است و در برخی جادهها به لطف کنترل خوب حرکات بدنه همانند هاچبک های بلندقد احساس میشود.
افراد بسیاری انتظار دارند که X3 نیز سواری خوبی داشته باشد. درحالیکه هندلینگ و چسبندگی خودرو خوب است اما X3 پایداری تزلزلناپذیر بامو های قدیمی را ندارد. در بخش تواناییهای آفرود اصلاً جای تعجبی وجود ندارد که اووک شکستی تلخ را به X3 تحمیل میکند. اکثر اووک ها بستهی کاملی از تجهیزات آفرود از جمله تکنولوژیهای رد شدن از آب و حالتهای رانندگی آفرود را دارند.X3 نیز به کنترل صعود تپه و سیستم چهارچرخ محرک xDrive بامو مجهز است اما حریف اووک نمیشود.
پیشرانه خودرو
اِووک تنها سه پیشرانه را در دسترس قرار میدهد، دو گزینهی دیزلی و یک پیشرانهی بنزینی که همگی 4 سیلندر و 2 لیتری هستند. نسخهی ضعیفتر دیزلی 150 اسب بخار قدرت و مصرف سوخت ادعایی 3.7 لیتر در هر صد کیلومتری دارد هرچند که با این پیشرانه 11.2 ثانیه طول میکشد تا به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسید. این پیشرانه تنها با سیستم تک دیفرانسیل قابل سفارش است. پیشرانهی دیزلی بعدی نسخهای 180 اسب بخاری است که با سیستم چهارچرخ محرک عرضه میشود و 2.1 ثانیه سریعتر از نسخهی قبلی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد، همچنین گیربکس 9 سرعته ی اتوماتیک نیز در این مدل قابل سفارش است. پیشرانهی بنزینی 240 اسب بخاری بوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 7.1 ثانیهای دارد که اگرچه سریع بوده اما هزینههای خاص خود را نیز دارد.
بامو پیشازاین طیف کاملی از پیشرانهها را برای X3 ارائه میداد اما اینک تعداد پیشرانه به 3 نوع تقلیل یافته و همگی نیز دیزلی هستند (در بازار انگلستان). مدل 20d محبوبترین بوده و نسخهای 190 اسب بخاری با شتاب 9.5 ثانیهای است و مصرف سوخت 4.5 لیتری دارد. پیشرانههای بعدی نیز مدلهای 30d با 258 اسب بخار قدرت و شتاب 5.9 ثانیهای و 35d 313 اسب بخاری با شتاب 5.3 ثانیهای هستند.
ارزش در برابر مبلغ پرداختی
قیمت اِووک از 44200 آغاز میشود اما لیست بلندبالایی از تجهیزات اضافی در برابر شما قرار دارد بنابراین جای تعجب نیست که مدل فول آپشن اتوبیوگرافی قیمتی بیشتر از 72 هزار دلار داشته باشد. نسخهی محبوب SE Tech که آپشن های زیادی دارد و از پیشرانهی 180 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک استفاده میکند بهای آغازی 53500 دلاری را نشان میدهد.
قیمت X3 نیز از 49100 دلار شروع شده و به 68 هزار دلار میرسد. اگرچه که همانند اووک شما میتوانید لیست کاملی از آپشن ها را سفارش دهید که چندین هزار دلار را به قیمت خودرو اضافه میکند. مدل محبوب xDrive 20d M Sport قیمت 57200 دلاری دارد و از برخی جزئیات اسپورت برای تمایز با مدلهای ارزانتر بهره میبرد.
در بخش هزینههای رانندگی، نسخهی تک دیفرانسیل اووک میتواند به مصرف سوخت ترکیبی 3.5 لیتری در هر صد کیلومتر دست یابد اما نسخهی 180 اسب بخاری دیزلی با گیربکس دستی/اتوماتیک مصرف سوخت 4/4.2 لیتری را نشان میدهد. اگر به حد کافی شجاع هستید تا پیشرانهی بنزینی را انتخاب کنید باید بدانید که این پیشرانه مصرف سوخت 6.5 لیتری دارد. کممصرفترین نسخهی بامو X3 یعنی 20d مصرف سوخت 4.1 لیتری را بر جای میگذارد اما نسخههای قدرتمندتر مصرف بیشتری دارند.
قضاوت
هر دو خودروی حاضر در این مقایسه انتخابی مناسب برای کسانی هستند که دنبال خودرویی کاربردی و شیک برای مصارف روزانه و شهری هستند. البته انتخاب هر کدام از اینها به ترجیحات شخصی شما مربوط میشود اما از انتخاب هیچیک ناراحت نخواهید شد.
X3 کاربردی است و مصرف سوخت مناسب و سواری لذت بخشی دارد درحالیکه بیشک اووک شیکتر بوده اما کابین خودرو کمی کهنسال به نظر میرسد؛ اما این را به یاد داشته باشید که ارزش ثانویهی اووک بالاتر بوده و در زمان فروش خودرو کمتر ضرر خواهید کرد.