نگاهی به سه دستگاه از سریعترین خودروهای بازار با قیمت زیر 1 میلیون دلار
پورشه 911 GT3 RS، شورلت کوروت Z06 و دوج وایپر ACR
این بار به سراغ برترینها رفتهایم. خودروهای فوقالعادهای که نهتنها نشاندهندهٔ بالاترین تواناییهای سازندگانشان هستند بلکه سریعترین خودروهایی هستند که قیمت معقول و مناسبی دارند. بهطوریکه حتی مجموع قیمت هر سهٔ آنها به نیم میلیون دلار هم نمیرسد. معرفی میکنیم: شورلت کوروت Z06، دوج وایپر ACR و پورشه 911 GT3 RS. سه سوپر اسپرت وحشی که آمدهاند تا پیست را به آتش کشیده و نبردی مرگبار راه بیندازند. نبردی که فقط یک نفر از آن پیروز بیرون خواهد آمد. در اینجا جنتلمن آلمانی دو قلدر آمریکایی را روبروی خود میبیند که رحم ندارند. آنها مهلکترین سلاحهای خود را به میدان آورندهاند. کوروت با اسلحهٔ Z06 آمده و وایپر سلاح ACR را به همراه دارد؛ اما 911 هم دستخالی به میدان نبرد نیامده است. او با موشک GT3 RS به این نبرد خونین آمده است. مجموع 1795 اسب بخار قدرت نشان میدهد که شاهد گردوخاکی عظیم در پیست خواهیم بود. پس بیش از این ماشینها را منتظر نمیگذاریم.
در بین سه رقیب، کوروت کمترین جنبههای مسابقهای را دارد و بیشتر از دیگران برای استفادهٔ روزمره مناسب است. در آنسوی میدان وایپر ایستاده است که هنوز هم خطرناک است و با نیروگاه عظیم 8.4 لیتری V10 خود که حجیمترین پیشرانهٔ حال حاضر دنیاست، همچون یک افعی، آمادهٔ نیش زدن به رقبا است؛ اما در این میان 911 قرار دارد که 150 اسب بخار قدرت کمتری از دو رقیب آمریکایی دارد. ولی این چندان مهم به نظر نمیرسد چراکه وقتی پشت آن مینشینید حتی ازلحاظ قدرت، کاملاً یک خودروی مسابقهای احساس میشود درحالیکه با تهویه مطبوع و چرم آلکانترا کابین بسیار راحتی دارد. درست عکس وایپر چراکه این افعی اتاق بسیار ناراحتی دارد تا جایی که یکی از تست کنندههای ما اتاق شکنجه را بهمراتب بهتر از کابین وایپر میداند! وایپر ACR بسیار شبیه یک ماشین مسابقهٔ واقعی است تا خودرویی شهری درحالیکه 911 GT3 RS ترکیبی مناسب از استفادهٔ روزمره و استفاده در پیست را ارائه میدهد.
اما در عوض جنبهٔ اسپرتی وایپر ACR همهٔ ما را شگفتزده کرد. این خودرو درعینحالی که همچون رعدوبرق سریع است، بسیار خونسرد است. حتی خونسردتر از پیشینیان خود بهگونهای که میتوانید تمامروز را با آن در پیست بدون هیچ ترسی رانندگی کنید. باید گفت ACR با لاستیکهای کومهو، کمکفنرها و دامپرهای جدید و اسپویلر بزرگی که 680 کیلوگرم نیروی روبه پایین در سرعت 240 کیلومتر در ساعت ایجاد میکند، بهبود گستردهای نسبت بهتمامی وایپرهای قبلی پیداکرده است. بعلاوه وایپر ACR دارای حالات گوناگون رانندگی است که در آن تنظیمات کمکفنرها، دامپرها، اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب و زاویهٔ اسپویلر عقب تغییر میکند.
همهٔ تسترهای ما متفقالقول معتقدند که جنبهٔ شهری و روزمرهٔ کوروت بهشدت بر جنبهٔ مسابقهای آن غالب است. چراکه باوجود پیشرانهٔ وحشی 6.2 لیتری سوپرشارژ که با 650 اسب بخار قدرت بیشترین قدرت را در میان خودروهای این نبرد دارد اما در پیست بهخوبی پورشه و دوج نیست. بعلاوه بارش نمنم باران و خیس شدن پیست نیز عملکرد بد کوروت را تشدید نمود.
همواره تصور میشود که خودروهای آمریکایی فقط در مسیرهای مستقیم سریعترند و در پیچها برتری از آن اروپاییهاست؛ اما این بار ما در آزمونهای عملی به نتیجهای خلاف این باور دستیافتیم چراکه پورشه 911 GT3 RS علیرغم قدرت کمتر نسبت به دو رقیب آمریکایی (500 اسب بخار برای 911 GT3 در برابر 645 و 650 اسب بخار به ترتیب برای وایپر ACR و کوروت Z06) در خط مستقیم سریعتر از آنها بود بهنحویکه در 3 ثانیه از صفر بهسرعت 96 کیلومتر در ساعت رسید و مسافت 400 متر را 11.1 ثانیه طی کرد. درحالیکه شتاب صفرتا 96 کیلومتر کوروت 3.3 ثانیه و مسافت 400 متر آن 11.4 ثانیه است و وایپر در 3.5 ثانیه به 96 کیلومتر در ساعت میرسد و در 11.5 ثانیه از خط 400 متر عبور میکند (البته این اعداد برای دوج وایپر TA به ترتیب برابر با 3.3 ثانیه و 11.3 ثانیه هستند)؛ اما در یک دور کامل پیست 3.5 کیلومتری، دوج وایپر ACR بازمان 1:30.46 و شورلت کوروت Z06 با 1:33.05 ثانیه سریعتر از 911 بازمان 1:33.29 ثانیه بودند.
جدول 10 خودروی سریع مورد آزمون ما
10 خودروی سریع | پیشرانه | قدرت (اسب بخار) | گشتاور (نیوتن متر) | قیمت (دلار) | زمان |
2015 پورشه 918 | 4.6 لیتری V8 هیبرید | 887 | 1266 | 956,675 | 1:29.89 |
2016 دوج وایپر ACR | 8.4 لیتری V10 | 645 | 813 | 131,990 | 1:30.46 |
2014 مک لارن P1 | 3.8 لیتری V8 هیبرید | 904 | 900 | 1,150,000 | 1:30.71 |
2016 شورلت کوروت Z06 | 6.2 لیتری V8 | 650 | 880 | 98,360 | 1:33.05 |
2016 پورشه 911 GT3 RS | 4 لیتری H6 | 500 | 460 | 195,035 | 1:33.29 |
2014 دوج وایپر TA | 8.4 لیتری V10 | 640 | 813 | 116,000 | 1:33.62 |
2013 شورلت کوروت ZR1 | 6.2 لیتری V8 | 638 | 818 | 125,920 | 1:33.70 |
2013 دوج وایپر GTS | 8.4 لیتری V10 | 640 | 813 | 141,990 | 1:34.23 |
2012 شورلت کوروت Z06 | 7 لیتری V8 | 505 | 637 | 105,000 | 1:34.43 |
911 GT3 RS با ترمزهای کربن سرامیکی غولپیکر خود در 29.2 متر از سرعت 96 کیلومتر در ساعت متوقف میشود. شاید این عدد بسیار خوب به نظر برسد (که البته هست) اما وقتی بدانید کوروت Z06 در 27.7 متر از همان سرعت متوقف میشود احتمالاً با خود میگویید این بهترین رکورد ترمز گیری است؛ اما باید بگوییم که وایپر ACR تمامی رکوردهای ترمز ما را در هم شکست چراکه از سرعت 96 کیلومتر در ساعت فقط در 26.5 متر به سکون رسید. ترمزهای برمبوی کربنی بزرگ و لاستیکهای چسبندهٔ کومهو به کسب این رکورد کمک شایانی کردند.
نتایج آزمون پیست 8 شکل بدین شرح است: 22.9 ثانیه برای پورشه، 22.6 ثانیه برای دوج و 22.3 ثانیه برای شورلت. این در حالی است که وایپر در تمامی آزمونها همواره در حالت خیابان قرار داشت. Z06 توانست شتاب جانبی 1.17 جی را ثبت کند درحالیکه این عدد برای ACR و GT3 RS به ترتیب 1.14 و 1.09 جی است.
باید اعتراف کنیم که این سه خودرو در میان 10 خودرو از سریعترین خودروهایی که ما تابهحال آزمایش کردهایم قرار دارند و حتی در میان شش خودروی بالای جدول قرارگرفتهاند. تا قبل از این، وایپر TA با زمان یک دور پیست 1:33.62 یکی از سریعترینهای جدول ما بود اما پورشه 911 GT3 RS توانست با زمان 1:33.29 رکورد وایپر TA را بشکند که برای خودرویی با تنها 500 اسب بخار قدرت دست آورد شگفتانگیزی است. دومین خودرو که پس از پورشه ضعیفترین خودروی جدول 10 تایی ماست، شورلت کوروت C6 Z06 با 505 اسب بخار قدرت (اما گشتاور بسیار بیشتر) است که رکورد 1:34.43 ثانیهای را کسب نموده است؛ بنابراین با قاطعیت باید گفت آفرین به پورشه.
البته کوروت Z06 هم با زمان 1:30.05 ثانیه حدود ششدهم ثانیه سریعتر از وایپر TA است اما بههیچعنوان حریف وایپر ACR نمیشود؛ بنابراین شورلت نیاز به ساخت مدل ZR1 دارد. خودرویی که کاملاً نسخهای مسابقهای باشد. با بالهای عظیم، لاستیکهای اسپرت و آئرودینامیک بهتر. درواقع کوروت نیاز به یک پکیج ACR دارد!
میرسیم به وایپر ACR که بار رکورد 1:30.46 ثانیه خود نهتنها برتری خود را بر 911 GT3 RS و کوروت Z06 نشان داد بلکه رکورد مک لارن P1 1.15 میلیون دلاری را هم شکست. البته درست است که وایپر ACR نتوانست بههیچوجه به سریعترین خودروی جدول یعنی پورشه 918 نزدیک شود اما در وایپر برای سریع رفتن نه نیازی به نرمافزارهای کامپیوتری دارید و نه احتیاجی به کشیدن ناز توربوشارژها. با موتور عظیم تنفس طبیعی وایپر لذت ناب رانندگی را تجربه میکنید. فقط راننده و ماشین و دیگر هیچ! پس باید گفت خداوند آمریکا و موتور 8.4 لیتری وایپر را حفظ کند!
پایان نبرد
به پایان این نبر خونبار رسیدیم. هر سه سرباز از میدان بیرون آمدهاند؛ اما دست کدامیک بهعنوان پیروز این جدال سخت بالا میرود و کدامیک کاپ پیروزی را با خود به خانه میبرد؟ انتخاب میان این سه سوپر اسپرت شرور دشوار است اما باید یکی را بهعنوان برنده انتخاب کنیم. پیروز رقابت امروز ما دوج وایپر ACR است و پورشه 911 GT3 RS با قدرت انجام کارهای زیاد باوجود اسب بخار کمتر در مکان دوم قرار میگیرد. قطعاً شورلت کوروت Z06 خودروی سریعی است و بدون شک برای رانندگی روزمره بهترین گزینه است. بااینحال وقتی آن را به پیست ببرید و قصد مسابقه داشته باشید بهسرعت محدودیتهای آن برایتان آشکار میشود. البته پورشه و شورلت نقطهٔ مشترکی دارند و آن این است که نسخههای دیگری از هردوی آنها یعنی GT3 و استینگری هم وجود دارد که ما آنها را بر نمونههای مورد آزمون ترجیح میدهیم اما وایپر ACR بدون شک برترین وایپری است که تاکنون ساختهشده است.
رتبهٔ سوم شورلت کوروت Z06
کوروت Z06 قدرتمندترین خودروی گروه است اما کنترل این قدرت عظیم دشوار بوده و بسیار سرکش احساس میشود.
رتبهٔ دوم پورشه 911 GT3 RS
911 GT3 RS بخصوص برای پیست خودرویی عالی است اما بهخوبی مدل GT3 نیست. ویژگیهای خوب و نظم GT3 در GT3 RS دیده نمیشود.
رتبهٔ اول دوج وایپر ACR
هرچند وایپر آرگونومی ناقص و کابینی ناراحت دارد اما در مسیر مسابقه کاملاً بیعیب و نقص است. این خودرو یک افسانهٔ واقعی است که موجب شرمندگی هایپر اسپرتهای میلیون دلاری میشود چراکه وایپر ACR نشان داد که برای تجربهٔ لذت خالص رانندگی نیازی به خرید هایپر اسپرتهایی چون بوگاتی شیرون، فراری لافراری، پاگانی هوآیرا، گوئنیگ زگ One:1 و… نیست و میتوان با قیمتی کمتر از 150 هزار دلار لذتی حتی بیشتر را تجربه کرد. هرچند همچنان وایپر در حال تولید است اما متأسفانه در سال 2017 باید با آن خداحافظی کنیم.
جدول مشخصات فنی
شورلت کوروت Z06 | دوج وایپر ACR | پورشه 911 GT3 RS | |
ترکیب | موتور جلو محور عقب | موتور جلو محور عقب | موتورعقب محور عقب |
پیشرانه | V8 سوپرشارژ | V10 تنفس طبیعی | H6 تنفس طبیعی |
سوپاپها | 2 سوپاپ/ سیلندر OHV | 2 سوپاپ/ سیلندر OHV | 4 سوپاپ/ سیلندر DOHC |
حجم موتور | 6.2 لیتر | 8.4 لیتر | 4 لیتر |
نسبت تراکم | 10 بر یک | 10.2 بر یک | 12.9 بر یک |
قدرت | 650 اسب بخار | 645 اسب بخار | 500 اسب بخار |
گشتاور | 880 نیوتن متر | 813 نیوتن متر | 460 نیوتن متر |
رد لاین | 6500 rpm | 6400 rpm | 8800 rpm |
نسبت قدرت به وزن | 2.4 کیلوگرم/اسب بخار | 2.3 کیلوگرم/اسب بخار | 3 کیلوگرم/اسب بخار |
گیربکس | 7 سرعته دستی | 6 سرعته دستی | 7 سرعته اتوماتیک |
فاصلهٔ بین دو محور | 2.71 متر | 2.50 متر | 2.47 متر |
طول/عرض/ارتفاع | 4.51/1.96/1.23 متر | 4.46/1.94/1.24 متر | 4.54/1.88/1.29 متر |
وزن خالص | 1587 کیلوگرم | 1527 کیلوگرم | 1471 کیلوگرم |
نسبت تقسیم وزن جلو/عقب | 51/49 درصد | 50/50 درصد | 39/61 درصد |
ظرفیت سرنشین | 2 نفر | 2 نفر | 2 نفر |
شتاب صفرتا 96 کیلومتر | 3.3 ثانیه | 3.5 ثانیه | 3.0 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.4 ثانیه | 11.5 ثانیه | 11.1 ثانیه |
توقف از 96 کیلومتر | 27.7 متر | 26.5 متر | 29.2 متر |
شتاب جانبی | 1.17 جی | 1.14 جی | 1.09 جی |
قیمت پایه | 91,385 دلار | 123,390 دلار | 180,195 دلار |
قیمت نمونهٔ مورد آزمایش | 98,360 دلار | 132,890 دلار | 203,115 دلار |
ظرفیت باک سوخت | 70 لیتر | 60 لیتر | 90 لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 13 لیتر در صد کیلومتر | 15.7 لیتر در صد کیلومتر | 14.7 لیتر در صد کیلومتر |
منبع: motortrend