مرسدس بنز GLC 300 و لندروور دیسکاوری اسپورت امسال معرفیشدهاند و ممکن است که عضو یک خانواده نباشند اما مفهوم قار گرفته در پشت سر این دو خودروی لوکس آشنا هستند. این مفهوم به این دلیل آشناست که خودروهای مقایسه درواقع کاملاً جدید نیستند اما تا قدری نسل جدید کراس اوورهای دو کمپانی به حساب میآیند.
نام LR2 مطمئناً آشنا به نظر میآید. دیسکاوری اسپورت کوچکتر از دیگر عضو خانواده یعنی دیسکاوری است اما هنوز هم قابلیتهای چشمگیر آفرود لندروور را به نمایش میگذارد. با 21 سانتیمتر ارتفاع از زمین، این خودرو میتواند بسیار بهتر از سایر کراس اوورهای لوکس کامپکت از جمله GLC از موانع رد شود. GLC هم عضو جدید خانوادهی بنز بوده که بر پایهی C کلاس ساختهشده و کراس اوور کامپکتی است که جایگزین GLK شده است.
قوای محرکهی مشابه، عملکرد متفاوت
نیروی دو خودرو از یک پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری که به توربو مجهز هستند ایجاد میشود. این پیشرانهها به گیربکسی 9 سرعته و اتوماتیک جفت شدهاند که میتوانند نیرو را به هر چهارچرخ بفرستند. پیشرانهی دیسکاوری اسپورت 240 اسب بخار قدرت و 339 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه این اعداد در GLC به ترتیب به 241 اسب بخار و 370 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا میکنند.
اما روی دیگر سکهی توانایی آفرود این است که دیسکاوری اسپورت از سواری اندکی متلاطم رنج میبرد و برخی از نرمیهای یافت شده در GLC 300 را از دست داده است. سواری بنز راحتتر است و همهی کنترلها نرم و روان انجاموظیفه میکنند. هندلینگ برای یک کراس اوور لوکس کامپکت نجیب و آراسته است. ممکن است که GLC فاقد حالتهای انتخابی آفرود موجود در دیسکاوری باشد اما حالتهای قابلویرایشی را برای ایجاد توازن بین اسپورتی و راحتی در دسترس قرار میدهد.
داخل کابین
هر کسی که داخل C کلاس جدید نشسته باشد بلافاصله کابین GLC 300 را شناسایی خواهد کرد. فینیش کلی با مواد با کیفیت بالا صورت پذیرفته و طراحی زیبا و چشمنواز به نظر میرسد و در مقایسه با لندروور احساس بیشتری از لوکس بودن را ایجاد میکند.
کابین دیسکاوری ویژگیهای خاص خودش را دارد اما بهاندازهی بنز مدرن نیست و برخی از سوئیچها و دکمهها خسته به نظر میرسند و انگار بهصورت رندوم قرارگرفتهاند. سیستم اطلاعات سرگرمی نیز کمی تأخیر دارد.
فضای صندوق و جاداری
هرچند که GLC 300 حدود 6 سانتیمتر طویلتر از لندروور است اما دیسکاوری اسپورت با ارائهی ردیف سوم صندلیها مرسدس را خجالتزده میکند. دو صندلی عقبی بسیار تنگ هستند و فقط برای بچهها کاربرد دارند اما بههرحال در مواقع ضروری به کار میآیند. سرنشینان احتمالاً صندلیهای عقب دیسکاوری را به GLC 300 ترجیح خواهند داد. فضای پاها ممکن است یکسان باشد اما فضای سر در دیسکاوری فراوان بوده و سانروف یک تکه پانورامیک احساس فراخی بیشتری را ایجاد میکند. استراحتگاه دست در لندروور نیز جاگذاری بهتری دارند.
فضای بار در لندروور با تا شدن صندلیهای ردیف سوم دیسکاوری اسپورت بیشتر میشود اما این مزیت به آن اندازهای که اعداد پیشنهاد میدهند بزرگ نیست.
قضاوت نهایی
این دو خودرو در هنگام تست قیمت بالایی را نشان میدهند. قیمت لندروور دیسکاوری اسپورت در هنگام تست به 53508 دلار رسید درحالیکه مرسدس بنز GLC 300 4Matic رقم 58230 را نشان داد.
مرسدس بنز قابلتوجهتر است، کیفیت بالاتری را نشان میدهد و تناسب کلی بهتری بین قسمتهای مختلف خودرو برقرار است. آیا بهاندازهی 5 هزار دلار بیشتر ممتازتر است؟ در دنیای کراس اوورهای لوکس کامپکت، پاسخ مثبت است.
لندروور دیسکاوری اسپورت | مرسدس بنز GLC 300 | |
4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژر | 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژر | پیشرانه |
240 اسب بخار | 241 اسب بخار | قدرت |
339 نیوتنمتر | 370 نیوتنمتر | گشتاور |
9 سرعته خودکار | 9 سرعته خودکار | گیربکس |
1795 کیلوگرم | 1814 کیلوگرم | وزن |
906 لیتر | 549 لیتر | فضای بار |
11.9/9.0 | 11.1/8.3 | مصرف سوخت (شهر/جاده) |
$38,450 | $41,875 | قیمت پایه |
$53,508 | $58,230 | قیمت نسخه تست |