وی با بیان اینکه موتورسیکلت به عنوان یکی از آسیبزاترین وسایل نقلیه شناخته میشود، ادامه داد: موتورسیکلت به دلیل ماهیت و شکل فیزیکی که دارد، امکان انجام یکسری تخلفات برایش بیشتر است. به عنوان مثال اتوبوس نمیتواند از پیادهرو عبور کند اما این امکان برای موتورسیکلت وجود دارد و همین امر باعث میشود که موتورسیکلت سوار دست به انجام یکسری تخلفات بزند. همانطور که گفتم ماهیت موتورسیکلت است که انجام یکسری تخلفات رانندگی را امکانپذیر میکند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: از سوی دیگر گلایهها و انتقاداتی که شهروندان مطرح میکنند که همواره از نحوه رانندگی موتورسیکلتسواران انتقاد و نسبت به آن اعتراض داشته و همچنان نیز دارند که این مطالبه شهروندان نیز، مطالبهای به حق است و باید نسبت به آن حساس باشیم.
حسینی با بیان اینکه پلیس همواره برخورد با تخلفات موتورسیکلتسواران به منظور حفظ ایمنی و سلامت خود موتورسواران و نیز شهروندان در دستور کار داشته است، خاطرنشان کرد: در سال 94 بخش عمدهای از توان پلیس راهور صرف برخورد با موتورسیکلتسواران متخلف شده بود. در سال 95 نیز این طرح جزو اولویتهای پلیس راهور است و ما به تخلفات موتورسیکلتسواران برخورد میکنیم.
وی با بیان اینکه باید دید که چرا در کلانشهری مانند تهران از موتورسیکلت استفاده میشود، اظهار کرد: برخی علت اصلی استفاده از موتورسیکلت را ترافیک سنگین معابر و آزاد بودن تردد موتور در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک میدانند در حالی که در بررسیهایی که انجام شده، مشخص شد که تنها 30 درصد از علل استفاده از موتورسیکلت مربوط به این موضوع است و 70 درصد آن ناشی از بیکاری و مسائل معیشتی است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: در منطقه 12 تهران پدیدهای به نام بازار وجود دارد که تمام اقدامات از تولید کالا و عرضه آن در همین نقطه انجام میشود. بسیاری از موتورسیکلتسواران نیز در این محدوده اقدام به جابهجایی بار و مسافر میکنند که عامل این اقدام نیز مسائل اقتصادی و معیشتی است.
حسینی افزود: بنابراین بهتر است دیگر دستگاههای مسوول نیز به وظایف خود عمل کرده و پای کار بیایند. تنها نمیتوان طرح تشدید برخورد با موتورسیکلتسواران را اجرا کرد بلکه باید به جای برخورد با معلول به سراغ علتها رفته و ریشههای این امر نیز شناسایی شود.
وی با بیان اینکه پلیس راهور طبق وظیفه با تخلفات وسایل نقلیه برخورد میکند، گفت: عبور غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و محلهای ممنوعه، نداشتن کلاه ایمنی، سرعت غیرمجاز، انجام حرکات نمایشی با موتور، از جمله تخلفاتی است که پلیس با آن برخورد میکند و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره وضعیت پارکینگهای توقیف موتورسیکلت نیز به ایسنا گفت: آمارهای عملکرد پلیس مشخص است، پارکینگهای زیادی مملو از موتورسیکلتهایی است که توسط پلیس توقیف شده و در پارکینگ ماندهاند. این نشان میدهد که باید به جای معلول به فکر علت و حل مساله اصلی باشیم
.