کد خبر: ۶۶۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
تعداد بازدید: ۶۳۷
وظایف میزبانی مناسك حج را به درستی انجام دهد» و افزود: «سقوط جرثقیل و حادثۀ تلخ و فراموش نشدنی منا باعث شد حج عمره كه امر مستحبی است به دلیل اعتراض جمهوری اسلامی ایران متوقف شود.

سخنگو امورخارجه؛امنیت تامین نشود حج تمتع نخواهیم داشتبه گزارش خبرداغ به نقل از جام نیوز، حسین جابری انصاری شامگاه سه‌شنبه (14 اردیبهشت) در یک نشست خبری در تبریز گفت: «حج تمتع فریضۀ واجب است و دولت سعودی باید مقدمات این فریضه را فراهم كند و در این خصوص سخنانی گفته‌اند كه با اقداماتشان انطباق ندارد. باید مدیریت كنند تا تمتع محقق شود.»

 

وی با تأکید بر این‌که «حج تمتع خارج از دایره سیاست است»، افزود: «آن‎چه كه عربستان گفته با آن‌چه بدان عمل كرده، متفاوت است. همچنان‌كه در حوزۀ ورزش نیز كه از چارچوب سیاست خارج است، متناقض عمل كرد.»

 

جابری انصاری گفت عربستان سعودی باید «وظایف میزبانی مناسك حج را به درستی انجام دهد» و افزود: «سقوط جرثقیل و حادثۀ تلخ و فراموش نشدنی منا باعث شد حج عمره كه امر مستحبی است به دلیل اعتراض جمهوری اسلامی ایران متوقف شود.»

 

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران نیز روز یکشنبه (12 اردیبهشت) گفته بود: «تأمین امنیت زائران، صدور روادید درداخل کشور، استفاده از شرکت‎های هواپیمایی داخلی برای حمل و نقل و ارائه خدمات کنسولی به زائران شروط و خطوط قرمز جمهور اسلامی ایران برای اعزام زائران حج تمتع است.»

 

وی درباره بحث اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع سال جاری تصریح کرد: «مقامات عربستانی همکاری نکردند و قرار بود مذاکرات اولیه در دی ماه انجام شود که تا اسفند ماه به تأخیر انداختند و دوباره این مذاکرات به تأخیر افتاد.»

 

اوحدی تأکید کرد: «با توجه به قطع رابطه سیاسی عربستان با ایران و تعطیلی دفتر حج و زیارت ایران و همچنین مشکلات صدور روادید، شرایط مذاکره هم به سختی پیش می رود و هنوز تفاهم نامه و در ادامه آن قراردادهای بخش های مختلف حج از قبیل اعزام، سکونت و تهیه غذا و همچنین تهیه وسایل نقلیه برای جابجایی حجاج انجام نشده است.»

 

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران

وی همچنین گفت: «حج فریضه‎ای واجب است و ما به دنبال احیای حق شرعی خود هستیم البته با حفظ عزت، حرمت و کرامت زائران ایرانی.»

 

اقدامات کارشکنانۀ عربستان در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورهای جهان سوء مدیریت رژیم ریاض را در رابطه با مناسک حج مورد انتقاد قرار داده‌اند.

 

در مناسک حج واجب در اوایل مهر ماه 1394 در اثر سوء مدیریت مسئولان سعودی، در مناسک رمی جمرات در منا، صدها تن از زائران خانه خدا جان باختند.

 

مقامات ریاض مدعی هستند در فاجعه منا حدود 770 نفر جان باختند، در حالی که خبرگزاری اسوشیتدپرس از جان باختن 2 هزار و 426 زائر در این حادثه خبر داد.

 

فاجعه منا چند روز پس از آن روی داد که بر اثر سقوط جرثقیل در مکه بیش از 100 زائر کشته و 200 تن دیگر زخمی شدند.

 

افزون بر آن، در همان سال دو حادثه آتش‌سوزی مهیب نیز در دو هتل در شهر مکه روی داد که در این حوادث نیز چندین زائر زخمی شدند.

 

روابط ایران و عربستان از چندی پیش، پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعیان عربستان و اعتراض‌های پس از آن در تهران و حمله عده‌ای خودسر به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، تیره شده است.

 

با وجود محکومیت حملات خودسران از سوی مقامات ایرانی، ریاض به بهانه این حوادث، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
حج یک واجب شرعی است باید انجام شود کاری به رابطه کشورها ندارد
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: