کد خبر: ۶۵۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
تعداد بازدید: ۵۶۰
دلار ایالات‌متحده که در فصل اول سال 2016 روزهای بدی را پشت‌سر گذاشته است، روز سه‌شنبه در مقابل ین ژاپن به پایین‌ترین نرخ برابری در 17 ماه گذشته سقوط کرد تا با افت شاخص دلار، بازار فلزهای گرانبها تحت‌تاثیر قرار بگیرد.
همه برای طلا دلار ایالات‌متحده که در فصل اول سال 2016 روزهای بدی را پشت‌سر گذاشته است، روز سه‌شنبه در مقابل ین ژاپن به پایین‌ترین نرخ برابری در 17 ماه گذشته سقوط کرد تا با افت شاخص دلار، بازار فلزهای گرانبها تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

همزمان بازارهای سهام و انرژی هم به نفع طلا کار کردند. بهای فلز زرد که روز دوشنبه تحت‌فشار رشد شاخص‌های بورس و رشد مقطعی شاخص دلار قرار گرفته بود، روز سه‌شنبه با افت ارزش بازارهای سهام و ادامه کاهش ارزش دلار آمریکا رو به رشد گذاشت.

هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه با 7 دلار افت قیمت به بهای 1215 دلار رسیده بود، روز گذشته را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد و به محدوده‌های 1220 و بعد 1230 دلار بازگشت. قیمتی که تا ساعت 20 سه‌شنبه به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد 1229 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

دلار روز گذشته به کمترین ارزش مقابل ین از اکتبر سال 2014 رسید؛ چراکه ابهام در چشم‌انداز اقتصاد جهان تمایل معامله‌گران به خرید ین را که از پناهگاه‌های ارزی است افزایش داده است. همزمان سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های آینده هم به شدت دچار ابهام است. افت دلار به رشد کالاهای پایه کمک کرد، اما نفت در بازار کالا از استثناها بود؛ چراکه چشم‌اندازی از کاهش تولید در این بازار موجود نیست. افت قیمت نفت می‌توانست بهای طلا را پایین بکشد، ولی نگرانی از اثرات افت بهای انرژی بازارهای سهام را نگران کرد. با افت شاخص‌های سهام و دلار، اونس طلا به محدوده‌های بالاتر رفت، گرچه در برخی مقاطع هم رشد قیمت به سودگیری معامله‌گران منجر می‌شد.

رشد صبح سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که فلز زرد روز دوشنبه تحت فشار افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام قرار گرفته بود. در این روز عامل بنیادین خاصی بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار نداد. البته بازارهای سهام چین در این روز تعطیل بودند. شاخص دلار روز دوشنبه ابتدا با رشد خود به ضرر طلا کار کرد، ولی بعد به کاهش روزهای قبل خود ادامه داد تا از افت بیشتر طلا جلوگیری کند. شاخص دلار روز دوشنبه به کف 17 ماهه رسید.

همزمان شاخص نفتی نایمکس هم به کف 4 هفته‌ای رسید. گمان نمی‌رود که کشورهای تولیدکننده نفت در نشست اواسط آوریل به اشتراک نظری برای کاهش یا حتی حفظ سطح تولید برسند. ایران، روسیه، عربستان و چند تولیدکننده کوچک دیگر روز 17 آوریل نشستی برگزار خواهند کرد.

صبح سه‌شنبه بازارهای سهام آسیا در پی کاهش قیمت نفت خام که سقوط سهام تولیدکنندگان انرژی را به‌دنبال داشت و ضرر صادرکنندگان ژاپنی از گران شدن قیمت ین، عقب نشستند. به گزارش «ایسنا» شاخص ام‌اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه در توکیو 3/ 0 درصد کاهش یافت. شاخص نیک‌کی 225 توکیو 2/ 1 درصد سقوط کرد و کسپی کره جنوبی با 9/ 0 درصد افت روبه‌رو شد. ‌هانگ سنگ هنگ‌کنگ 6/ 1 درصد عقب نشست و شاخص‌ای اس ایکس استرالیا هم 1/ 0 درصد نزول کرد. شاخص‌های سهام در سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ پس از تعطیلات روز دوشنبه فعالیتشان را از سر گرفتند.

در میان سایر بازارهای منطقه‌ای، شاخص‌های سهام در تایوان، سنگاپور و فیلیپین هم در سطح پایین‌تری قرار گرفتند. بر‌اساس گزارش بلومبرگ، سقوط شاخص‌های سهام وال‌استریت که در واکنش به ریزش قیمت‌های نفت اتفاق افتاد، باعث شد سرمایه‌گذاران منطقه‌ای همه رشد روز جمعه را که حاصل انتشار آمار اشتغال مثبت بود از دست بدهند. پس از وعده اخیر بانک مرکزی آمریکا برای افزایش تدریجی و محتاطانه نرخ‌های بهره، بازارهای سهام تا حدودی ثبات یافته بودند و از پایین‌ترین رکورد دو سال و نیم اخیر که اواسط فوریه ثبت شد صعود کرده بودند، اما با نگرانی بازارها نسبت به احتمال عدم‌توافق تولیدکنندگان بزرگ با طرح فریز سطح تولید، به‌نظر می‌رسد بهبود نفت به مانع خورده است و قیمتش بیش از هفت درصد در سه روز معامله اخیر کاهش یافته است.

نوسان بازارهای سهام بهترین خبر برای «افزایشی»‌های بازار طلا است. اونس طلا در فصل اول سال با کمک نوسان‌های شدید بازارهای سهام بیش از 15 درصد رشد کرد که بیشترین رشد فصل اول سال در 30 سال گذشته بود. ادامه این نوسان‌ها می‌تواند اونس را دوباره به مرز 1300 دلار نزدیک کند گرچه ادامه احیای اقتصاد آمریکا می‌تواند اونس را به کانال 1100 دلار بازگرداند. رشد روز سه‌شنبه (تا زمان نوشته شدن این گزارش) قابل توجه بود، اما باید توجه داشت بخشی از این رشد ناشی از بازگشت سرمایه‌گذاران چینی به بازار بود که ممکن است اثر پایداری نداشته باشد. در روزهای آینده وضعیت بازارهای سهام، روند شاخص دلار، بهای نفت خام و البته موضع‌گیری‌های مقام‌های کمیته بازار آزاد فدرال رزرو برای معامله‌گران فلز زرد حائز اهمیت خواهد بود.
روزنامه دنیای اقتصاد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: