کد خبر: ۶۵۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
تعداد بازدید: ۵۹۸
معاون سازمان مدیریت بحران خبر داد
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در مواجهه با حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، رانش زمین و طوفان که کشور ایران نیز اغلب با این حوادث طبیعی مواجه است؛ باید به مراحل مختلف مدیریت حادثه از جمله اقدامات پیش، حین و پس از حادثه توجه کرد.
احتمال بیمه 50 درصد از اماکن مسکونی شهرها تا سال 95محمدفرید لطیفی در همایش مدیریت شهری با رویکرد غیرمترقبه که امروز (19 اسفند) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بحث حوادث از جمله رویدادهای طبیعی مانند سیل و زلزله در میان دغدغه‌های شوراهای شهر و شهرداری‌ها، می‌تواند کلیه موضوعات را تحت شعاع خود قرار داده و مشکلات بسیاری را برای یک مجموعه ایجاد کند.

وی افزود: روستاها به تدریج تخلیه می‌شوند و روستاییان برای استفاده از امکانات شهری به سوی شهرنشینی می‌آیند، بنابراین تعداد روستاها کمتر و مشکلات حاشیه‌نشینی در شهرها بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب، موضوع رشد جمعیت ناشی از ورود روستاییان به شهرها می‌تواند آثار منفی بر شهرها داشته باشد.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به 39 شاخصی که می‌توانند شهر را به درجه مطلوب برسانند، به شاخص‌های بهداشت و سلامت و محیط‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان برخی از این شاخص‌های مورد توجه در ایران اشاره کرد و افزود: برخی شاخص‌ها در میان کشورهای مختلف مشترک هستند و شهرداری‌های ایران می‌توانند یک شهر را به عنوان الگوی خود قرار دهند. به عنوان نمونه شهر زوریخ در زمینه مدیریت بحران در بالاترین سطح قرار گرفته است و می‌تواند الگوی خوبی برای شهرداری‌های کشور ما باشد.

وی با بیان این‌که شهرداری، تنها مسئول مدیریت یک شهر نیست و دستگاه‌های دیگر و به ویژه مردم نیز باید به مدیریت شهری کمک کنند، گفت: اگر مردم در زمینه مدیریت بحران به مشارکت دعوت نشوند، پروژه‌ها و کارهای عمرانی نیز موفق عمل نخواهند کرد.

لطیفی با بیان این‌که شهرداری باید چشم‌اندازی برای خود تعریف کند، اظهار کرد: شورایی که چهار سال وظیفه اداره شهر را بر عهده دارد باید به چند سوال که اکنون کجا هستیم؟ به کجا می‌رویم؟ و به کجا خواهیم رسید؟ پاسخ دهد.

وی عنوان کرد: در مواجهه با حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله، رانش زمین و طوفان که کشور ایران نیز اغلب با این حوادث طبیعی مواجه است؛ باید به مراحل مختلف مدیریت حادثه از جمله اقدامات پیش، حین و پس از حادثه توجه کرد.

لطیفی با بیان اینکه باید در مرحله پیش از وقوع حادثه موارد پیش بینی، پیشگیری و آمادگی انجام شود گفت: در حین حادثه باید عملیات نجات و امداد از جمله توسط آتش نشانی ها انجام شود و در مرحله آخر و پس از حادثه عملیات بازسازی و بازتوانی را آغاز کرد.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این‌که شرایط اضطرار، نوعی مدیریت و واکنش سریع است تا کمترین مشکل ایجاد شود، بیان کرد: در مقابل، هنگام بروز شرایط بحرانی لازم است که مدیریت بحران اقدامات خود را آغار کند که این موضوع با شرایط اضطرار کاملا متفاوت است.

وی عنوان کرد: هنگام رخ دادن حوادث در ابعاد بزرگ، باید آمادگی لازم وجود داشته باشد زیرا در صورت وجود ضعف مدیریتی و ایجاد مشکل برای مردم، مسئولان هستند که باید پاسخگو باشند. همچنین این‌که شهرداری‌ها گاهی با تصمیماتی که می‌گیرند، خود می‌توانند موجب ایجاد مشکلاتی شوند.

لطیفی با اشاره به لزوم بالا بردن سطح تاب‌آوری مردم گفت: اگر در یک شهر بارندگی اتفاق بیفتد و آب‌گرفتگی و سایر مشکلات ایجاد شود، مردم تا اندازه‌ای می‌توانند مشکلات را تحمل کنند، بنابراین لازم است در میان دیگر اقدمات، تاب‌آوری و تحمل مردم را نیز افزایش داد.

وی با اشاره به خطر بروز زلزله در شمال خوزستان اظهار کرد: قسمت شمال خوزستان بر روی ضلع جنوبی گسل صفحه ایران قرار گرفته است که از ایذه تا مسجدسلیمان امتداد دارد و پرخطرترین نقطه استان و حتی ایران را از نظر زلزله تشکیل می‌دهد. در ابعاد ملی نیز گسل مهمی وجود دارد که مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر لزوم انجام اقدمات پیشگیرانه پیش از حادثه بیان کرد: در ساخت و سازها باید یک هزار متر از گسل‌ها فاصله گرفته شود تا هنگام رخ دادن پدیده‌ای مانند زلزله، مشکلات جدی ایجاد نشود.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این‌که شهرهای اهواز، شوشتر و رامهرمز در استان خوزستان در مسیر گسل‌های فرعی قرار دارند، گفت: استان‌های مرکزی و به ویژه اصفهان در نقطه امن کشور قرار دارند و کمترین گسل‌ها در این مناطق هستند.

وی با اشاره به تلفات جانی زلزله‌های شدید کشوری ادامه داد: آمار زلزله‌های کشور از سال 72 تا 90 میلادی وقوع 12 زلزله قوی را نشان می‌دهد که شدیدترین آن با 6.3 ریشتر و با 76 کشته در ایذه و مسجدسلیمان ثبت شده است.

لطیفی عنوان کرد: لازم است شهردای‌ها، ابنیه و واحدهای مسکونی را تحت پوشش بیمه قرار دهند تا در صورت بروز مشکل بتوانند خسارات را سریع‌تر جبران کرده و مردم نیز دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها عنوان کرد: در سواحل پرخطر نباید ساختمانی احداث شود زیرا می‌تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این‌که آسیب‌شناسی یکی از اقدامات پیش از حادثه است، گفت: در استان خوزستان 6 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که از این رقم 1500 هکتار در اهواز شناسایی شده است.

وی با اشاره به ساخت و ساز اماکن مسکونی در مسیل سیل‌ها نیز عنوان کرد: هنگامی که مجوز ساخت و ساز داده می‌شود باید توجه کرد که اماکن مسکونی در کنار آب‌ها و رودخانه‌ها ساخته نشوند زیرا می‌تواند در هنگام رخ دادن زلزله، مشکلات بسیاری ایجاد کند.

لطیفی با بیان این‌که 5 درصد از اعتبارات استان در جهت پیشگیری از بحران است، گفت: برای کاهش مشکلات هنگام بحران حادثه باید مدیریت به خوبی اعمال شود. همچنین استفاده از بیمه بسیار کاربرد دارد و خسارات سریع‌تر جبران خواهند شد.

وی با اشاره به اقداماتی که لازم است در حین حادثه اعمال شود، عنوان کرد: اقدامات حین حادثه موضوع مهمی در حوزه کار شهری است و سند مدیریت بحران تدوین و از کار سلیقه‌ای جلوگیری شود. علاوه بر شناسایی خطر و این‌که هنگام بحران چه مشکلی می‌تواند ایجاد شود؛ اقداماتی از جمله عملیات کشف اجساد، دفن اموات، اختصاص جایگاه موقت در خصوص اجساد، تشخیص هویت قربانی، پاسخگویی به بازماندگان و سایر اقدامات پس از حادثه، باید توسط شهرداری‌ها انجام شود.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بازسازی و بازتوانی پس از حادثه نیز اظهار کرد: در این هنگام باید واحدهای مسکونی از نظر مصالح شناسایی شوند و همچنین باید در نظر داشت که تخریب هر واحد مسکونی، 100 مترمکعب خاک و آوار بر جای می‌گذارد.

وی ادامه داد: لازم است که پیش از ایجاد بحران، اقدامات لازم انجام شود زیرا پس از بحران، هزینه‌ها دو برابر خواهند شد.

لطیفی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم با شهرداری‌ها، گفت: شهرداری‌ها باید مردم را در تصمیمات و اجرای برنامه‌ها مشارکت داده و این اقدام را از اولویت‌های کار خود قرار دهند، زیرا هر چه مردم بیشتر در کنار شهرداری‌ها باشند، مشکلات شهر نیز کمتر خواهد بود.

وی با بیان این‌که طبق پیش‌بینی‌ها ممکن است تا سال آینده 50 درصد از اماکن مسکونی شهرها بیمه شوند، عنوان کرد: اجرای طرح همسایگان ساختمان‌محله (NBN) می‌تواند موفق‌ترین شیوه مدیریت شهری باشد.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: دو حس کارساز در مدیریت شهری، احساس مسئولیت‌پذیری در شهروندان و ایجاد تعصب صحیح سازمانی در میان پرسنل شهری است. در این زمینه شهروندان باید نسبت به شهر خود احساس تعلق خاطر داشته باشند و این در حالی است که گاه حس تدافعی مردم در مقابل مسئولان شهری مشاهده شده است.

منبع:ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: