کد خبر: ۶۵۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
تعداد بازدید: ۹۰۴
داده‌های خوب و بد به ضرر طلا عمل کردند
اتفاق جالب چهارشنبه این بود که هم اخبار بد و هم اخبار خوب از اقتصاد جهان به نفع شاخص‌های سهام عمل کردند تا فشار روی طلا تشدید شود، با این همه، اخبار بد، تقاضای طلا را بالا نگه داشتند تا اونس فلز زرد سقوط شدیدی را تجربه نکند و حتی در مقاطعی رشد بها را نیز به چشم ببیند.
همدستی جهانی علیه فلز زرد
اتفاق جالب چهارشنبه این بود که هم اخبار بد و هم اخبار خوب از اقتصاد جهان به نفع شاخص‌های سهام عمل کردند تا فشار روی طلا تشدید شود، با این همه، اخبار بد، تقاضای طلا را بالا نگه داشتند تا اونس فلز زرد سقوط شدیدی را تجربه نکند و حتی در مقاطعی رشد بها را نیز به چشم ببیند. در روزهای گذشته، با انتشار اخبار نگران‌کننده از اقتصاد جهان بازارهای سهام سقوط و فلز زرد جهش کرده بود، اما با کاهش نگرانی‌ها دست کم در مقطع فعلی، ریسک‌پذیری در بورس افزایش یافته و اونس طلا نسبت به اوج هفتگی خود تضعیف شده است. این البته روندی طبیعی است. بهای هر اونس طلا که روز دوشنبه با 16 دلار جهش مواجه شده بود، روز سه‌شنبه با 7 دلار افت به عدد 1231دلار رسید. اونس روز چهارشنبه هم تا ساعت 6 عصر به وقت تهران به قیمت 1237 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

افت روز سه‌شنبه طلا، عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران بود. معامله‌گران که روز دوشنبه قیمت 1254 دلار را هم تجربه کرده بودند، روز سه‌شنبه دست به سودگیری زدند تا با افزایش فروش، قیمت‌ها افت کند. با این همه کارشناسان بر این باورند که این تعدیل‌های قیمتی هم در جهت روند رو به رشد درازمدت هستند. روز سه‌شنبه، اقتصاد آمریکا داده‌های متعددی منتشر کرد که شامل شاخص مدیران خرید کارخانه‌ای ایالات‌متحده، هزینه ساخت‌و‌ساز، گزارش کسب‌و‌کار کارخانه‌ای ISM و میزان فروش داخلی صنعت خودرو بود. این داده‌ها در کل خوب بودند و شاخص‌های بازارهای سهام و شاخص دلار را رشد دادند تا فشار روی فلز زرد تشدید شود. پیش از بازارهای سهام آمریکا، بورس‌های آسیا و اروپا هم رشد را تجربه کرده بودند. جالب اینجا است که رشد بازارهای سهام آسیا به‌دلیل خوش‌بینی با افزایش محرک‌ها در روزی بود که چین آمار بدی منتشر کرد.

سه‌شنبه شاخص مدیران خرید کارخانه‌ای چین برای ماه فوریه 49 واحد اعلام شد که داده بدی بود. این داده باعث شد امید معامله‌گران سهام به تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی چین افزایش پیدا کند و این تصور به نفع شاخص‌های بورس تمام شد. «بانک خلق چین» دوشنبه هم نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را برای پنجمین بار در یک سال گذشته کاهش داده بود. اونس طلا در ادامه تعدیل قیمتی روز سه‌شنبه، روز چهارشنبه را با کاهش آغاز کرد اما بعد افزایش‌ها و کاهش‌های متعددی را تجربه کرد. مهم‌ترین فشاری که روز گذشته بر فلز زرد سنگینی می‌کرد، فشار ناشی از رشد بازارهای سهام بود. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه در پی نشانه‌های دلگرم‌کننده از روند بهبود اقتصاد آمریکا صعود سه‌شنبه وال‌استریت را دنبال کرده و در سطح بالاتری ایستادند. رشد مانند همیشه از بازارهای آسیا شروع شد.

به گزارش «ایسنا» شاخص ام‌اس سی‌آی از بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن با تکیه بر پیشروی روزهای گذشته، 5/ 2 درصد صعود کرد و به بالاترین سطح از هفتم ژانویه رسید. ضعیف شدن ارزش ین که ارز پناهگاه در روزهای بحران است، به خوش‌بینی سرمایه‌گذاران افزود و شاخص نیک‌کی 225 توکیو را 1/ 4 درصد بالا برد. کسپی کره جنوبی هم 6/ 1درصد رشد کرد درحالی‌که اس‌اند‌پی / ای‌اس‌ایکس 200 استرالیا با 9/ 1 درصد رشد مواجه شد. ‌هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 3/ 3 درصد رشد کرد و شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 6/ 3 درصد افزایش یافت. سایر بازارهای آسیایی از جمله سنگاپور، تایوان و اندونزی هم به سطح بالاتری صعود کردند. علاوه بر داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا، داده‌های خوب از اقتصاد استرالیا و سوئیس و همچنین فاصله گرفتن بهای نفت خام از مرز 30 دلار هم در رشد بازارهای سهام موثر بودند.

در روزی که بورس‌های آسیایی به اوج دو ماهه خود رسیدند، معامله‌گران اروپایی نیز با توجه به رشدهای بهتر از انتظار استرالیا و سوئیس و همچنین رشد بهای نفت برنت تا بالای 36 دلار، ریسک‌پذیری خود را افزایش دادند. روز گذشته، شاخص یوروفرست 7/ 0 درصد رشد کرد تا پنجمین روز کاری رشد خود را تجربه کند. شاخص فوتسی بریتانیا هم 6/ 0 درصد بالا رفت. شاخص داکس آلمان و کک فرانسه هم به ترتیب 1 و 8/ 0 درصد رشد کردند.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: