کد خبر: ۶۵۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
تعداد بازدید: ۱۱۲۶
تلسکوپ فضایی ناسا/اسا به‌تازگی تصویری مخابره کرده است که در آن یک ستاره ولف-رایه به نام WR 31a درون حبابی آبی‌ رنگ قرار گرفته است. این حباب با آهنگی معادل 220 هزار کیلومتر در ساعت در حال باد شدن است.

حباب آبی‌ رنگی که با سرعت زیادی باد می‌کند؛ تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل که ۳۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی کارینا (شاه‌تخته) جای دارد، یک ستاره ولف-رایه است. ولف-رایه‌ها ستارگان بسیار پرجرم یعنی با جرم بالای ۲۰ جرم خورشید هستند. آنها همچنین بسیار روشن و داغند و از این رو توجه اخترشناسان را جلب کرده‌اند و به دلیل روشنایی زیاد خود یکی از گونه‌های فراغول‌ها هستند. طیف این ستارگان نیز غیر عادی است و این خود یکی از عواملی است که آنها را از دیگر ستارگان آسمان جدا می‌سازد.

به گزارش خبرداغ و به نقل از SpaceTelescope، ستاره WR 31a،حباب آبی رنگی که این ستاره و گازهای وابسته به آن را در احاطه کرده یک سحابی ولف-رایه است؛ یعنی ابری میان‌ستاره‌ای از غبار، هیدروژن، هلیوم و گازهای دیگر. این گونه سحابی‌ها در اثر برخورد بادهای پرسرعت ستاره‌های ولف-رایه به لایه‌های بیرونی هیدروژنی دیگری که از آن پس زده شده پدید می‌آیند و اغلب کروی هستند و چشم ما آنها را شبیه به حلقه می‌بیند.

دانشمندان تخمین می‌زنند که حباب درون این تصویر حدود ۲۰ هزار سال پیش پدید آمده است و هم‌اکنون با نرخ حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر در ساعت در حال گسترش است و به زبان عامیانه در حال باد شدن است!

متاسفانه، چرخه زندگی یک ستاره ولف-رایه فقط در حد چند 100 هزار سال است که براساس استانداردهای کیهانی، در حد یک چشم به هم‌ زدن است.

همانطور که گفتیم، ستارگان ولف-رایه دست‌کم ۲۰ برابر خورشید جرم دارند اما این در ابتدای راه و آنها به طور معمول در کمتر از ۱۰۰ هزار سال نیمی از آن را به باد می‌دهند.

WR 31a هم همانند تمامی ستارگان ولف-رایه رفتار می‌کند. این ستاره سرانجام زندگی‌اش را با ابرنواختری آتشین به پایان خواهد برد و موادی که در این انفجار به فضا پرتاب می‌شوند، بعدها نسل تازه‌ای از ستارگان و سیاره‌ها را شکل خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: