به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ فرشاد ابراهیمپور نورآبادی، نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس، با انتقاد از بودجه ناکافی حوزه آموزشوپرورش و آموزش عالی در لایحه بودجه ۱۴۰۴، مشکلاتی مانند تعیین تکلیف معلمان حقالتدریس، کمبود معلم در مناطق محروم، و افزایش ناکافی حقوق معلمان و اساتید را مطرح کرد.
ایسنا در خبری نوشت:وی با اشاره به تورم و نیاز به افزایش بودجه برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان، تأکید کرد که این حوزهها نیازمند نگاه ویژهای هستند. همچنین، وی از کمبود بودجه برای بهبود خوابگاههای دانشجویی، تحقیق و توسعه، و کاهش شکاف آموزشی در مناطق محروم انتقاد کرد و اصلاحات فوری را ضروری دانست.
فرشاد ابراهیمپور نورآبادی، نایبرئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به نقش مهم معلمان، دانشجویان و اساتید در توسعه کشور، بر ضرورت توجه ویژه به بودجه آموزشوپرورش و آموزش عالی تأکید کرد. وی گفت: «حقوق این گروهها باید متناسب با تورم و شرایط اقتصادی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۴ دیده شود. بیتوجهی به این بخش حیاتی، هزینههای سنگینی برای آینده کشور به همراه خواهد داشت.»
مشکلات معلمان و کمبود نیروی انسانی در مناطق محروم
وی از بلاتکلیفی معلمان حقالتدریس، نهضتیها و سربازمعلمان بهعنوان یکی از مشکلات جدی نام برد و افزود: «کمبود معلم در مناطق محروم چالشی اساسی است که نیازمند بودجه کافی برای استخدام نیروی انسانی جدید است.»
این نماینده مجلس با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان، گفت: «اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح حتی کفاف معوقات گذشته را نمیدهد. اجرای این طرح بدون تأمین منابع لازم، تنها به مشکلات معلمان اضافه میکند.»
چالشهای آموزش عالی و پژوهش
ابراهیمپور به مشکلات آموزش عالی نیز پرداخت و افزود: «رشد ۱۵ درصدی حقوق اساتید با تورم همخوانی ندارد و مشکلاتی مانند کمبود خوابگاه و عدم تخصیص بودجه کافی برای تحقیق و توسعه، توان علمی کشور را تهدید میکند.» وی هشدار داد که سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی تنها ۱.۲ درصد است، در حالی که طبق برنامه هفتم توسعه باید به ۴ درصد برسد.
نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس، اصلاح لایحه بودجه را برای حل این مشکلات ضروری دانست و گفت: «بدون تخصیص منابع کافی برای آموزشوپرورش و آموزش عالی، نمیتوان شکافهای آموزشی و رفاهی را برطرف کرد. مجلس باید اصلاحات فوری برای افزایش بودجه این بخشها انجام دهد تا کشور در مسیر پیشرفت قرار گیرد.»