کد خبر: ۹۷۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
تعداد بازدید: ۴۹
گاه انقباض تمامی وجود آدمی را و بلکه یک جامعه را می گیرد! حوصله هیچ کاری ندارد، دست و دلش به هیچ کاری نمی‌رود، قدرت ابتکارش را از دست می‌دهد، افسرده می‌شود و افکاری مالیخولیایی وجودش را فرا می‌گیرد.

سهم مردم و حاکمیت در بازتولید نشاط عمومیفرد یا جامعه‌ای که به چنین انقباضی می‌رسد، باید آسیب شناسی شود. امید می‌خواهد، آینده‌ای روشن، عدالت، شادی، تغییر و تحولات اساسی. امید به انبساط اگر حاصل نشود این انقباض ممکن است به فلج عاطفی، روحی، اجتماعی و حتی فرهنگی مبتلا شود و نتیجه‌اش افول، انحطاط و سقوط جامعه خواهد بود.

برای رهایی از انقباض روحی و اجتماعی همینطور جلوگیری از انحطاط و سقوط یک فرد یا جامعه ترویج امید، آگاهی رسانی، ایجاد شبکه‌های اجتماعی توام با تشویق مشارکت مثبت، بودن در جمع، آموختن مهارت‌های حل مسئله و توسعه مهارت‌های فردی، خودآگاهی و مدیریت استرس و فشارهای روحی، اقتصادی و اجتماعی، فعالیت بدنی مناسب توصیه می‌شود. اینها عمدتا بخشی است که خود فرد یا آحاد جامعه باید آن را ترویج و مدیریت کنند. اما وظیفه حاکمیت در این شرایط چیست؟

حاکمیت با ابزارهای متعدد رسانه‌ای می‌تواند با ایجاد فضایی مثبت، حمایت از خلاقیت و نوآوری، اجتناب از تبعیض و بی‌عدالتی، مراقبت‌های روانی اجتماعی مناسب، مشارکت دادن آحاد مردم در تصمیم‌گیری‌ها، تقویت مردم سالاری، شفافیت و صداقت در بیان اخبار و حقایق جامعه دچار انقباض را کمک کند.

 گرچه مشکلات اقتصادی، تنش‌های خانوادگی و سیاسی، فشار شغلی، عدم حمایت و تامین اجتماعی، فقر، تغییرات سریع اجتماعی، فشارهای فرهنگی و اجتماعی، مشکلات سلامت، مسائل سیاسی و امنیتی، رقابت‌های ناسالم و بی‌عدالتی از جمله عوامل مهم در فشارها و انقباض‌های اجتماعی است ولی در چنین شرایطی باز باید امید را در دل جامعه گسترش داد، از هر فرصتی برای نشاط مردم استفاده کرد، با هم بود و از انزوا پرهیز کرد تا از از دوران سخت عبور کرد.

*اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: