کد خبر: ۹۷۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
تعداد بازدید: ۵۸
ویتامین B۱ نقش مهمی در عملکرد مغز ایفا می‌کند و کمبود مزمن این ماده غذایی می‌تواند منجر به ایجاد برخی مشکلات عصبی و شناختی شود.

این ویتامین برای سلامت مغز و اعصاب مفید استبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ کمبود ویتامین B۱ در بدن برای مدت طولانی منجر به مرگ نورون‌ها و سایر سلول‌ها می‌شود و عملکرد نواحی مختلف مغز از جمله هیپوکامپ، ساختاری که مسئول تشکیل خاطرات جدید است، به خطر می‌افتد.

مغز به انرژی تولیدشده توسط ویتامین B۱ نیاز دارد تا فکر کردن و به خاطر سپردن را برای فرد آسان کند. کمبود شدید این ویتامین منجر به سندرم ورنیکه–کورساکوف (Wernicke-Korsakoff) یا نقص در حافظه  کوتاه‌مدت می‌شود. این اختلال بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد و علائمی مشابه بیماری آلزایمر ایجاد می‌کند.

افرادی که دچار سوءمصرف الکل هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند؛ زیرا مصرف طولانی مدت الکل در توانایی بدن برای جذب ویتامین‌ها اختلال ایجاد می‌کند. هم‌چنین افرادی که جراحی بای‌پس معده انجام داده‌اند نیز در معرض خطر این سندرم هستند.

مطالعات غیرانسانی نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین B۱ می‌تواند منجر به تجمع پروتئین در مغز شود. این پروتئین‌ها، پلاک‌ها و گره‌هایی را تشکیل می‌دهند که باعث مرگ سلول‌های مغز می‌شود. همین اتفاقات همزمان با پیشرفت بیماری آلزایمر رخ می‌دهد، از همین رو محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا افزایش مصرف ویتامین B۱ ممکن است به پیشگیری یا کُند کردن این دو بیماری مغزی کمک کند یا خیر.

 

منابع: clevelandclinic ، fiocruz

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: