کد خبر: ۹۷۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
تعداد بازدید: ۵۱
حضور سامان قدوس در اتحاد کلباء امارات با واکنش‌های زیادی همراه شده است.

سپهر ستاری: فوتبال ایران دیروز یک انتقال غیرمنتظره را تجربه کرد و سامان قدوس که سال‌های در لیگ برتر انگلیس و لیگ یک فرانسه به میدان رفته بود، در اقدامی عجیب راهی اتحاد کلباء امارات شد. ستاره تیم ملی ایران که از زمان حضور امیر قلعه‌نویی نقشی کلیدی در خط میانی یوزهای ایرانی به‌دست آورده، پس از ترک برنتفورد مدتی بدون تیم بود و حتی به پیشنهاد استقلال و پرسپولیس هم پاسخ منفی داد. با این حال پس از اتمام مهلت نقل‌وانتقالات در کشورهای مختلف، به عنوان بازیکن آزاد با اتحاد کلباء قرارداد بست. تیمی که در فوتبال امارات جایگاه خاصی هم ندارد و سال‌های اخیر همیشه در نیمه پایینی جدول بوده و جزو مدعیان محسوب می‌شود. قدوس در اتحاد کلباء باید کنار مهدی قایدی و شهریار مغانلو بازی کند و جدیدترین نماینده فوتبال ایران در لیگ امارات محسوب می‌شود.

طارمی، آخرین نماینده ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپایی

با خروج قطعی سامان قدوس از فوتبال اروپا و انتقال سردار آزمون به شباب‌الاهلی امارات، حالا مهدی طارمی به تنها نماینده فوتبال ایران در 5 لیگ معتبر اروپایی تبدیل شده است. فصل گذشته سردار آزمون در آاس رم و سامان قدوس در برنتفورد حضور داشتند و تصور می‌شد با حضور طارمی در اینتر، تعداد بازیکنان ایران در لیگ‌های معتبر اروپایی به عدد 3 برسد ولی هافبک و مهاجم تیم ملی در انتقال‌هایی بسیار عجیب و غیرمنتظره راهی فوتبال امارات شدند و شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کردند. از طرفی مهدی طارمی هم در 32 سالگی به‌سر می‌برد و به بازنشستگی نزدیک شده است. این یعنی فوتبال ایران با خطر خروج کامل از سطح اول باشگاهی اروپا قرار دارد و شاید در سال‌های آینده دیدن بازیکنان ایرانی در 5 لیگ معتبر به یک آرزو تبدیل شود.

انتقال سردار آزمون به شباب‌الاهلی یکی از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی فوتبال ایران بود و سامان قدوس هم تصمیم گرفت مسیر او را برود. سال گذشته هم سعید عزت‌اللهی پس از سال‌ها حضور در اروپا به فوتبال امارات رفت و شاید علیرضا جهانبخش هم به‌زودی راهی فوتبال آسیا شود.

عقب‌گرد به سبک لژیونرهای ایرانی؛ حالا فقط طارمی مانده است!

جولان ستارگان کره‌ای و ژاپنی در فوتبال اروپا

برخلاف فوتبال ایران که این روزها نمایندگانش در لیگ‌های معتبر به کمترین حالت خود رسیده، ژاپن و کره‌جنوبی در سال‌های اخیر بازیکنان زیادی به فوتبال اروپا صادر کرده‌اند. ژاپن در حال حاضر 21 بازیکن در 5 لیگ معتبر اروپایی دارد که اغلب آن‌ها هم جزو نفرات تاثیرگذار تیم‌های خود هستند. کره‌جنوبی هم 8 بازیکن در این 5 لیگ دارد و گرچه از ژاپن عقب است ولی شرایط به‌مراتب بهتری نسبت به ایران دارد. در حال حاضر تیم‌های مطرح و بزرگی چون بایرن‌مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن و تاتنهام صاحب بازیکنانی از کره‌جنوبی هستند که همگی جزو بازیکنان اصلی تیم‌های خود محسوب می‌شوند که در دیدارهای مهم فرصت بازی پیدا می‌کند.

موج بازگشت لژیونرهای ایرانی در چند سال اخیر

در شرایطی که چند سال قبل بازیکنان ایرانی حتی با دستمزد کمتر حضور در کشورهای اروپایی را ترجیح می‌دادند، این روند در سال‌های اخیر تغییر کرده و بسیاری از بازیکنان به فوتبال ایران برگشته‌اند. مهرداد محمدی، شهاب زاهدی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، امیرحسین حسین‌زاده، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، میلاد محمدی، محمدامین حزباوی، سعید مهری و عارف غلامی از جمله نفراتی هستند که در 2 فصل به فوتبال ایران برگشته‌اند. البته بعضی از این بازیکنان در تیم‌های خارجی هم توفیق خاصی نداشتند و نمی‌توان حضورشان در آن سوی مرزها را موفقیت‌آمیز تلقی کرد.

در طرف مقابل هم این فصل تنها محمدرضا آزادی، سعید سحرخیزان و محمدجواد حسین‌نژاد 3 ترانسفر تابستانی لیگ برتر ایران بودند که اولی به تیم تازه‌وارد العروبه در لیگ امارات رفت و 2 نفر دیگر هم راهی اورنبورگ روسیه و دینامو ماخاچ‌قلعه روسیه پیوستند. غیبت هر 3 بازیکن در فهرست آخر تیم ملی هم اتفاق عجیبی بود و تصور می‌شد حسین‌نژاد و سحرخیزان با توجه به عملکرد خوب‌شان مورد توجه قلعه‌نویی قرار بگیرند.

عقب‌گرد به سبک لژیونرهای ایرانی؛ حالا فقط طارمی مانده است!

موج دوباره حضور لژیونرها در لیگ برتر روسیه

لیگ روسیه که چند سال قبل یکی از مقصدهای محبوب ستارگان ایرانی بود، در یک سال اخیر دوباره به این جایگاه برگشته است. محمد محبی، محمد قربانی، سعید سحرخیزان، محمدجواد حسین‌نژاد، کسری طاهری و امیرحسین ریوندی 6 لژیونر ایرانی حاضر در لیگ برتر روسیه هستند که البته همگی در تیم‌های متوسط حضور دارند. پیش از این هم سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی، علیرضا حقیقی، میلاد محمدی و رضا شکاری راهی فوتبال روسیه شده بودند که از این جمع آزمون روزهای فوق‌العاده‌ای را سپری کرد و حضور محمدی هم قابل قبول بود ولی دیگر نفرات شرایط مطلوبی را در لیگ روسیه تجربه نکردند.

نکته نگران‌کننده در خصوص موج جدید حضور بازیکنان ایرانی در لیگ روسیه این است که تیم‌های این کشور به‌دلیل مسائل سیاسی اصلا در مسابقات اروپایی حضور ندارند و همین موضوع شانس دیده شدن را از بازیکنان ایرانی می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد بازیکنان جوانی که در این سال‌ها راهی روسیه شده‌اند، کار بسیار سختی برای انتقال به لیگ‌های معتبر دارند و باید درخششی دوچندان داشته باشند.

کاهش تدریجی تعداد لژیونرها در لیست تیم ملی

امیر قلعه‌نویی از زمان حضور در تیم ملی ایران نشان داده اعتقاد ویژه‌تری به بازیکنان حاضر در لیگ برتر ایران دارد و حضور در کشورهای خارجی از نظر او مزیب محسوب نمی‌شود. این موضوع تا حدی روی تصمیم لژیونرها برای بازگشت به فوتبال ایران تاثیر گذاشته و باعث شده در آخرین اردو 16 بازیکن از لیگ برتر ایران و 8 بازیکن لژیونر در فهرست حضور داشته باشند.

این اتفاق درحالی رقم خورده که در جام جهانی 2022 قطر 16 لژیونر و 9 بازیکن لیگ برتر حضور داشتند و در جام ملت‌های آسیا هم تعداد لژیونرها 14 به 12 بیشتر بود. آخرین باری که بازیکنان لیگ برتر بیشتر از لژیونرها بودند به دیدار ایران و عراق در مقدماتی جام جهانی 2022 برمی‌گردد که مارک ویلموتس هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و از 10 لژیونر و 13 بازیکن لیگ برتری در لیست خود بهره برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: