کد خبر: ۹۷۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
تعداد بازدید: ۴۴
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس دولتی برای ثبت‌نام نباید «پولی» دریافت کنند.

ثبت‌نام در کدام مدارس «پولی» است؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: با جذب ۲۸ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی آموزگاری، ۲۴ هزار نفر با آزمون استخدامی دبیری، ۱۸ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و همچنی با جذب نیروهای خرید خدمات، سرجمع نسبت به مهر سال گذشته بیش از ۹۰ هزار نیرو توانستیم جذب کنیم.

بنابر گزارش ایسنا، علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه صف اول و در آستانه سال تحصیلی جدید با بیان اینکه نسبت به مهر سال گذشته بیش از ۹۰ هزار نیرو توانستیم جذب کنیم اما ما نیاز واقعی بیشتر از این هست که در حال حاضر جذب کردیم افزود: تنها راه تامین معلم استفاده از یک معلم به اندازه موظف حداقلی نیست که ۲۴ ساعت در هفته باشد، لذا ما از روش‌هایی از جمله اضافه تدریس شاغلان و بازنشستگان، استفاده می‌کنیم البته در قانون در سال گذشته یک مصوبه‌ای داشتیم که معلمان بازنشسته بیشتر از ۸ ساعت نمی‌توانند تدریس بکنند.

فرهادی با اشاره به اینکه حدود ۳۴ هزار نفر از میزان کمبود نیرو از طریق معلمانی که به افتخار بازنشستگی نائل آمدند جبران می‌شود اظهار کرد: امسال با جذبی که با کمک سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم، برای اول مهر مشکلی نخواهیم داشت.

رصد ثبت‌نام دانش‌آموزان در استان‌هایی که دارای تنش مهاجرتی و جمعیتی هستند

وی با تاکید بر اینکه مهر امسال را با شرایطی آرام و نرمال آغاز خواهیم کرد گفت: ۵-۴ استان را به طور ویژه رصد می‌کنیم که حتی یک کلاس درس هم خالی نداشته باشیم، چون معتقدیم یک کلاس درس خالی هم برای اول مهر تعدادش زیاد است. استان‌هایی مثل خراسان رضوی، شهرستان‌های استان تهران، اصفهان، کرمان و یزد، جزو استانهایی هستند که تنش‌های مهاجرت جمعیتی شان زیاد است که رصد می‌کنیم. مثلا در منطقه‌ای در شهرستان استان تهران امسال نسبت به سال گذشته جمعیت دانش آموزی‌اش یک دفعه ۳۰۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند بدون این که آموزش و پرورش در این افزایش نقشی داشته باشد و کنشگری داشته باشد و تنها کاری که آموزش و پرورش می‌تواند بکند برای مهر این است که همه را پوشش تحصیلی دهد.

وضعیت عدالت آموزشی در برخی استانهایی که احساس می‌کنیم محروم هستند، از تهران بهتر است

وی افزود: بعضا این امر به صورت افزایش تراکم کلاس‌ها خودش را نشان می‌دهد، جمعیت کلاس‌ها ممکن است بالا برود، چون ما معتقد هستیم یک دانش آموز هم نباید از تحصیل باز بماند و هر طور هست بر اساس فضای آموزشی مان آن را پوشش بدهیم. در ۱۰ سال گذشته در فاصله سال ۹۲ تا الان ما بیش از ۲۴ هزار مدرسه را که حدود ۱۱۸ هزار کلاس درس را شامل می‌شود، یا تخریب و نوسازی کردیم یا از بدو ساختیم و این‌ها معمولا ناظر به همین نقاط تراکم جمعیت می‌باید ساخته می‌شده که بعضا اینگونه نیست به عنوان مثال الان تراکم جمعیت دانش آموزی در استانی مثل ایلام، چهارمحال و بختیاری، لرستان، که احساس می‌کنیم استان‌های محرومی هستند اما وضعیت عدالت آموزشی آنها بسیار از شهر تهران بهتر است. یعنی در شهر تهران از نظر فضای آموزشی تنش داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آمادگی ثبت نامه تمام دانش آموزان لازم التعلیم را داریم، وزیر نیز تاکید داشتند هیچ دانش آموز لازم التعلیمی از ثبت نام باز نماند و ادارات آموزش و پرورش در ۷۶۰ نمایندگی موظف به رصد و پایش هستند، اما ممکن است دانش آموزی بازمانده از تحصیل باشد ولی رگ و ریشه آن در آموزش و پرورش نباشد. با پایش و آماری که از سازمان ثبت احوال کشور و موالیدی که کسب شده است در هر منطقه به دنبال این هستیم که چرا این دانش آموز نیامده و ثبت نام نکرده است.
امیدواریم که بازمانده‌های از تحصیل به حداقل خودش برسد ولی همه ریشه آن را نباید در آموزش و پرورش جستجو کرد.

فرهادی با بیان اینکه میزان بازماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی عدد بسیار ناچیزی است اظهار کرد: اما در مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم در برخی از نقاط کشور یک جذابیت‌های شغلی وجود دارد، که بعضا هم والدین و هم دانش آموزان ممکن است راه دیگری را به جای ادامه تحصیل انتخاب بکنند. ما اگر چه واقعا در این هم با تنوعی که در مدارس ایجاد کردیم و توسعه آموزش‌های فنی – حرفه‌ای تلاش کردیم که این را به حداقل برسانیم و این قدر جذابیت ایجاد کنیم برای آن افرادی که نمی‌خواهند در رشته نظری درس بخوانند. دطبق برنامه هفتم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموز متوسطه دوم را در نظام فنی – حرفه‌ای و کارو دانش ساماندهی کنیم.

۹۸ درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند

رکورد جالب سیستان و بلوچستان در آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان

وی در خصوص تعداد دانش آموزان ثبت نام کرده در مدارس گفت: آمار ثبت نامی دانش آموز ما تا روز سه شنبه گذشته عدد ۹۸ درصد را رد کرد، در برخی از استان‌ها این عدد ۹۹ درصد را رد کرده است. به عنوان مثال شاید همه ما فکر کنیم استان سیستان و بلوچستان از این جهت محرومیت دارد، ولی با تعداد زیادی جذب که به این استان اختصاص دادیم در دو سه سال اخیر، استان سیستان و بلوچستان از عدد ۹۹ درصد را عبور کرده بود. یا هرمزگان عدد صددر صد رد کرده است، یعنی بیش از موالید آنجا ثبت نام کردند، چرا که مهاجرت به آن جا مثبت بوده است. برخی مقاطع درصدش پایین است، مثل مقطع اول و دوم متوسطه و همان پایه دهم، علت این است که بعضی از خانواده در بحث هدایت تحصیلی در حال سبک و سنگین هستند.

وی در ادامه به خانواده‌ها و دانش‌آموزان دهمی توصیه تا حتما ظرف امروز و فردا تصمیم گیری شان در خصوص هدایت تحصیلی را گرفته و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و اظهار کرد: عموما در پایه دهم یک مقداری آمارمان شاید تا روز دوم ـ سوم مهر هم طول بکشد که تکمیل شود ولی در پایه ابتدایی به عدد ۱۰۰ درصد ثبت‌انم‌ها نزدیک شده‌ایم.

مدارس دولتی برای  ثبت‌نام نباید «پولی» دریافت کنند

ثبت‌نام در کدام مدارس «پولی» است؟

فرهادی در خصوص گلایه والدین برای اخذ وجه از سوی برخی مدارس برای ثبت نام نیز گفت: این تعداد مدارس اندک است، ما شاید در برخی از کلانشهرها به واسطه شرایط حاکم بر برخی از مدارس مطالبه‌ای باشد که کمک‌های داوطلبانه‌ای صورت می‌گیرد، ولی چیزی به اسم «اجبار» مطلقا نداریم و همان طور که در گزارش پخش شد اگر کسی شکایتی داشته باشد ما ظرف سه روز به آن رسیدگی می‌کنیم حتما، توصیه می‌کنیم به آن مدیران محترمی که مطلقا همچنین کاری انجام ندهند، ولی یک سری از مدارس قانونی شهریه دریافت می‌کنند مثلا مدارس تیزهوشان یا سمپاد، یا مدارس هیئت امنایی که تابع یک قوانین و ساختاری متشکل از انجمن اولیاء و مربیان و مدیران مدرسه را دارد و یا مدارسی مثل شاهد لذا اگر این طور مدارس را استثناء کنیم، بقیه مدارس عادی دولتی ما هیچ وجهی نباید اخذ کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: