کد خبر: ۹۷۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
تعداد بازدید: ۱۳۵
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سفر رئیس جمهور به عراق را بسیار مهم خواند و گفت که باید این سفر مبتنی بر نقشه راه روشن و ترسیم دورنمای همکاری بین ایران و عراق باشد و در عین حال فرصت‌های مشترک هم تعریف شود.

ظهره‌وند: باید فرصت‌های مشترک همکاری با عراق در سفر رئیس جمهور تعریف شودبه گزارش خبرداغ ؛ ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق گفت: سفر آقای پزشکیان به عراق اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد به این دلیل که اولین سفر ایشان در دولت چهاردهم است و این‌که رئیس جمهور همواره به موضوع انجام کار جدی با همسایگان تاکید داشته و به نوعی راهبرد ایشان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: عراق و ایران دو متحد راهبردی هستند که با تهدیدها و فرصت‌های مشترک روبه‌رو هستند. اگر ایران و عراق از ظرفیت‌های انرژی خود استفاده کنند ظرفیت‌شان از کل حوزه خلیج فارس بیشتر می‌شود و می‌تواند در بازار نفت و کنترل قیمت‌ها تاثیر بیشتری داشته باشد و از اهرم انرژی و نفت استفاده کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط ژئوپلتیک ایران و منطقه اظهار کرد: ایران و عراق می‌توانند تبدیل به هاب انتقال انرژی به اروپا و شرق و غرب شده و هاب ترانزیتی باشند؛ با توجه به جمیع این شرایط می‌توان گفت که سفر رئیس جمهور به عراق از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است منتهی باید نقشه راه روشنی وجود داشته و یکسری ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به عراق همچون دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان داده شود.

ظهره‌وند توضیح داد: عراق می‌تواند پلی بین سوریه و لبنان و ایران پلی بین شرق و غرب و جنوب و روسیه بوده و عملا هر دو کشور در حوزه ترانزیتی فعال‌تر شوند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایران و عراق دارای مولفه‌های پایدار ژئوپلتیک و فرهنگ و زبان و مذهب مشترک هستند، بیان کرد: ایران و عراق می‌توانند فرهنگ راهپیمایی اربعین را به عنوان مولفه راهبردی در روابط‌شان تبدیل کنند و از ظرفیت‌های مشترک یکدیگر استفاده کنند همچنین دو کشور نیازهای یکدیگر را برطرف کرده و در عین حال مدیریت جدی برای برخورد با تهدیدهای ژئوپلتیک داشته باشند.

وی توضیح داد:‌ آمریکا به عنوان تولید کننده مولفه سلبی و تهدیدی همچون داعش، القاعده و جیش‌العدل محسوب می‌شود که باید با همکاری مشترک عراق با این تهدید مقابله کرده و به نقطه‌ای برسیم که تعادل منطقه‌ای حفظ شود.

ظهره‌وند در جمع‌بندی با تاکید بر این‌که سفر رئیس جمهور به عراق بسیار مهم است مجددا گفت: باید نقشه راه روشنی برای این سفر وجود داشته و دورنمای همکاری بین دو کشور ترسیم شود. ما نباید صرفا به دنبال مدیریت تهدیدها در عراق باشیم بلکه باید فرصت‌های مشترکی را تعریف کرده و از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: