کد خبر: ۹۷۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
تعداد بازدید: ۴۸
ارتباط شهید رئیسی با نمایندگان مجلس دارای ابعاد وسیعی بود که با حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی در قالب مراسم تحلیف، جلسات معرفی و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، تقدیم برنامه توسعه، ارائه و دفاع از لایحه بودجه پیشنهادی و ... انجام شد.

تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس شورای اسلامیبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، استقرار دولت مردمی شهید آیت الله رئیسی از شهریور سال ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۳ دستاوردهای مهمی در عرصه‌های گوناگون داخلی و خارجی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به ارمغان آورد. دولت سیزدهم از آغاز دولت خود سعی کرد تا همواره تعاملی خوب و سازنده میان قوه مجریه و قوه مقننه برقرار کند تا حل مسائل کلان کشور و مشکلات همواره به عنوان مهم ترین موضوع میان قوا در دستور کار قرار گیرد. در ادامه به گزیده‌ای از مهم‌ترین اقدامات تعاملی دولت شهید آیت الله رئیسی با مجلس شورای اسلامی خواهیم پرداخت.

 برنامه‌ریزی و هماهنگی دیدار و جلسات شهید رئیسی با نمایندگان مجلس 

ارتباط رئیس‌جمهور سیزدهم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارای ابعاد وسیعی بود که با حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی ( ۱۵ جلسه ) در قالب مراسم تحلیف، جلسات معرفی و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، تقدیم برنامه توسعه، ارائه و دفاع از لایحه بودجه پیشنهادی و ...  و در مجموعه دولت در قالب جلسات مجامع استانی (۳۱ جلسه) ، ملاقات با هیئت رئیسه مجلس –روسای کمیسیون – فراکسیون و  .... ( ۵ جلسه)‌ و اجلاسیه های مشترک دولت و مجلس ( ۵ جلسه) انجام شد. از جمله دستاوردهای این جلسات و نشست‌ها، همدلی و همراهی میان دولت و مجلس و فراهم نمودن زمینه‌های مناسب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .... در جامعه بود.

برنامه ریزی، هماهنگی ، دیدار و جلسات معاون اول رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس

ملاقات‌های معاون اول رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب ۸ مجمع استانی شامل ۱۰۱ نفر و اعضا کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و بهداشت و درمان، شامل ۶۶ نفر نماینده، فراکسیون‌ها و تعدادی ملاقات انفرادی برگزار گردید. در این نشست‌ها سخنان و درخواست‌های نمایندگان در موضوعات مهم اقتصادی و تولیدی کشور و مسایل و مشکلات حوزه های انتخابی و منطقه‌ای مطرح شد و پاسخ ها و پیشنهاداتی از سوی معاون اول بیان گردید.

 برنامه‌ریزی، هماهنگی، دیدار و جلسات  اعضا هیئت دولت در مجلس 

ملاقات و جلسات اعضای هیئت دولت سیزدهم با نمایندگان مجلس همواره به صورت حضور در صحن، کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون‌ها و ملاقات‌های انفرادی در مجلس شورای اسلامی بوده است. در این میان اجرای طرح مشترک دولت و مجلس «دوشنبه‌های انس» (ملاقات وزرا و معاونین رئیس‌جمهور با نمایندگان در روزهای خاص) یکی از نوآوری‌های دولت سیزدهم بود که توسط اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی روابط دولت و مجلس تنظیم و اجرا گردید. در ادامه به اعداد و ارقام حضور و ملاقات دولت سیزدهم با نمایندگان مجلس اشاره خواهیم کرد.

- ملاقات وزرا و معاونین رئیس‌جمهور سیزدهم با نمایندگان در دوشنبه‌های خاص و دفتر ویژه دولت در مجلس شورای اسلامی ۱۱۲  جلسه با تعداد ۱۸۵۲ نفر نماینده.

- حضور وزرا و معاونین شهید رئیسی در صحن مجلس شورای اسلامی ۱۳۱ مورد بود که ۱۰۸ مورد حضور در صحن علنی و ۲۳ مورد حضور در صحن غیرعلنی بود.

- حضور وزرا و معاونین رئیس‌جمهور سیزدهم در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی با برگزاری ۵۷۳ جلسه.

این حضور فعال وزرا و معاونین رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی با هدف تبیین برنامه و ارائه گزارش عملکرد دستگاه مربوطه، پاسخگویی به سوالات نمایندگان مردم و  نشست‌های تخصصی بوده است که نشان از اهتمام ویژه دولتمردان به تعامل و مشارکت در فرآیند کارشناسی مجلس شورای اسلامی داشت.

تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس شورای اسلامی

 دیدار و جلسات معاون اجرایی رئیس‌جمهور سیزدهم

معاون اجرایی شهید رئیسی که وظیفه پیگیری امور اجرایی کشور را بر عهده داشت از ابتدای دولت سیزدهم با ۵۰۹ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب ۲۸ مجمع نمایندگان استانی و دیدارهای انفرادی ملاقات داشت. این جلسات با محوریت سفرهای استانی رئیس‌جمهور، پیگیری مصوبات سفرها و سایر امور اجرایی مرتبط با حوزه‌های انتخابیه در استان‌های مختلف کشور، شکل گرفت.

جلسات مشترک اعضا هیئت دولت با نمایندگان ( موضوعات خاص)

یکی از نوآوری های دیگر در زمینه برنامه ریزی و هماهنگی روابط دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی در راستای تعامل بهتر، برگزاری جلسات مستمر در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه قبل از جلسه علنی مجلس بود که با همکاری دفتر دولت در مجلس و آقایان حاجی بابایی و پژمانفر برگزار می‌شد. در این جلسات بر حسب مورد و اهمیت، موضوع تخصصی در دستور کار قرار می‌گرفت. در ادامه به اعداد و ارقام این جلسات اشاره خواهیم کرد.

- برنامه ریزی و هماهنگی جلسات سه شنبه های اعضا هیئت دولت در محل کمیسیون تلفیق با نمایندگان مجلس با موضوعات خاص ( مجموعا ۳۰جلسه) 

- هماهنگی جلسات مشترک اعضا هیئت دولت با نمایندگان در محل کمیسیون اصل نود با مسئولیت نصرالله پژمانفر( مجموعا ۲۲ جلسه ) برگزار گردید.

- هماهنگی سایر جلسات موردی ( متفرقه) اعضاء محترم هیئت دولت با نمایندگان مجلس در صحن مجلس شورای اسلامی

 حضور معاونین امورمجلس دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

معاونت امورمجلس رئیس‌جمهور و دستگاه‌های اجرایی، محور ارتباط دو قوه مجریه و مقننه‌ هستند. کمیت و کیفیت حضور معاونین و مدیران امورمجلس دستگاه‌های اجرایی در مجلس ( صحن علنی، کمیسیون‌ها و سایر مجامع) می‌تواند نقش مفیدی در پیگیری و انجام مطالبات بر حق نماینده محترم باشد لذا این معاونت در دولت سیزدهم اهتمام خود را جهت حضور مستمر ۲۶۷۲ نفر معاونین امور مجلس دستگاه‌های اجرایی داشته است.

 

تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: